3 943 935 läst ·
20 143 svar
3944k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Med risk för att jag gissar fel så tror jag Borlänge skickar till Finspång och att Prelaq numera heter Greencoat.richardtenggren skrev:
Vårt altantak är profilerat på DalaProfil i Romme och har SSAB loggan på undersidan.
Vi hann färdigställa denna innan himlen öppnade sig och vi fick en oplanerad kaffepaus.
Regnet visade att gårdagens svordomar lönade sig och att vattnet nu leds till ännu en tunna..
Även den som slutfördes idag såg ut att hamna rätt.
Nu verkar det ge sig så de resterande två kan fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnet visade att gårdagens svordomar lönade sig och att vattnet nu leds till ännu en tunna..
Även den som slutfördes idag såg ut att hamna rätt.
Nu verkar det ge sig så de resterande två kan fixas.
Nu är det kaffe, glass och jordgubbar.
Sista rännan på plats!
Nu börjar svärmor tala om en ny trapp....
Av nån outgrundlig anledning hade svärfar lämnat en bit fotbräda längst in mot huset, som vi fixade dit innan rännan monterades.
Sista rännan på plats!
Nu börjar svärmor tala om en ny trapp....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av nån outgrundlig anledning hade svärfar lämnat en bit fotbräda längst in mot huset, som vi fixade dit innan rännan monterades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.

Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.

Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Behöver också göra det…DennisCA skrev:
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.
[bild]
Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Gjorde du det verkligen för hand? Hur lång tid tog det?
Ja det tog kanske 1 eller 1½ timme tror jag att sanda. Det är inte mycket som ska bort, 320 pappret tar bort allt väldigt snabbt. Huvuddelen av jobbet är inte att avverka material utan att sanda bort skråmorna från det grövre pappret med finare tills man når 800 eller 1000.
Jag sandar endast i en riktning med pappret, när jag byter grovlek så byter jag riktning så de går tvärs över den tidigare skråmorna, och så vidare.
Jag sandar endast i en riktning med pappret, när jag byter grovlek så byter jag riktning så de går tvärs över den tidigare skråmorna, och så vidare.
Snyggt, du får gärna posta en bild på hur ljusbilden blev efteråt. Lack kan ju tydligen vara lite lurigt och bryta ljuset lite varstanns, även om det ser fint ut för ögat. Hoppas din våtslipning med 3000 jämnar ut eventuella ojämnheter.DennisCA skrev:
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.
[bild]
Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Vi fick ärva den nästan nya snöslungan som är för tung och svårhanterad för till så lite slit är det värt.Hep skrev:
Fortsätter på ränn-temat, denna gång vitt och nu hemma.
Poolhuset har varit utan ränna i några så nu är det dags.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde jag hade 2 böjar liggande men så var så klart inte fallet så ut och komplettera...
Tillverkat kopia av gammalt foder med snickeriglädje.
Skissar först upp profilen med hjälp av originalfodret och kurvmallar:
Grovsågar ut de kurviga profilerna:
Finputsar med hjälp av diverse hyvel och slipgrejor:
En särskilt kurvig profil tas med borr. Då spiralborrstålet har spets kan först exakt position markeras med hjälp av ett färdigt hål på separat bräda:
För att undvika flisning vänds brädan halvvägs i borrningen:
Den raka delen av profilen tas med bordssåg, som haltas innan kurvorna börjar. Sedan japansåg sista biten och slutligen putsning:
Kopian är klar...
...och kommer att användas som mall för produktion av foder med hjälp av sticksåg och mallfräs!
Skissar först upp profilen med hjälp av originalfodret och kurvmallar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovsågar ut de kurviga profilerna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finputsar med hjälp av diverse hyvel och slipgrejor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En särskilt kurvig profil tas med borr. Då spiralborrstålet har spets kan först exakt position markeras med hjälp av ett färdigt hål på separat bräda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att undvika flisning vänds brädan halvvägs i borrningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den raka delen av profilen tas med bordssåg, som haltas innan kurvorna börjar. Sedan japansåg sista biten och slutligen putsning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopian är klar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och kommer att användas som mall för produktion av foder med hjälp av sticksåg och mallfräs!
KanonsnyggtMicrokatten skrev:
Tillverkat kopia av gammalt foder med snickeriglädje.
Skissar först upp profilen med hjälp av originalfodret och kurvmallar:
[bild]
Grovsågar ut de kurviga profilerna:
[bild]
Finputsar med hjälp av diverse hyvel och slipgrejor:
[bild]
En särskilt kurvig profil tas med borr. Då spiralborrstålet har spets kan först exakt position markeras med hjälp av ett färdigt hål på separat bräda:
[bild]
För att undvika flisning vänds brädan halvvägs i borrningen:
[bild]
Den raka delen av profilen tas med bordssåg, som haltas innan kurvorna börjar. Sedan japansåg sista biten och slutligen putsning:
[bild]
Kopian är klar...
[bild]
...och kommer att användas som mall för produktion av foder med hjälp av sticksåg och mallfräs!
Kul att se att det finns folk som ännu använder handborr med


