Handbearbetad träskylt med texten "FEMTIOSJUAN" ingraverat i trafikverkets typsnitt, okänt trädslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skylten klar.

En handbearbetad (fast på cncn) bakgrund och trafikverkets typsnitt. Trädslag okänt (pall från kina påminner om typ fruktträd?

Barn leker med träspillbitar på verkstadsbord, skapar ett leksaksflygplan och båt.
Skapa konto

Tips. Släng ALDRIG era spillbitar av trä. Min 4åriga dotter som gärna hänger med mig får använda spik, hammare, lim och japansåg, är alldeles lycklig att få ihop olika alster, som denna kombinerade flygplan och båt! Har lärt sig alla knep för att inte såga sig eller slå med hammaren på fingrarna.

• Gilla
pjodden och 11 till
  • Laddar…
Än så länge verkar det som att min limpress funkar! ;)

Limpress med ett mönstrat träskärbräde i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Svetsbord med en enkel benställning konstruerad av precisionsrör, designad för att bära bordet löst.
Skapa konto
Svetsbord med hemgjord benställning av rör, lösa bultar och svetshandske.
Skapa konto
Svetsbord med en handgjord benställning av precisionsrör, löst liggande bordsskiva, i en verkstad.
Skapa konto

Brände ihop en enkel benställning av precisionsrör 50502 och 45452 till svetsbordet. Bordet är inte bultat i ställningen utan är designad för att ligga löst.

Ska på hjul som bygger 140mm också. Samt så saknas ett gäng bultar till toppen. Men man fick leka lite iaf.

• Gilla
vectrex och 6 till
  • Laddar…
Hur mycket väger det där bordet?

(Snyggt jobb, dock!)

T Troberg skrev:
Hur mycket väger det där bordet?

(Snyggt jobb, dock!)
Skivan borde väga 34,5kg och ribborna runt 10kg till. Ställningen ytterligare 10kg.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Tog bort motorn från bandsågen i lördags, spenderade söndagen att sätta tillbaka den. Känns som mycket jobb i onödan, men om jag inte gjort det hade jag aldrig fått reda på vilken sorts motor det är och att den har rätt varvtal ändå så jag behöver inte fundera mera på det här med ny motor till bandsågen.

Men nu märker jag bomberingen är åt skogen.Det tunna sågbladet jag har på den har ätit in i bomberingen. Någon som har tips på hur man lättast får hjulen bomberade? Testate igår med olika verktyg men inget är så där jätteeffektivt. Det som funkat bäst är väl en rasp. Och jag vågar ju inte annat än att dra hjulen för hand.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Byggde ett bord till barnen. Jag återanvände svärföräldrarnas gamla altangolv, så det blev ett billigt bygge. Det får ledigt plats med tre barn per sida och är det många barn som vill sitta går det bra att få in fyra per sida. (testat med barn i åldrarna 3-6 år)
Hemmagjort barnbord av återanvänt trämaterial med bänkar utomhus på gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Försätter väl med min skärbräda, som jag anser är färdig nu! Inte helt nöjd då det strulade till sig lite i slutet... men men är mest jag som ser tror jag...

Handgjord skärbräda i trä med mönster av olika nyanser på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Nej, alla ser att du har fräst bort dig längst ner i vänster hörn. :D Fin skärbräda!

• Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, alla ser att du har fräst bort dig längst ner i vänster hörn. :D Fin skärbräda!
Det var inte det. Men det hade med fräsningen att göra, var en vass grad på anhållet som gjorde en repa på sidan hela vägen runt...
Fick såga bort 2mm...

Närstudie av borrning i metall med synliga metallspån och borrspetsen i fokus på ett svetsbord.
Skapa konto
Närbild av en hand som håller ett metallstycke med nyligen borrade 10.2mm hål och metallspån.
Skapa konto
Svetsbord under konstruktion med detaljvy av svetsfog och metallkomponenter.
Skapa konto
Svetsbord med tjock perforerad topp, metallram på hjul, svetsmaskin och verktyg i ett verkstadsrum.
Skapa konto

Gjorde klart svetsbordet idag... förutom att jag måste köpa ett gäng med m8 skruv och mutter för att bulta ihop ramen.

Tips på grymma metallborrar är Dewalt extreme II med pilotspets. Haft mina i fem-sex år och de är fenomenala i pelarborren. Riktigt nöjd. Borrade förresten ett gäng 10.2mm hål i min gröna bosch som är jäkligt poppis. Jäkligt fin maskin.

Man skymtar bord 2 och 3 i bakgrunden. Ska bränna ihop ställningar till dessa också men de blir lite annorlunda.

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Bygger en plåtbock. Behöver den faktist till andra projekt även om det är kul i sig att bygga :p
Komponenter för plåtbock i arbetsmiljö med verktyg och arbetsbänk.
Skapa konto

Inspirationen är denna:

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bygger en plåtbock. Behöver den faktist till andra projekt även om det är kul i sig att bygga :p
[bild]
Inspirationen är denna:
[media]
Ahh. Har också planer på en kantvik eller vad man ska säga. :) posta lite resultat sen :)

Ooooooch arbetar du kanske utifrån en ritning? :)

Redigerat:
Ett svets-MFT-bord med insatta M20 "dogs", vinkelhake och en handskruvklamma, samt en skruvdragare på bordet.
Skapa konto
M20 insex "dog" för svetsbord, skruvad i metallstång, intill vinkelhakspår och borrat hål.
Skapa konto

Billiga ”dogs” till svets-mft-bordet. M20 insex... väldigt bra toleranser på rakhet. Iofs bara provat med en hultafors vinkelhake.

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.