Byggahus.se
jonmo skrev:
Den lilla tid jag fick i verkstan i helgen spenderades med att såga upp en enstock till plank. Har inte tillgång till en så särskilt stor bandsåg, därav storleken på planken.

Arbetsbänken till döttrarna kom väl till pass för den första klyvningen, men OMG vad drygt det är att klyva med såg! Körde ett snitt först med bordssågen, för att få styrning till tigern.

Vad det ska bli i slutändan? Oklart, nu får det torka ett tag!
Din vilja är det iaf inget fel på! 👍🏻
 
jonmo skrev:
Den lilla tid jag fick i verkstan i helgen spenderades med att såga upp en enstock till plank. Har inte tillgång till en så särskilt stor bandsåg, därav storleken på planken.
...
Vad det ska bli i slutändan?...
(Bilder)
Smörknivar i massor!

Eller en enepinnad koster eller julle kanske?
 
Räknas bilen som ett verktyg? Efter en hård gårdag i fädernas spår bestämde jag mig för att en belöning var välbehövlig för att muntra upp på 10h bilfärd. Ett sms och avstämning och sen var jag på väg till Teed, (tips, kontrollera vilken väg gpsen väljer..min valde skogsstigen..men fjädringen blev väl kontrollerad och bromsarna och antisladdsystem också..). Väl framme i god tid möttes jag av en vacker syn:
Stora träplankor av ask uppradade mot en röd stuga i snöig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ask, 2" tjocka och rejält breda.. Tyvärr inte torkade ännu.

Istället köpte jag en fin alplanka som inte kom med på bild, och sen en 2"*10" ask-planka +tre vackra plankor av oklart träslag. Som bonus är en av de vackra plankorna baby-len efter en omgång med teeds handhyvel :)
Träplanka på slitet verktygsbord i verkstad med snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en tjock och bred alplanka med synlig träådring i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
teed och 9 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Räknas bilen som ett verktyg? Efter en hård gårdag i fädernas spår bestämde jag mig för att en belöning var välbehövlig för att muntra upp på 10h bilfärd. Ett sms och avstämning och sen var jag på väg till Teed, (tips, kontrollera vilken väg gpsen väljer..min valde skogsstigen..men fjädringen blev väl kontrollerad och bromsarna och antisladdsystem också..). Väl framme i god tid möttes jag av en vacker syn:
[bild]

Ask, 2" tjocka och rejält breda.. Tyvärr inte torkade ännu.

Istället köpte jag en fin alplanka som inte kom med på bild, och sen en 2"*10" ask-planka +tre vackra plankor av oklart träslag. Som bonus är en av de vackra plankorna baby-len efter en omgång med teeds handhyvel :)
[bild]
[bild]
Du får ursäkta.. blåsorna i vänsterhanden stjäl fokus.. bra krigat! :)
 
Otroligt nöjd och glad idag! Bandsågen som jag köpte för ett par veckor sen som jag börjat putsa och fixa med hade en rörelse framåt bakåt på bladet (i sågriktningen) som jag inte var helt nöjd med. Ca 7 tiondelar rörde det sig fram och tillbaka. Bladet var väldigt gammalt och slött men hade inga uppenbara skador.

Var lite orolig att hjulen var skeva eller skevt monterade. Det första att prova var dock naturligtvis att köpa nya blad. Jag köpte ett 20mm 3TPI och ett 10mm 6TPI. Idag fick jag leverans från UK.
Två nya bandsågsblad på bord ovanpå ett brev med texten "Tuffsaws ...with Compliments".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda bladen går helt perfekt! Ingen rörelse vare sig framåt/bakåt eller i sidled (utan bladstyrningar). Underbart!

Nu återstår lite mer puts och rengöring! Sen kan den börja användas på riktigt!

