Byggahus.se
Byggde ett bänkbord i barnmodell.
Hemgjort bänkbord i barnstorlek av trä på en gräsmatta framför ett öppet ladorum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ett mål i hockeystorkek som funkar som fotbollsmål för barn.
Hemmagjort bänkbord för barn och ett kombinerat hockeystorleksmål som fotbollsmål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Trevligt. Har själv planer på det under sommaren på XC70'n. Tänk vilken lyx med fyrpelare...
Stel bakaxel och ram ser jag, vad kör du?
2-pelare :) Lyft är värt varenda krona, fy fan för att kräla på marken ;)

RAM 1500

RAM 1500 upplyft på en 2-pelarlyft i ett villagarage med taket stängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Tykon skrev:
Elakt att lägga upp en sån bild nu, jag håller på att byta låda krälandes på golvet! :D
Samtidigt vill jag inte ställa in en lyft då verkstan bara är 4m bred...
Förlåt!

Jag har 60kvm villagarage och vill inte höja taket, ser så illa ut mot enplanaren till hus. Så hyr ett garage där jag har lyften ist. inte optimalt på nått sett...
Månskensbonden har en plätt mot en av mina tomter som han kan sälja (4-500kvm) som ett vagnslide skulle passa bra på med lyft i ett "fack", googlade vagnslide och inte direkt den bild jag har i huvudet. Men bifogar bild på min tanke (taklutning endast bakåt för att slippa snö på framsidan). De öppna facken fyller man nog med nått bra...

Equipment-Storage-Farm-Sheds-15.jpg
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Ett lider heter det. Kanske gör det mer lättgooglat om du får med r:et. (y)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett lider heter det. Kanske gör det mer lättgooglat om du får med r:et. (y)
Tack :giggle:
 
Tokslut Tokslut skrev:
2-pelare :) Lyft är värt varenda krona, fy fan för att kräla på marken ;)

RAM 1500

[bild]

Förlåt!

Jag har 60kvm villagarage och vill inte höja taket, ser så illa ut mot enplanaren till hus. Så hyr ett garage där jag har lyften ist. inte optimalt på nått sett...
Månskensbonden har en plätt mot en av mina tomter som han kan sälja (4-500kvm) som ett vagnslide skulle passa bra på med lyft i ett "fack", googlade vagnslide och inte direkt den bild jag har i huvudet. Men bifogar bild på min tanke (taklutning endast bakåt för att slippa snö på framsidan). De öppna facken fyller man nog med nått bra...
Snygg bil!
Det är en B-250 som jag byter låda på, efter att den tömde sig på olja så sänkte jag tråget och möttes av metallspån och grå gegga. Dags att göra nått åt den alltså!

Jag har en sån byggnad på tomten så möjligheten finns där, men just nu är det inte mycket mer än grusat golv, glesspikad panel och helt öppet åt ett håll. Fullt med bröte är det också!
 
  • Gammal olja med metallspån och grå smuts i botten av ett växellådstråg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tykon skrev:
Snygg bil!
Tack :)


T Tykon skrev:
Det är en B-250 som jag byter låda på, efter att den tömde sig på olja så sänkte jag tråget och möttes av metallspån och grå gegga. Dags att göra nått åt den alltså!
grått är aldrig trevligt :(


T Tykon skrev:
Jag har en sån byggnad på tomten så möjligheten finns där, men just nu är det inte mycket mer än grusat golv, glesspikad panel och helt öppet åt ett håll. Fullt med bröte är det också!
Perfekt! Jag lär nog bara ha grusat också, körplåtar till lyften så slipper man gjuta. Upp med vindpapp på insidan och en port så är det ju klart ;)
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
En ursäkt att få hyvla lite al en fredagskväll!

Rökt lax! Himmeln på jorden!
Spiralkutter & Lax :love::love:
 
Averkade lite småprojekt ikväll. Lock till vattentunnan och ett bihotell som jag hoppas blir välbesökt.
Blå vattentunna med nytt trälock placerad bredvid ett hus med röd vägg och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort bihotell av trä med många små hål, upphängt på en rödmålad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Tog ned en al som borde tagits med för länge sedan
Närbild på tvärsnittet av en nyligen fälld stor alm med synliga årsringar och skador, vid en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Har efter att ha fått rördragningen till min spånsug på plats knappt haft tid att sitta här och skriva. Det är rätt behagligt att jobba trä när inte allt damm far runt fritt i lokalen.

