Flyttar om i verkstan, försöker organisera om lite. Vintern är påväg så jag har slutat använda garageporten, så den funkar nu mera som en vägg.
31216177088_a5866492f8_c.jpg

Flyttade också bandslipen och bänkslipmaskinen mot den här hörnan, dom passar bättre ihop tycker jag.

31216176818_53b9ee604d_c.jpg

Justersågen som jag nämde i en annan tråd så stjäl mycket utrymme, stången som glidbordet rider på och det långa anhållet till bordet utökar fotavtrycket ganska ordentligt. Stången kan jag inte göra mycket med man anhållet har jag tänkt designa om, eller bygga ett nytt helt enkelt, ingen destruktiv förändring utan bara nya delar.

45089773721_3f8432c73b_b.jpg

Fräsbordet är också något jag aldrig använder, är mest en lagringsplats. Ska jag ha ett fräsbord ska det integreras i nånting annat eller så ska det vara typ en skiva bara som jag fäster i snickarbänken vid behov.

Jag har inte mätt något så det kanske inte funkar, men undrar om jag kunde flytta sågen till mitten av rummet och vända den 90 grader. Det skulle inte funka som det är nu, men om jag även flyttade arbetsbänken som står bakom sågen och lade ihop dom till en enhet... Kanske kunde funka. Då skulle jag ha allting i mitten av rummet och mindre av den döda yta som jag nu har bakom sågen.

Fick hastigt och lustigt — som det heter ibland — behov av ett fräsbord så nu måste jag göra ett fulbygge lite kvickt. Hade en bit köksbänk med måtten 610 x 900 mm, iläggsplatta blir en bit 7 mm laminatgolv. Detta ska paras med en Dewalt 625.
Arbetet påbörjades ikväll; håll i er nu för nu kommer det spännande bilder:

En närbild av ett fräst hål i en MDF-skiva med jämna kanter och inga flisningar, från byggandet av ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en mall efter iläggsskivan i MDF. Efter att ha sågat upp hålet i bordsskivan med sticksåg måttade jag in mallen och spände fast den på bordets ovansida med tvingar. Först fräste jag rent med ett 19 mm stål med kullager vid skaftet. Därefter kunde jag ta av mallen, vända på skivan och fräsa bort de återstånde 5-6 mm med ett stål med kullagret i botten som följde första fräsningen. Stål nr två var 9,5 mm och följde radierna det större stålet hade gjort helt perfekt.

MDF-skiva med uppsågat fyrkantigt hål och fastspänd mall för fräsning, arbetsprocessen synlig.
Skapa konto

Resultatet av första fräsningen från ovansidan.

MDF-mall med flera hål och tving fäst på en laminatbänkskiva för bygge av fräsbord.
Skapa konto

Slutresultatet: laminatet är helt utan flisning och hålets kanter är helt jämna trots att jag fräst två gånger, från två sidor med två olika stål — bättre än jag vågade tro.
Nästa steg är att runda hörnen på iläggsplattan med samma radie som hålet på bordet. Därefter lägger jag bordsskivan upp och ner på ett plant underlag, lägger i iläggsplattan (upp och ner såklart) och skruvar fast stöd för iläggsplattan i form av vinkelprofiler av alu i hålets kanter. På så vis får jag enkelt iläggsplattan i samma nivå som bordets ovansida.

Har testat att hänga fräsen i skivan med stöd i kanterna utan att det uppstår svikt, kan säkert ändras över tid men det här bordet kommer att ersättas inom kort hoppas jag.
Nästa steg blir att bygga benställning eller kabinett till fräsbordet. Då kommer det fler heta bilder. ;)

//Ronnie

• Gilla
erikssonjorgen och 12 till
  • Laddar…
Litet förtydligande bara

Okej, nu tänker en del av er kanske "vilket jävla päron — bordsskiva och benställning eller skåp och färdig. Ok, men anhåll då".

Självklart ska jag ha ett anhåll men för det som "tvingade" mig att bygga fräsbordet räcker en rak bit MDF (tänk planka) som hålls på plats med tvingar. Just nu går jag inte längre.
Det är mycket som ska byggas till min nya verkstad och om det här bordet funkar ok framöver får det hänga med ett tag och kommer att uppgraderas med ett bättre anhåll men relativt snart kommer det att ersättas ändå.

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Idag har jag plockat ner en knäckt gren på ena äppelträdet. Med en japansåg och en cirkelsåg!?! Det tog sin tid men nu har jag en del äppelträd som ska bli slöjdvirke.