En bandsåg i en verkstad, med fokus på sågen och dess nya blad, nära andra verktyg och arbetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Hörrödu vectrex, va det inte du som va frågande till att jag ville byta min Inca mot nåt större?.....o när man vänder ryggen till har du bytt ut din mot den där kolossen. :mad:

;)
 
Ola C skrev:
Hörrödu vectrex, va det inte du som va frågande till att jag ville byta min Inca mot nåt större?.....o när man vänder ryggen till har du bytt ut din mot den där kolossen. :mad:

;)
Jag får nog ta och erkänna att du vet så mycket mer om snickeri än vad jag gör än så länge! Du visste före mig att jag borde byta. 😌

Incan känns lite som en leksak i jämförelse. Hade jag haft platsen hade jag dock behållt den med ett 6mm blad i för jämnan. Kan man figursåga med Incan och klyva högt massivträ med Ejcan!

EDIT: Vissa förändringar i livet (skiljsmässa) har medfört att min budget och ambitionsnivå med snickrandet helt plötsligt inte har någon övre gräns!
 
Redigerat:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
vectrex skrev:
EDIT: Vissa förändringar i livet (skiljsmässa) har medfört att min budget och ambitionsnivå med snickrandet helt plötsligt inte har någon övre gräns!
Beklagar det förstnämnda och gratulerar till det andra😄
 
Slipat färdiglimmad skärbräda. Är det nån som har en Jet 22-44 valsputs? Jag har ett litet problem med att spånet inte sugs upp på mitten, har det att göra med vinkeln som sugslangen har? (Den kommer nerifrån och har en ganska stor böj innan den terminerar i maskinen)


Skärbräda i färd med att slipas i en Jet 22-44 valsputs med synlig sugslang och spånsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Slipad skärbräda med schackrutigt mönster av olika träslag på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
Putsandet på bandsågen går framåt. Var först inne på att lackera om hela sågen men efter lite kemiskt ren bensin, autosol och bilvax så är det nära nykänsla! Slipper rätt mycket jobb på att hoppa ommålning!


Renoverad och putsad bandsåg med nyglansad grön färg och en synlig ECA-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
Nedmonterad excenterslip med synliga inre komponenter och verktyg bredvid på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixat excenterslipen, som tillsammans med skruvdragaren är mitt ojämförligt mest använda verktyg! Busenkelt att beställa reservdelar från Bosch, även fast det givetvis visade sig att felet satt på ett helt annat ställe 😂😂😂😂
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
En serie bänkar/dubbelbockar.
På snickeriet läggs saker upp på bockar. Det har nackdelen att grejerna är svåra att flytta på. Därför gör jag en serie med enkla dubbla bockar som är anpassade till pall-lyftare.
Serieproducerade ben
Hantverksmässigt konstruerade träbockar staplade i ett snickeri, anpassade för pall-lyftare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ett antal sargar i lämpliga längder som bultas ihop till...
Enkla träben och sargar monterade till en dubbelbock som står på en pall-lyftare i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en grund som kan bli vad som helst. Höjden på sargen avgör hur stum den blir. Jag har valt 120mm. Sedan går det att lägga en skiva på. Eller skruva dit ett par reglar. Det är inget fint så skruvhål gör ingen ledsen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Fick hjälp av lilleman att fylla torken igår kväll

Obehandlade träskivor i torkningsprocess staplade med distanser, potentiellt för ett framtida matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trav av olika träslag staplade i en virkestorkningsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barn hjälper vuxen att stapla träplankor i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Har äntligen fått tummen ur och angripit min band/skivputs vars induktionsmotor sadlade om till induktionsplatta.
Hade problem att hitta en liknande motor så jag genomsökte mitt motorförråd och hittade en som gick att få dit storleksmässigt men med fel varvtal och axeldiameter. Svarvade till en provisorisk remskiva i plywood och provkörde, verkar fungera bättre än tidigare och på köpet fick jag mjukstart och motorbroms:) Nu skall jag bara fixa ny remskiva och borra ett par monteringshål;) (kommer troligtvis inte att ske förrän remskivan ger upp:surprised:)

En nymonterad motor på ett blått band/skivputsverktyg med provisorisk plywoodremskiva, kablar, och motorbroms i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
ceson skrev:
jag genomsökte mitt motorförråd
Nä inte blir vi avis inte... :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.