findus42 findus42 skrev:
Moddat Japansåg genom att tillföra en tekniskt avancerad komponent (maskeringstejp).
[bild]
Nu kan jag kapa kantlister utan att skära upp skinnet mellan tumme o pekfinger :D .
[bild]
Källa t tipset. Ishitani Furniture , Youtube. Visserligen där i avsikt att kunna kapa tappar på finsida utan att repa ytan.

Mvh Findus.
Fegt. Men samtidigt genialiskt, kommer tillämpa tipset redan ikväll :ok:

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fixat ett utsug till bandsågen. Blev inte helt hundra men bättre än inget. Får se om det blir tejp över alla öppningar i kåpan eller om jag får tid och lust att göra något mer seriöst. Bandsåg med utsugsslang ansluten till kåpan i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Seglartokig och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Fixat ett utsug till bandsågen. Blev inte helt hundra men bättre än inget. Får se om det blir tejp över alla öppningar i kåpan eller om jag får tid och lust att göra något mer seriöst.[bild]
Tejp över öppningarna kommer strypa luftflödet och inte ge mer sugförmåga, tror jag.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
@Hennke85 min 85 begränsade erfarenhet säger att en lång slang stjäl mycket av flödet! Kortade ner min till bordssågen från de 6 meter som slangen var när den köptes till lite under 2 meter.
Skulle behöva ett klingskydd med utsug för jag tror allt som hamnar på golvet följer med klingan nu (y)

Bara lådfronterna kvar nu. Och en låda till med smålådor...

• Gilla
  • Wow
slugger och 30 till
  • Laddar…
fast nu blev jag avundsjuk på riktigt...
Vad tar du för den där stacken med lådor Vectrex ?

Frustrator Frustrator skrev:
Tejp över öppningarna kommer strypa luftflödet och inte ge mer sugförmåga, tror jag.
Provade utan först, men när jag täppt igen hålen i botten och under övre hjulet så blev spånupptagningen bättre, nu drar det mest vid sågbandets in och utfart. Den sammanlagda hålytan blir betydligt mer än slangdiametern trots tejp.

V vectrex skrev:
Bara lådfronterna kvar nu. Och en låda till med smålådor...
[video]
Dom gliideer in i Mål! (y)(y)(y)(y)(y)

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Hennke85 min 85 begränsade erfarenhet säger att en lång slang stjäl mycket av flödet! Kortade ner min till bordssågen från de 6 meter som slangen var när den köptes till lite under 2 meter.
Skulle behöva ett klingskydd med utsug för jag tror allt som hamnar på golvet följer med klingan nu (y)
Det har blivit en kompromiss för att man inte ska behöva släpa runt spånsugen allt för mycket, den brukar stå i garagedelen annars.
På klyvsågen tar den en del men lämnar mycket, men den läcker ju som ett såll också. Plan o rikthyveln och fräsbordet tar den i princip allt på men det har väl med spånstorleken att göra om jag inte minns fel.

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
fast nu blev jag avundsjuk på riktigt...
Vad tar du för den där stacken med lådor Vectrex ?
Nej den är inte till salu. Vissa tjänster säljer jag inte....:D

Hennke85 Hennke85 skrev:
Rårörda lingon bra till mycket, men främst till fläskpannkaka.
[bild]
Kållåda är min favorit (eller pudding tror jag ni kallar det). Har faktiskt aldrig ätit fläskpannkaka, i Finland anses pannkaka vara en söt rätt endast.

Wkw1QRs.jpg

Detta påminner mig att jag saknar en "stöt" för att göra lingonsylt.

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Har faktiskt aldrig ätit fläskpannkaka,
En uppenbar brist i din livserfarenhet som lyckligtvis är lätt att åtgärda! :) Gott, billigt, enkelt och snabbt. Vad kan man mer begära?

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kållåda är min favorit (eller pudding tror jag ni kallar det). Har faktiskt aldrig ätit fläskpannkaka, i Finland anses pannkaka vara en söt rätt endast.

[bild]

Fläskpannkaka är optimalt, enkelt att göra i ugnen, salt och gott ;)

Suck. Nu fick jag crawings

• Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

Jag tycker sylten blir bäst av att bara kokas lätt utan att stöta/mixa/krossa bären innan så har aldrig känt behov av något verktyg för det. Kållådan ser fantastisk ut! :D

Jag brukar bara göra rårörd lingonsylt, det är den enda sylten man inte behöver koka för att det ska stå sig. Jag tar bär ur frysen och låter dom tina upp med socker, sen brukar jag krossa dom med en sked och rör ihop allting. Så är sylten färdig och står i flera veckor, om inte månader, i kylksåpet, det kommer inget mögel i lingonsylten.

Olikt t.ex. rårörd jordgubbssylt som blir dålig snabbt. Där föredrar jag att koka sylten.

Jo bild på en gammal lingonstöt, enda jag hittade var från ett museum... men tycker jag har sett dom i affärerna i Finland, gjorda i björk.

• Gammal trälingonstöt med långt skaft och rundad krossningsände, troligen av björk, använd vid tillverkning av rårörd lingonsylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.