För att fira att det var klart så byggde jag en hållare till skruvdragaren av ett gammalt borrställ som jag rev loss från väggen i snickeriet som hade ett lagom stort hål redan.

• Handgjord hållare för skruvdragare och borr med AEG-skruvdragare monterad på plywoodvägg.
    Skapa konto
  • Skruvdragare på hemmagjord trähylla med borr i olika storlekar monterade på plywoodvägg.
    Skapa konto
  • Ett äppelträd med en nyligen avsågad gren som ligger på marken framför huset.
    Skapa konto
Idag har jag ställt huggkubben på plats. Sen högg jag den första omgången med ved från granarna från den egna tomten, som efter grovklyvning förra året legat i det för ändamålet av mig byggda vedskyddet. Klyvning gjordes med en yxa jag köpt som en rostklump på Tradera, elektrolysat bort rosten, polerat, format egg, brynt samt skaftat. Det hela kröntes av att jag gjorde detta tillsammans med den 3,5-åriga dotter jag varit med och tillverkat. Sen gick vi in och åt bullar vi bakat. Jag tror den okynnesföräldraledighet jag just är mitt inne i kommer bjuda på fler stunder som dessa, men detta kommer tamejtusan bli svårslagbart.

Huggkubbe med yxa, nyskuret vedträ i skottkärra och staplad ved i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
p.lundgren och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
om det här bordet funkar ok framöver får det hänga med ett tag och kommer att uppgraderas med ett bättre anhåll men relativt snart kommer det att ersättas ändå.
Jag tycker mig ana en viss motsägelse där och kan kanske ana hur det kommer att sluta. Men hursomhelst, bra jobbat. Kom ihåg att de bästa projekten är oftast de som faktiskt blir av.(y)
Fräsningen ser riktigt bra ut, kommer nog att fungera utmärkt. Men med tanke på vad "relativt snart" brukar innebära så kanske det ändå är värt att fundera på ett hyfsat enkelt anhåll med utsug. Det blir mycket damm när man fräser...

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Igår flyttade jag runt arbetsbänken och sågen i verkstan enligt mitt tidigare inlägg och kan idag konstatera det blev inte alls bra. Känns trängre nu och inte bättre på något vis.

Glidbordets anhåll sticker ut för långt åt ett håll och bänken på andra sidan sticker arbetsbänken ut, bänken kan inte centreras mot sågen p.g.a. stången som glidbordet åker på. Gissade det kunde bli ett problem men nu är det konstaterat. Flyttar tillbaka sakerna som det var.

Jag har nu börjat fundera på att skrota alla mina arbetsbänkar förutom snickarbänken. Jag har börjat tro fasta och större bänkar är inte alls vad jag behöver i en liten verkstad. I arbetet finns det flera enkla bänkar på låsbara hjul, svetsade i fyrkantsprofiler med 18mm plywood i två nivåer. Dom rullas runt dit dom behövs.

Samma koncept tror jag kunde funka i min verkstad, kunde vara en fjärdedels plywoodskiva i storlek, 1200x600mm, en arbetsyta i 18mm, en undre lageryta, där räcker 12mm. Kunde säkert fixa en rad med förvaringslådor också. Dessa kunde då rullas runt verkstaden dit dom behövs, som enskild arbetsyta, utmatningsbord till sågen, eller kombineras ihop till en större bänk om så behövs.

Den enda fasta och tunga bänken jag behöver så är hyvelbänken, som jag redan har i sitt hörn.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Igår flyttade jag runt arbetsbänken och sågen i verkstan enligt mitt tidigare inlägg och kan idag konstatera det blev inte alls bra. Känns trängre nu och inte bättre på något vis.

Glidbordets anhåll sticker ut för långt åt ett håll och bänken på andra sidan sticker arbetsbänken ut, bänken kan inte centreras mot sågen p.g.a. stången som glidbordet åker på. Gissade det kunde bli ett problem men nu är det konstaterat. Flyttar tillbaka sakerna som det var.

Jag har nu börjat fundera på att skrota alla mina arbetsbänkar förutom snickarbänken. Jag har börjat tro fasta och större bänkar är inte alls vad jag behöver i en liten verkstad. I arbetet finns det flera enkla bänkar på låsbara hjul, svetsade i fyrkantsprofiler med 18mm plywood i två nivåer. Dom rullas runt dit dom behövs.