Fick min printade stos av @Masses i förra veckan så jag gjorde klart mitt klingskydd till sågen. Riktigt gött att ha överblick över sågningen genom plexit. Enda förändringen blir nog att byta till 5/6mm plexi i framtiden för lite mindre svaj. Men funkar klockrent.

Egenbyggt klingskydd med plexiglas för såg, varningslapp och rördragning för spånsug syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och varningslappen från EJCA’s buffliga originalskydd fick såklart följa med :D
Ett klingskydd med röda stöd och genomskinligt plexiglas monterat på en bordsåg, med en varningslapp och sågklinga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick jag för mig att bygga en mindre tappsläde för fräsning av ändträ i kontraprofiler. Tänkte köpa Rocklers variant först men tyckte dom pengarna var roligare att lägga på nya frässtål eller nåt så jag byggde en själv. Va ju rätt snabbt gjort ändå. Kopierade mer eller mindre rakt av

Självbyggd tappsläde för fräsning av ändträ med kontraprofiler placerad på ett blått Rockler underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggd tappsläde för fräsning av ändträ med klingskydd av plexiglas monterad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade ingen spännhylsa till kopierstålet till bordsmonterade fräsen när jag skulle fräsa plexit så då fick jag en anledning att sätta lilla kantfräsen i ”MFT”-bordet. Praktiskt när man bara vill runda lite luckkanter eller som nu kopierfräsa något litet.

Handöverfräs monterad upp och ned under ett MFT-bord med skenor och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen borrade hål i en MDF-skiva med träspån och skruvar runtomkring på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade dagen med att smörja upp matarverket och fräsa lite överfalsade luckor. En öl på det så är dagen fulländad :)(y)

En nyligen fräst träprofil hållen i en verkstad, med skivmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
2 spånportar klara, kommer behöva minst 2 till men bygger klart dem längre fram. Nu har jag iaf färdiga fräsmallar för sugpassning av 160mm avloppsrör. Både för ytttermått muff och för yttermått slätända.

Sprayade med min ”standardgrå” och skjutdelen är bara vaxad med Osmo.
Finishen kunde varit högre, hade egentligen behövt spraya, slipa och sen spraya igen. Men det är ju trots allt till verkstan!

Två hemgjorda spånportar i standardgrå med blå skjutmekanism, använda för sugpassning av avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träspånportar med integrerade 160mm avloppsrör i grått och brunt, placerade på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två handgjorda spånportar med standardgrå spray och vaxad träfinish för 160mm avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Fick min printade stos av @Masses i förra veckan så jag gjorde klart mitt klingskydd till sågen. Riktigt gött att ha överblick över sågningen genom plexit. Enda förändringen blir nog att byta till 5/6mm plexi i framtiden för lite mindre svaj. Men funkar klockrent.

[bild]
Och varningslappen från EJCA’s buffliga originalskydd fick såklart följa med :D
[bild]
Såg ju fantastiskt ut! Behöver göra något liknande då jag bara har den breda svarta originalhuven utan utsug. Vad hade du för mtrl till ramen i huven? Dimension på slangen?

//Ulf
 
Funkar förvånansvärt bra faktiskt. Jag gjorde den i 40x20mm hyvlad furu och satte plexi på varje sida med vanliga ”förbindelsebeslag” till köksstommar. Plexit är 3mm och det funkar utmärkt eftersom det är så liten area. Stosen är på 80mm. Jag har en plåtslagarkompis som ska bocka till en stomme i plåt men var för ivrig för att vänta på det. Nu är det ingen panik heller :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Funkar förvånansvärt bra faktiskt. Jag gjorde den i 40x20mm hyvlad furu och satte plexi på varje sida med vanliga ”förbindelsebeslag” till köksstommar. Plexit är 3mm och det funkar utmärkt eftersom det är så liten area. Stosen är på 80mm. Jag har en plåtslagarkompis som ska bocka till en stomme i plåt men var för ivrig för att vänta på det. Nu är det ingen panik heller :)
Jag är nyfiken på armen. Vad sägs om en separat tråd med lite mer ingående information?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Som vanligt tänder man grillen för sent. Men det går ju snabba upp en fin glödbädd
En person blåser med en handhållen blåsbälg på glödande kol i en utomhusgrill för att snabba på processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.