4 130 872 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips. Släng ALDRIG era spillbitar av trä. Min 4åriga dotter som gärna hänger med mig får använda spik, hammare, lim och japansåg, är alldeles lycklig att få ihop olika alster, som denna kombinerade flygplan och båt! Har lärt sig alla knep för att inte såga sig eller slå med hammaren på fingrarna.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Brände ihop en enkel benställning av precisionsrör 50502 och 45452 till svetsbordet. Bordet är inte bultat i ställningen utan är designad för att ligga löst.
Ska på hjul som bygger 140mm också. Samt så saknas ett gäng bultar till toppen. Men man fick leka lite iaf.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tog bort motorn från bandsågen i lördags, spenderade söndagen att sätta tillbaka den. Känns som mycket jobb i onödan, men om jag inte gjort det hade jag aldrig fått reda på vilken sorts motor det är och att den har rätt varvtal ändå så jag behöver inte fundera mera på det här med ny motor till bandsågen.
Men nu märker jag bomberingen är åt skogen.Det tunna sågbladet jag har på den har ätit in i bomberingen. Någon som har tips på hur man lättast får hjulen bomberade? Testate igår med olika verktyg men inget är så där jätteeffektivt. Det som funkat bäst är väl en rasp. Och jag vågar ju inte annat än att dra hjulen för hand.
Men nu märker jag bomberingen är åt skogen.Det tunna sågbladet jag har på den har ätit in i bomberingen. Någon som har tips på hur man lättast får hjulen bomberade? Testate igår med olika verktyg men inget är så där jätteeffektivt. Det som funkat bäst är väl en rasp. Och jag vågar ju inte annat än att dra hjulen för hand.
Byggde ett bord till barnen. Jag återanvände svärföräldrarnas gamla altangolv, så det blev ett billigt bygge. Det får ledigt plats med tre barn per sida och är det många barn som vill sitta går det bra att få in fyra per sida. (testat med barn i åldrarna 3-6 år)
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde klart svetsbordet idag... förutom att jag måste köpa ett gäng med m8 skruv och mutter för att bulta ihop ramen.
Tips på grymma metallborrar är Dewalt extreme II med pilotspets. Haft mina i fem-sex år och de är fenomenala i pelarborren. Riktigt nöjd. Borrade förresten ett gäng 10.2mm hål i min gröna bosch som är jäkligt poppis. Jäkligt fin maskin.
Man skymtar bord 2 och 3 i bakgrunden. Ska bränna ihop ställningar till dessa också men de blir lite annorlunda.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Billiga ”dogs” till svets-mft-bordet. M20 insex... väldigt bra toleranser på rakhet. Iofs bara provat med en hultafors vinkelhake.