J
M mkristensson skrev:
Telefonhållaren är två tunna ekskivor med en laddare infräst inuti. Syns inget utanpå men den laddar bra!
Kungligt!

mattiasp mattiasp skrev:
Jag håller på att fräckt kopiera @Ola C s dominojigg. Det kommer att bli lite andra lösningar och features. Jag ser jiggen som en bas för kommande kompletteringar. Det blir fler bilder och förklaringar när jag har kommit längre. Jag fräste först spår med en solid tvåskärig upcut fräs. Sjukt trevligt med den typen av fräs. Därefter T-spårsfräs i två omgångar.
[bild]
Najs, ser fram emot lite produktutveckling:)

Varför upcut förresten? Tvärs fibrer i plywood (+lite andra trixiga material) blir det väl mycket mindre urflisning med downcut?

Jag ville slippa spånstockning. Dessutom skär de så mjukt och fint när det hela tiden är två eggar i ingrepp. Lite nördigt, jag vet. Fnaset var inte så så allvarligt, och dessutom skulle jag ändå bryta kanterna med sandpapper.

Moddade skavstyckena till Festool-skenorna. Tycker inte spårskruv har att göra i denna tillämpning på 2000-talet.
Moddade Festool skenskavstycken och verktyg på träbänk, skruvar och bitar utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
erikgöteborg och 5 till
  • Laddar…
Skruva inte åt för hårt bara med T-handtaget. Det är lätt att deformera skenan. Om det knastrar har du skruvat för hårt. Gissa hur jag vet detta?

• Gilla
___EM och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Skruva inte åt för hårt bara med T-handtaget. Det är lätt att deformera skenan. Om det knastrar har du skruvat för hårt. Gissa hur jag vet detta?
Jo, man ska inte spänna för hårt. Det gäller oavsett skruvtyp.

Fulsvarvat i pelarborren med rasp och sandpapper.

• Närvarbild av ett trähandtag på en pelarborr som bearbetats med rasp och sandpapper.
    Skapa konto
  • Gilla
ergonomen och 4 till
  • Laddar…
Gjort rent kapen efter att den såg ut som Bilteman efter följande "ingrepp": https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-badrum-och-allrum-efter-takbyte.361556/

Kan för övrigt rekommendera Boschs dammkåpa för denna typ av arbeten.

Rengjord Bosch vinkelslip med dammkåpa och kapskiva förvarad i en verktygslåda.
Skapa konto

Rengjord Bosch slagborrmaskin med dammkåpa ligger på ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Passar på att omorganisera i verkstan i samband med att nya svarven ska in. Gjorde en Frustrator / OlaC och tömde ut allt som har med metallbearbetning på golvet och har börjat strukturera upp allt. I lilla rummet där gamla svarven stod kommer jag ha backställ för förbrukningsmaterial och annat jox så jag enbart har verktyg i själva verkstan. Så här ser det ut när jag fått skåpen på plats och börjat med sorteringen.
Verkstadsrum med blå verktygsskåp och lådor, verktyg på bänk och sorteringslåda på golvet.
Skapa konto

Nyorganiserad verkstadsinredning med blå förvaringslådor, skåp och verktygstavla.
Skapa konto

Verkstadsrum med skåp och sortering av verktyg och metallbearbetningsutrustning på arbetsbänkar och hyllor.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 5 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Gjorde en Frustrator / OlaC och tömde ut allt som har med metallbearbetning på golvet och har börjat strukturera upp allt
Rätt ska vara rätt.
Frustrator = tömde ut allt på golvet.
@Ola C = strukturera upp allt.

:)

• Gilla
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Ha ha, så kanske det är:D. Glömde bort att du inte har något golv att tömma på.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Ha ha, så kanske det är:D. Glömde bort att du inte har något golv att tömma på.
Har jag visst det!
Ringat in det med rött :)
Pelarborr i ett rörigt förråd med röd ring runt skadat golvområde.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Ja, pelarborren är lite omringad av golvyta där

Ännu en träklubba, är väl typ nr 5 eller ngt och har ännu inte vågat använda någon av dem.
Första klubban jag svarvat:).
Dessutom ska jag äntligen få tummen ur och göra klart ”moxonvice” som jag påbörjat, blir dock många olika träslag.
Nyss svarvad träklubba på arbetsbänk bredvid påbörjad moxonvice och olika träslag.
Skapa konto
Handgjord träklubba med korkhandtag framför två gjutjärnsvikter och en svarv i verkstad.
Skapa konto
Hemgjord träklubba med mörkt handtag och ljus, marmorerad klump på ett snickeribord.
Skapa konto
Handgjord träklubba med marmorerad huvud och mörkt handtag liggande på ett arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Kapanhåll till cs70 med vingar under konstruktion i en verkstad, stödd av en V-profil med verktyg runtomkring.
Skapa konto
Hemmagjort kapanhåll och vinge för cs70 såg med V-profil för stöd, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Kapanhåll för cs70 visas närbild, med detalj av V-profil som stödjer en skiva och synlig skruv.
Skapa konto
Tiltad bild av ett kapanhåll tillverkat för cs70, med början av vingkonstruktion, och V-profil för stöd.
Skapa konto
Hantverksmässigt kapanhåll i trä för cs70 såg, visas delvis ihop med vingen och V-profilen.
Skapa konto

Färdigställde mitt kapanhåll till cs70 samt började med vingar till den. Ska banta ner trianglarna och runda hörnen på själva vingen samt göra en som outfeed också. Skivan får stöd av en Vprofil som löper i anhållet. Väldigt stadigt.

• Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.