3 944 020 läst ·
20 143 svar
3944k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fegt. Men samtidigt genialiskt, kommer tillämpa tipset redan ikvällfindus42 skrev:
Moddat Japansåg genom att tillföra en tekniskt avancerad komponent (maskeringstejp).
[bild]
Nu kan jag kapa kantlister utan att skära upp skinnet mellan tumme o pekfinger.
[bild]
Källa t tipset. Ishitani Furniture , Youtube. Visserligen där i avsikt att kunna kapa tappar på finsida utan att repa ytan.
Mvh Findus.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Provade utan först, men när jag täppt igen hålen i botten och under övre hjulet så blev spånupptagningen bättre, nu drar det mest vid sågbandets in och utfart. Den sammanlagda hålytan blir betydligt mer än slangdiametern trots tejp.Frustrator skrev:
Det har blivit en kompromiss för att man inte ska behöva släpa runt spånsugen allt för mycket, den brukar stå i garagedelen annars.K_arlstrom skrev:
På klyvsågen tar den en del men lämnar mycket, men den läcker ju som ett såll också. Plan o rikthyveln och fräsbordet tar den i princip allt på men det har väl med spånstorleken att göra om jag inte minns fel.
Kållåda är min favorit (eller pudding tror jag ni kallar det). Har faktiskt aldrig ätit fläskpannkaka, i Finland anses pannkaka vara en söt rätt endast.Hennke85 skrev:

Detta påminner mig att jag saknar en "stöt" för att göra lingonsylt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Fläskpannkaka är optimalt, enkelt att göra i ugnen, salt och gottDennisCA skrev:
Suck. Nu fick jag crawings
Jag tycker sylten blir bäst av att bara kokas lätt utan att stöta/mixa/krossa bären innan så har aldrig känt behov av något verktyg för det. Kållådan ser fantastisk ut!DennisCA skrev:
Jag brukar bara göra rårörd lingonsylt, det är den enda sylten man inte behöver koka för att det ska stå sig. Jag tar bär ur frysen och låter dom tina upp med socker, sen brukar jag krossa dom med en sked och rör ihop allting. Så är sylten färdig och står i flera veckor, om inte månader, i kylksåpet, det kommer inget mögel i lingonsylten.
Olikt t.ex. rårörd jordgubbssylt som blir dålig snabbt. Där föredrar jag att koka sylten.
Jo bild på en gammal lingonstöt, enda jag hittade var från ett museum... men tycker jag har sett dom i affärerna i Finland, gjorda i björk.
Olikt t.ex. rårörd jordgubbssylt som blir dålig snabbt. Där föredrar jag att koka sylten.
Jo bild på en gammal lingonstöt, enda jag hittade var från ett museum... men tycker jag har sett dom i affärerna i Finland, gjorda i björk.