4 130 195 läst ·
21 099 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Låter mer som att det skulle vara Akacia?richardtenggren skrev:
Accoya är dyrt ja!
I all min iver så glömde jag (för första gången) bort att min spåntunna kan bli full....
Spån i filtret och cyklonen, han lyckligtvis inte gå så långt.
Spån i filtret och cyklonen, han lyckligtvis inte gå så långt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Accoya är alltså en produkt som i princip är ”vanlig” furu från Nya Zeeland som behandlats i en acetyleringsprocess. Av accoya görs även den extremt vattentåliga MDF:en Triccoya!
Ja, jag tror det är hela poängen så att avetyleringen kan tränga in igenom hela plankan. Accoya utmärker sig bland annat genom att det inte finns något kärnvirke.R roli skrev:
Accoya är inget träslag utan en framställd produkt.
En enmeters vinkelhake för att fräsa rent dörrar.
Anslaget indraget så att det finns plats för tving och fräs.
Att justera en dörr runtom med mina hjälpmedel och handmaskin tar ca 20 minuter. Det kan låta mycket men... fördelen är att jag slipper släpa ner dörren från loftet där jag jobbar.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Anslaget indraget så att det finns plats för tving och fräs.
Logga in
Skapa konto
Att justera en dörr runtom med mina hjälpmedel och handmaskin tar ca 20 minuter. Det kan låta mycket men... fördelen är att jag slipper släpa ner dörren från loftet där jag jobbar.
Mvh Findus
Vilka feta årsringar! Ser snabbvuxen ut.V vectrex skrev:Jag har jobbat med för mig ett nytt ämne, Accoya! Köpt ett lass med accoya som skall bli överliggare och stolpar till 2st balkongräcken, det kommer sitta på ett väldigt väderutsatt ställe i Kungshamn i Bohuslän, precis vid havet. Samtliga skall vitmålas och därav valet av Accoya. Tryckimpregnerat har visat sig inte fungera över tid, färgen flagnar hur väl det än är byggt och hur noga än underarbetet är gjort.Hoppas accoyan kommer fungera bättre.
En viss ättiksdoft kan kännas när man bearbetar materialet. I övrigt är det lite "dammigt" och ganska mjukt och lätt. Otroligt dimensionsstabilt. Jag hyvlade en 50x200 bit för 2 månader sen när jag fick virket och den ytan är fortfarande så plan att den sugs fast på hyvelbordet, det har jag aldrig upplevt med något annat trä hur väl torkat det än är så brukar det alltid röra sig åtminstone lite på 2 månader.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]