Satt upp en reflexpinne så brunnen är kvar efter sommaren :)

Reflexpinne uppsatt bredvid en brunnskant i ett höstligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Händer som håller upp en öppen verktygskatalog från 1929 med text och illustrationer av verktyg.
Skapa konto

Läst godnattsaga för tvååriga dottern. Julius Sjögrens verktygskatalog från 1929. :thumbup:

• Gilla
sorneborg och 7 till
  • Laddar…
Tog mig i kragen och bytte ut sladden till grovdammsugaren.
Originalet är ju smidig som en kulo kabel
En grovdammsugare med en ny utbytt strömsladd liggande på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
teed skrev:
Hyvlar alla 4 sidor samtidigt :)
Visst låg listen upp o ned på första bilden, ser ut som en PH260 4 kutter...
(det stod ju på stål pappret :( , i bland är man blind.. kul hyvel har hyvlat många kilometer till mitt hus på en sån (grannens)

Redigerat:
leby skrev:
(det stod ju på stål pappret :( , i bland är man blind.. kul hyvel har hyvlat många kilometer till mitt hus på en sån (grannens)
Jag tyckte det såg ut som en SH410...

bax skrev:
Jag tyckte det såg ut som en SH410...
Tror inte "över" profilen går att köra i under kuttern på någon av våra gissningar.

SH410 har ju ingen underkutter.... ibland undrar man

Redigerat:
Tillbringat dagen på Disneyland. Gissa om dottern var lycklig att träffa Elisa och Anna "på riktigt"... :-)

Den sena kvällen fullbordades med att packa en låda av träbitar (från samma hem som hyvlarna tidigare). Tycker det var synd att dom också gick till brasvirke som hyvlarna hotades med. Torrt och fint. Har nog legat på tork åtminstone uppemot en hundra år eller så. Snygga färger och verkar ganska tätvuxet. Kollade lite med mått och vikt och uppskattar densiteten till sådär 8-900. Dom kan ju bli bra till detaljer så småningom. Har ingen kunskap om exotiska träslag så input från alla er mästare i forumet vad det kan vara skulle uppskattas

S
Rönnis skrev:
Har ingen kunskap om exotiska träslag så input från alla er mästare i forumet vad det kan vara skulle uppskattas
Jag gissar på jakaranda i blindo. Skämtåsido så är det bra med en bild...

S
Fortsatt snickra på en isolerad dörr till matkällaren. Falsning i bordsfräsen och beslagning i Arthur.

Trämaterial som bearbetas i en bordsfräs för tillverkning av en isolerad dörr.
Skapa konto

Träplanka med falsning bearbetad i bordsfräs för isolerad dörrbyggnad.
Skapa konto

Närbild av en träkonstruktion med ett metallbeslag och falsning som del av en dörr till matkällare.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
S
Dottern insisterade på verktygskatalogen vid läggningen ikväll. Var ska det här sluta?

De sålde ingen skit 1929 i alla fall för allt i katalogen är av "prima kvalitet".

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
leby skrev:
Visst är det en PH260 :) Att jag hyvlar upp och ner beror på att man inte kan öppna för så stora stål i höger kuttern, när man kör så tunna lister utan att ta fram filen och fila av anhållet lite.

sinuslinus skrev:
Jag gissar på jakaranda i blindo. Skämtåsido så är det bra med en bild...
Bild kommer. Måste bara komma hem först och packa upp grejerna. Ser fram emot tips på vad det kan vara. Så ett par veckor till...

Väggmonterad organiseringslösning i verkstad med mejslar och verktyg ordnade på hyllor och hållare.
Skapa konto

Desperat försök att få bukt på alla jobbiga mejslar som ligger å skräpar.

• Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Har den här tråden bytt namn??

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Har den här tråden bytt namn??
Ja för det var några som envisades med att förväxla den med "Vad har du gjort med ditt hus idag"-tråden i ett annat delforum.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.