Lillpojken saknade plats för alla Lego-byggen så jag tog in en ärvd hylla från förrådet. Självklart saknades det träplugg men såna hade man ju liggande då man köpte in de för 5 år sen så nu kom de till användning,
Trähylla med leksaksdrake, modellfordon, tom hyllplan, tapet med träd, frukt, paket tändstickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Slängde ihop ett skåp till emco-hyveln jag köpte i höstas. Ska ännu till hjul, dörr och lite annat men klart bättre än att snubbla över den liggandes på golvet i snickeriet...
 
  • En verkstad med en bandslip, träarbetsbänk och diverse verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad, träbearbetningsredskap, bänkslipmaskin, sågspån, oordning, verktyg, arbetsbänk, trämaterial, förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Vattenmätarskåpet är färdigmodifierat med nya håltagningar och flyttad monteringsplatta för mätaren, monterad med trycktäta blindnitar enligt konstens alla regler.

Nu ska det bara inredas 😀.

Metallskåp och delar på arbetsbänk i verkstad, borrpress i bakgrund, verktygstavla ovanför, träbitar, industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vattenmätarskåpet är färdigmodifierat med nya håltagningar och flyttad monteringsplatta för mätaren, monterad med trycktäta blindnitar enligt konstens alla regler.

Nu ska det bara inredas 😀.

[bild]
Dum fråga kanske, och något off topic, men är det "okej" att modifiera skåpen? Behöver nämligen göra en liknande grej själv för att få bra rördragningar där hemma. Kollade du med LK, eller gick efter sunt förnuft?
 
Förra året renoverade jag en urgammal högtryckstvätt, tyvärr slutade den funka igen efter ett tag och då orkade jag inte jobba på den längre den gången. Nu har jag börjat se på det igen för skulle va roligt att ha igång den tills sommaren.

Det som förmodligen gick sönder förra gången var de urgamla backventilerna som jag försökte renovera. Jag försökte köpa nya men inga finns i den dimensionen längre, så jag provar svarva en adapter för en modern backventil istället.

Jag har gjort en prototyp i plast, tänker jag tillverkar de på riktigt i rostfritt eller mässing sen.

GubcggSh.jpg

Nyare backventilen monterad i adaptern.

1L6pMK7h.jpg

I cylindern, backventilen hålls på plats av kopplingen till ledningen som skruvas fast ovanpå, jag har mätt ut så det ska matcha där. Detta är för högtryckssidan, det blir andra dimensioner på lågtryckssidan.

QhSiCb4h.jpg

Oklart på hur de mindre backventilerna kommer påverka funktionen, om det blir för litet flöde i maskinen med dessa eller ej.
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Städade garaget och kom på att svetsen behövde lite kärlek. Reglaget för strömstyrkan behövde skruvas fast. Sen kunde jag inte låta bli att prova den också. Lagade min favoritkratta som ville lossna från skaftet.
[bild]

Lägger ut en bild på svetslagningen också för alltid retar det någon😂
[bild]
Ahh, helt i klass med mina mästerverk 👍, så länge du inte menar den övre fogen😆
 
Försöker lära mig svetsa.
En sittbänk i armeringsjärn o lite plattstång Metallisk sängbas på trägolv, utan madrass, inne i ett modernt rum med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sko-hylla i metall, tom, står framför skoskåp fyllt med skor, trägolv synligt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 18 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Dum fråga kanske, och något off topic, men är det "okej" att modifiera skåpen? Behöver nämligen göra en liknande grej själv för att få bra rördragningar där hemma. Kollade du med LK, eller gick efter sunt förnuft?
Jag har haft kontakt med LK och det är klart att de inte kan ta något ansvar om man modifierar men de är bra att resonera med när det ändå måste göras. I mitt fall sitter skåpet i utrymme där läckage inte vore en katastrof men jag vill ändå göra det så säkert det går.

