Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1. P
    Medlem · Nivå 14
    Mycket snyggt och bra bygge, den där bänken kommer du att ha mycket nytta av!

Ser fram emot fler postningar från dig.
    // Ronnie

• Laddar…
  2. teed
    Medlem Nivå 8
    Var någon dag sedan men vintersågat lite trevligt virke.

• Laddar…
  3. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    Riktigt cool

• Laddar…
  4. norrbottenssnickaren
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7F0DC32E-439B-4701-86E8-9CCF16FA7BC4.jpeg

En blivande pall som frun ritat. Körde den på cncn i 12mm björkplywood. I mitt tycke jävligt bra kvalite på bonnets ply. Har haft mycket sämre björkplywood i mina nävar.

5. teed
    Medlem Nivå 8
    Blev även en tur med bandsågen

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 14
    bild.JPG

bild.JPG

Fult och lowtech så det förslår men gör livet i verkstaden lite lättare — förvaring/dispenser av tygtrasor.

Tog ett papprör, satte ett lock i botten och gjorde en öppning nertill samt gjorde två avlånga hål baktill för krokar. Monterade den på väggen. Nu river jag tyg i lagom stora bitar och trycker ner dem upptill i röret. När jag behöver en trasa är det bara att ta tag i en flik och dra ut den, funkar riktigt bra.

//Ronnie

7. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Riktigt smart! Vill man göra det mer fancy kan ju röret målas.

8. R
    Medlem Nivå 8
    Bra ide. Jag kopierar tanken. Har idag mina trasor i en låda men det är inte så praktiskt. Jag tar gammal bomullstextil, t ex uttjänta lakan. Det är bra att använda, mjuka och luddar inget

9. katos
    Medlem · Nivå 9
  10. N
    Medlem Nivå 3
    Bara så ni vet...

En 165mm klinga passar...

11. S
    Medlem · Nivå 15
  12. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hoppas att du blir nöjd med den nya, kommer gärna på studiebesök när du fått den. ;)

13. H
    Medlem · Nivå 18
    Nu är det bara att fila till spetsarna på käftarna och härda och anlöpa dem så är min specialgjorda låsringstång färdig. Specialgjord för låsringen som håller fast lagret i variatorratten på ett Elu MVA 34 matarverk.
    Byråkratjävlarna har ställt till det så jag fick känning av min gamla utbrändhet men att stå och smida var bra terapi så tången blev onödigt välgjord......fast den kan ju vara bra att ha till andra maskiner också. Jag smidde tången av en avbruten spiralfjäder från en bil.
    låsringstång.JPG

Vet någon hur spetsarna på en låsringstång av fjäderstå skall vara härdade och anlöpta?
    Jag gissar på oljehärdning och blåanlöpning men jag vet inte.

14. norrbottenssnickaren
    Få se nu.... på mina sista låsringstänger jag smidit såååå.... ;)

• Laddar…
  15. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Gissar att det inte är så noga med exakt anlöpning, en låsringstång utsätts väl inte för så mycket?