Byggahus.se
Demonterat en blomhylla och virken återanvändas till ett annat projekt!

Demonterade träplankor och en elektrisk skruvdragare på en asfalterad väg med en katt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personens skugga på gräsmatta, med fokus på fötterna som representerar "tanten" i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om något känns fel så skall man normalt inte fullfölja momentet i fråga, om man är normal vill säga.
Detta har inget med maskiner att göra direkt, har bara använt "tanten" som vält, efter att 32 mm Pem- slangen lagts ner.....
Funkade finfint.....
Hoppas på att få sova hemma inatt.....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lagt trall och byggt en trapp
 
  • Nylagd trätrall och en nybyggd liten trappa framför ett spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyllt den nyinköpta kärran med grejer från päronens fritidshus, för att köra mot vårt egna. På flaket finns bland annat en byggsåg (Elu kap/ger- och klyvkombo), en bandsåg, en Sjöbergsbänk, en annan liten snickarbänk jag byggde för barn, en svarv, samt några flyttkartonger med allmänna verktyg och snickargrejer därutöver. Det finns även lite annat krafs på släpet såsom en 90-säng, ett utebord till altanen, en solbädd, en barnvagn och diverse porslin och hushållsmaskinger. Nu återstår att sätta fast skiten mer noga, täcka över med presenningen, samt montera tillbaka lövgallret.

Släpvagn fullastad med verktyg och möbler, däribland en byggsåg och snickarbänk, framför en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Foliebakade hyvelkroppar till frukost!

Aceton för att ta bort japaneringen, som är sliten.
 
  • Hyvelkroppar inslagna i aluminiumfolie ligger i en vit ho för att ta bort japanering med aceton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har ett projekt där beställaren vill ha skänk med tre dörrar, alla innanförliggande och högerhängda. Känner mig sällan jättekaxig på Blums måttabeller och med 2 olika sorters gångjärn (innanförliggande till höger och halvtäckande i mitten) och push to open tyckte jag det var läge för en fulprototyp innan det är dags att köra skarpt. Verkar fungera, glipan mellan dörrarna ska bli mindre när det görs på riktiga delar.

Prototyp av en skänk i trä med tre högerhängda, innanförliggande dörrar och synliga gångjärn, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av en skänk med tre högerhängda, innanförliggande dörrar och olika gångjärn, visande push to open-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fridde och 5 till
  • Laddar…
En osb-häst till ungarna.
 
  • Hemmagjord lekshäst av OSB-skivor på en träveranda med en handduk över ryggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Sambon har skänkt sitt verktygsbälte till mig. Han tycker att jag har bättre nytta av den och så här inför sommaren har han rustat den med de verktyg jag använder mest just nu. Jag vill bara byta ut den tunga grensaxen mot en sekatör, så är jag beredd på trädgårdens sommarbestyr.

Ett verktygsbälte med trädgårdsverktyg hängande på en kompostbehållare utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Hmm, undrar vad det ska bli av de här pinnarna? :p

Grov träplanka med smuts och möjliga hyvlingsmärken på ett arbetsbord med en skrapa ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att det lönar sig att skrapa bort den värsta lorten innan hyvling, för att spara slitage på knivarna, eller är det slöseri med tid?
 
  • Smutsiga trästockar på ett fordon, en hyvlad yt och en ohyvlad, inför snickeriarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Hmm, undrar vad det ska bli av de här pinnarna? :p

[bild]
Tänker att det lönar sig att skrapa bort den värsta lorten innan hyvling, för att spara slitage på knivarna, eller är det slöseri med tid?
Skulle kunna bli en sisådär 25-30 skärbrädor.. ;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Näe, skall det inte bli stativ till DIY-städet?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Skulle kunna bli en sisådär 25-30 skärbrädor.. ;)
Haha, rejäla skärbrädor på 10 kg styck :p
Men någon kanske det kan bli, fast ek var väl inte så bra till skärbrädor pga mycket porer, eller hur var det?
 
R roli skrev:
Näe, skall det inte bli stativ till DIY-städet?
Japp! Eller nästan iaf, inget rälstäd dock :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Aah, det var till smidesskruvstädet.... ja ja städ som städ eller kanske inte då de har olika funktion och utseende.
 
nanowire nanowire skrev:
Haha, rejäla skärbrädor på 10 kg styck :p
Men någon kanske det kan bli, fast ek var väl inte så bra till skärbrädor pga mycket porer, eller hur var det?
Ek är väl tvärtom rätt bra ?

Man förvarar ju vin/whisky etc i ektunnor, och för plankstek är även Ekplankor, "the träslag of choice" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.