Arbetsbänk med rörledningar, verktyg, borr, och installationsmaterial för VVS- eller mekaniska arbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Säng åt en 10–åring konstruerad.
Mamma (syrran) hade beställt en med specialmåttet 180x100 cm för att passa ett gäng Ikea-skåp som skulle agera bas.
Möbelsammansättning på golvet med verktyg och beslag. Omonterade skåpsdelar och arbetsmaterial synligt. Inredningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var hennes plan att montera golvlist högst upp med vinkeljärn.
Vit möbelyta, trälist, metallbeslag, rosa vägg, del av stol och vit figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag agerade verkställare och resultatet blev kanon, så när som på att den långa golvlisten fick sig en törn när den slog i golvet mot slutet av monteringen. Ingen större fara, det döljs av täcke osv, men ändå störde det ”yrkesstoltheten”.
Förborrat så klart, men trots min massiva uppladdning med verktyg och skruv blev det ett väldans pusslande med små korta skruvar för att få till montaget - listen är ju ojämnt tjock pga sin profil, så det gällde att ta det varsamt.
Vit sängstomme med förvaringslådor och en tvåfärgad madrass i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat med beröm godkänt, snyggt och praktiskt!
Vit byrålåda, grå stoppad sänggavel, trägolv, väggkonst, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mysigt sovrum med säng, mjukisdjur och skrivbord, rosa väggar och trämönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja då, lampor i alla rum monterades, dimmrar installerade och nolledare framdragna.
Alla nöjda och glada.

Nästa gång byter vi induktionshäll, flyttar på lite vägguttag och sätter kanske upp duschväggen som såg lite tveksam ut i sin konstruktion.
 
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Vilka skåp är det? Jag har ett liknande projekt I framtiden.
 
Z z_bumbi skrev:
Vilka skåp är det? Jag har ett liknande projekt I framtiden.
Obs! Måttsatt för säng 180x100 cm!

3 st stommar i framkant (med lådorna):
https://www.ikea.com/se/sv/p/platsa-stomme-vit-90330949/

2 st stommar i bakkant:
https://www.ikea.com/se/sv/p/platsa-stomme-vit-10330948/

Lådor och lådfronter:
https://www.ikea.com/se/sv/p/hjaelpa-lada-utan-front-vit-60330979/
https://www.ikea.com/se/sv/p/fonnes-ladfront-vit-80385923/

Knoppar:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bagganaes-knopp-maessingsfaergad-00338412/
 
Tackar! Jag tänkte göra egen förvaring i bakkant (tygrullar) så de måtten kan jag justera som jag vill.
 
Har ett vasst hyllplanshörn jag konstant slår huvet i när jag är klantig vid hyvelbänken o efter ännu en sammanstötning fick det fan va nog. Jag Ronniefierade™ hörnet med svamp fastsatt med dubbelhäftande tejp. Tennisbollen jag paxat för ändamålet skulle tydligen va till duntäckestvätt i framtiden.
Välorganiserad verkstad, träbearbetningsverktyg, arbetsbänk, ordning och reda, hyllor, sandpapper, borr, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön och orange svamp på vit hylla, verktyg och trä i bakgrunden, närbild, inomhusmiljö, arbetsrum, lutande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Pysslarn
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 18 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har ett vasst hyllplanshörn jag konstant slår huvet i när jag är klantig vid hyvelbänken o efter ännu en sammanstötning fick det fan va nog. Jag Ronniefierade™ hörnet med svamp fastsatt med dubbelhäftande tejp. Tennisbollen jag paxat för ändamålet skulle tydligen va till duntäckestvätt i framtiden.
[bild]
[bild]
@Pysslarn
Det där ser ju extremt säkert ut — du behöver nog inte oroa dig för obehag vid framtida kontakter!
Och eftersom du vände skursidan på svampen utåt får du en liten men ändå kanske välkommen hjälp med din personliga hygien varje gång du touchar det där hyllplanet. :D

Så är det, ”Ronniefiering” löser många av världens små men jobbiga problem.
Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Det bidde en fågelholk idag!

Trädfågelholk fäst vid grov bark, himmel bakgrund, natur, dagtid, ingen fågel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.