Samma koncept tror jag kunde funka i min verkstad, kunde vara en fjärdedels plywoodskiva i storlek, 1200x600mm, en arbetsyta i 18mm, en undre lageryta, där räcker 12mm. Kunde säkert fixa en rad med förvaringslådor också. Dessa kunde då rullas runt verkstaden dit dom behövs, som enskild arbetsyta, utmatningsbord till sågen, eller kombineras ihop till en större bänk om så behövs.

Den enda fasta och tunga bänken jag behöver så är hyvelbänken, som jag redan har i sitt hörn.
Jag har en sådan rullbar bänk, än så länge kan jag inte rulla runt den (för det står svarv och andra maskiner samt virke i vägen). Men tanken är just att ha den i anslutning till verkstaden som en mobil bänk för montering, limning mm som annars helt binder upp mitt fasta lyftbord eller snickarbänken. Så, ja, jag tror det är en bra ide. Finns nog en anledning att denna typ av bänkar är så populära, min kommer tidigare ifrån Kohlswas modellsnickeri.

Men om du tar bort alla andra bänkar utom snickarbänken, hur gör du då med metallarbete?

Ah glömde det, men svetsbänken är undantaget, den behåller jag, fast den ska ha hjul också. Den är också där runt 1200x600mm i storlek.

P.S.
Min träsvarv annars har jag lyckats lösa förvaringsfrågan så den inte tar nästan något utrymme, den används så väldigt sällan så den vilar nu mot väggen i vertikalt läge, står stabilt med ena benet hakat över ett "french cleat". Bara lyfter den på snickarbänken om jag vill svarva något.

DennisCA DennisCA skrev:
Ah glömde det, men svetsbänken är undantaget, den behåller jag, fast den ska ha hjul också. Den är också där runt 1200x600mm i storlek.

P.S.
Min träsvarv annars har jag lyckats lösa förvaringsfrågan så den inte tar nästan något utrymme, den används så väldigt sällan så den vilar nu mot väggen i vertikalt läge, står stabilt med ena benet hakat över ett "french cleat". Bara lyfter den på snickarbänken om jag vill svarva något.
Ja, ok, förstod nästan det :)

Jag ser att du har gott om utrymme för en ventil och utsugsfläkt där i hörnet brevid garageporten, rekommenderar det starkt för svetsningen.

Det låter som en bra lösning för svarven, för min solberga fungerar det nog inte tyvärr.

Precis, min tidigare svarv var också så tung, det har sina fördelar men jag svarvar lika bra på denna fast den är sämre i konstruktionen tycker jag.

Utsugssystem av något slag har jag funderat på jo. Bara jag hittar något till passande pris. Dyker upp ibland på annonssidorna.

Igår fick jag användning av min nyinköpta 12v gsr fc
Bosch 12v skruvdragare med bitsfäste, vinkelchuck och låda.
Skapa konto

när jag byggde om ett enkelt hyllsystem som fanns i ladan.
Hyllsystem under konstruktion i lada med verktyg och cykelställ i förgrunden.
Skapa konto
Skönt med kort bitsfäste och vinkelchucken.
Hemmagjort träcykelställ fastskruvat på en trävägg med en cykeldäck vilar mot det.
Skapa konto

Version 1 av ett cykelställ.
Nykapad stock med synliga årsringar på en bakgrund av fällda träd och spån.
Skapa konto

Fortsatte kapa upp trädet jag fällde häromdagen. Många fina årsringar!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ritar upp bänken i fusion 360, av 40x1,5mm rör. Ganska simpel, sen kan ju då mera detalj byggas in om man ska ha förvaringslådor. Meningen jag ska ha några variationer utgående från denna.

3D-modell av en mobil arbetsbänk med träskivor och metallrör samt hjul på en CAD-design i Fusion 360.
Skapa konto

Varför så tunnväggiga rör till en bänk?
40x40x3mm är en vanligare dimension som är stabilare och lättare att svetsa i. Jag skulle rentav bygga av 50x50x3.

Jag försöker komma undan så billigt jag bara kan, det är nog huvudorsaken nummer ett. Man ser redan på runt 40 euro i rör där från den lokala byggaffären.

Jag har aldrig nyttjat simulationsmodulen i Fusion 360 men här är ju ett bra tillfälle... Jag har gjort ett "spänningsstresstest" med en nedåt agerande kraft och en kraft som puffar från sidan, så borde jag få se hur mycket den här saken tål innan den viker sig.... Men det tar jääääkligt länge. Skulle vara synd om man gjort nånting fel sen när man får resultaten....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.