3 945 993 läst ·
20 157 svar
3946k läst
20,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Inte i dag... i fredags. Specialsnickarverkligheten är inte alltid glamorös.
Använde det här.
Putskloss med mjuk sida och vävburet sandpapper 100.
Slätat bort kutterslag och brutit kanter på det här.
Glaslister till 8 entrépartier med sidoljus.
Mvh Findus
Använde det här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putskloss med mjuk sida och vävburet sandpapper 100.
Slätat bort kutterslag och brutit kanter på det här.
Logga in
Skapa konto
Glaslister till 8 entrépartier med sidoljus.
Mvh Findus
Inte idag, men nyligen: Jag har upptäckt att ett av de bästa verktygen när man jobbar med trä är en vinkelslip med flapdisk.
Antagit att ett hörn i en garderob var rätvinkligt så att skivan är 5 mm för bred i ena änden? Vinkelslipen slipar ner det på ett kick!
Behövt handsåga och fått en en ful snittyta? Vinkelslipen och du har en blank yta på några sekunder.
Runda av kanter, men det är inte viktigt nog att få det prydligt för att ta fram överhandsfräsen? Vinkelslip to the rescue!
Forma rundade kanter för lite snickarglädje, och vill få fina kanter utan sågmärken och småklantigheter? Vinkelslipen fixar!
Kapat en bräda en millimeter för lång? Vinkelslip!
I princip allt där man snabbt och effektivt vill ta bort material eller slipa, och man inte behöver den plana ytan som en excenterslip ger, så är vinkelslipen suverän.
Antagit att ett hörn i en garderob var rätvinkligt så att skivan är 5 mm för bred i ena änden? Vinkelslipen slipar ner det på ett kick!
Behövt handsåga och fått en en ful snittyta? Vinkelslipen och du har en blank yta på några sekunder.
Runda av kanter, men det är inte viktigt nog att få det prydligt för att ta fram överhandsfräsen? Vinkelslip to the rescue!
Forma rundade kanter för lite snickarglädje, och vill få fina kanter utan sågmärken och småklantigheter? Vinkelslipen fixar!
Kapat en bräda en millimeter för lång? Vinkelslip!
I princip allt där man snabbt och effektivt vill ta bort material eller slipa, och man inte behöver den plana ytan som en excenterslip ger, så är vinkelslipen suverän.
Det borde fungera bra men allra bäst är nog annars Festool RAS 115 som i princip är en vinkelslip med dammutsug avsedd för sandpapper. Tyvärr verkar det inte som om den tillverkas längre men jag blev helt begeistrad när jag fick tillfälle att provköra den för några år sedan. Om jag minns rätt så hade den dessutom förvånansvärt bra dammupptagning.T Troberg skrev:
Ett exempel:
Det verkar som om man får gå upp en storlek numera:
https://www.festool.se/produkter/slipa-och-borsta/rondellslipmaskin/570774---ras-180-e#Översikt
Men tack för tipset, jag har använt flapdiskar på metall men faktiskt aldrig tänkt tanken att köra dem på trä. Det ska definitivt testas.
Jag undrar om inte flapdiskar är snäppet vassare, eftersom deras design gör att de inte sätter igen med spån. Det blir ju som kanaler som spånet slungas ut genom.jac skrev:
Det borde fungera bra men allra bäst är nog annars Festool RAS 115 som i princip är en vinkelslip med dammutsug avsedd för sandpapper. Tyvärr verkar det inte som om den tillverkas längre men jag blev helt begeistrad när jag fick tillfälle att provköra den för några år sedan. Om jag minns rätt så hade den dessutom förvånansvärt bra dammupptagning.
Fått klart montaget av Kregs fräsplatta, tyvärr fattades det några få mm för att kunna montera lyften direkt i plattan så det blev till att sänka ner plattan i skivan och lämna tillräckligt med material för att kunna montera lyften från andra sidan. Nu återstår en längsgående profil som dessvärre hamnar nära kanten (hoppas alla spikar i kantlisten ligger djupt nog) och att hitta på ett sätt att montera anhållet.
Logga in
Skapa konto