Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1039k läst  7,2k svar

1. Anders 1920-tal
    Medlem Nivå 4
    Sågade du i betongen innan du började bila?

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Nej. Bara att bila. Hilti te 1500.
    Slår enkelt sönder ett källargolv.

//AA

3. VidarH
    Medlem Nivå 6
    Är det positivt? Eller händer det av bara farten? ;)

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 16
    • Laddar…
  5. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Man kan tro att jag ska dela ut käppar på PRO:s nästa årsmöte men, nej, detta är benen till dotterns sminkbord! Något okonventionellt men hoppas det blir OK!

Edit: Bilden också!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1580E094-8CCC-434D-9936-92781D58F6C6.jpeg

• Laddar…
  6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Tjusigt!

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 11
    Installerat kattlucka

Assistentprojektet stötte på problem då 2K färgen helt enkelt inte fungerade. Jag åkte tillbaka och dom sade dom har haft mycket problem med denna färg. Jag fick en ny burk men ville vi skulle testa den på plats och det var samma fel. Säljaren var ganska irriterad på produkten och sade dom skulle skicka tillbaka hela partiet och sluta saluföra den. Istället fick jag två burkar med 1K sprayfärg av samma ral kod.

Så nu har jag fått den övre delen målad. Men ännu väntar jag på ny kondensator och drivremmen blev också försenad, jag hade inte beställt via nätet för jag tänkte åka till en lokal affär istället så jag skulle få remmen i handen. Men dom hade inte rätt material så tji fick jag, beställde från nätet igår då istället.

Bara sådär löst ihopsatt, så man får en aning om hur det kommer se ut. Har blekt plastdelarna i väteperoxid för att få bort gulnade delar, men den gråa färgen är väldigt resistent mot gulning från början.

8. D
    Medlem Nivå 11
    Såhär blev första resultatet med 2K färgen (Maston 2k TWO, en 2-k färg på sprayburk som inte har separat behållare för härdare som man måste punktera utan det blandas typ i munstycket). Färgen ville inte härda ordentligt och det var småa rödaktiga partiklar i det. Enligt säljaren hade burkarna maston köper inte varit förorenade med vatten och det är orsaken.

9. D
    Medlem Nivå 11
    Öh, ta bort det där "inte". Burkarna var förorenade med vatten, det var problemet...

10. V
    Verktygstokig · Nivå 21
  11. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Mycket snyggare än något jag skulle kunna åstadkomma. Tycker spontant att ådringen på benen inte blev helt optimal, att det stör lite att den först går i ena riktningen och sen i 90grader fast benet böjer ner mjukt.

12. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Tack!

Ja, benen är ju fingerskarvade i 84 graders vinkel. Ville ju ha synliga fingerfogar även på benen så det är en feature och inte en bugg (som vi brukar säga i mitt dagjobb).

Håller dock med om att det hade varit snyggare med flödande ådring, men då hade jag nog behövt göra någon form av skiktlimning. Får bli på nästa projekt!

13. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ok :)

Ja, väntar bara på att Ola ska posta upp sin jigg som löser allt i ett. Med tanke på bilderna med flow han postat innan..

14. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jag tycker benen e fulsnyggtuffa. Som en spindel som e ute o går.

Lite bättre flow hade det kanske blivit om du gerat fogen så ådringarna iaf mötts halvvägs. Typ en 96 graders mitered bridle joint om man vill hålla på boxjointlooken.

P.s. det där va väl stora höstprojektet? Färdigt redan innan hösten kommit så då hinner du med minst ett till;)

Redigerat 8 sep 22:59
  15. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Får kolla upp det du skriver! Håller med om benen. Hade bara en halvfärdig tanke och ingen ritning när jag satte igång med dem i fredags kväll. Testade mig fram lite men blev aldrig helt nöjd.

Nej, detta är inte stora höstprojektet. Detta var ett ”mindre” projekt jag stoppade in emellan.

Ledig tid härnäst kommer dock gå till lite mer fix i snickarboden, måste ansluta bandsåg och skivputs permanent med rör, för omständigt att hålla på och koppla om slangar.