Tror nog att du har rätt ang rotationsriktning. Jag hade samma problem när jag fick tillbaka min svarv efter utlåning. Den kan sitta så in i …. Kanske du måste sätta nåt stumt i stället för brädbiten som ju sviktar lite grand. Jag fick knacka loss min. Med en förlängning som du är inne på ger ju en utomordentlig hävstång. Risken med att knacka är ju att man kan skada lagret på axeln men det blir ju i så fall nästa problem (projekt?). Du måste ju få loss den. Lycka till /T
Ps hur tjock fast nyckel får du plats med?
Hade man vart ensam hade jag jagat rätt på en fast nyckel från Biltema att slipa ner redan idag. Men med tre barn varav två förkylda hemma blir det ett projekt.
Hur ser det ut i andra änden av axeln? Går det att hålla emot bättre där eller kanske borra ett hål för ett mothåll?
Andra änden sitter remskivorna.
Har vart nere och testat både heimlagas metod (hota svarven med yxan) och daniel_ns metod (blänga på den med samma blick som han gav mig när jag försökte slarva med lastsäkringen). Inget resultat.
Har en dålig Biltema-tving jag ska slakta ikväll och försöka göra någon slags fast nyckel av när alla somnat.
Ang om det är rätt håll. Jag hoppas det.
Tänker att om jag håller fast svarvens axel så ska väl plattan roteras mot mig?
Det beror ju på vilken del av plattan du försöker dra emot dig. Men antagligen tänker du rätt, den lossas moturs.
Ett tips jag hört någon gång (men aldrig testat själv) är att montera en bricka av plast eller kartong på spindeln innan man drar dit planskiva eller chuck för att minska risken att det sätter sig så hårt.