Jag har en fastighet bebyggd med ett fritidshus sedan 50 år. Huset är mycket sjönära och skulle inte beviljas bygglov med dagens regler. Området är inte detaljplanerat. Tomten är liten och tillåter ingen alternativ placering av byggnaden. Vad händer om huset brinner ner? Kommer jag att få bygga upp et identiskt hus eller kommer jag att stå med en oanvändbar sjötomt?
 
Du kommer inte automatiskt få bygga ett identiskt hus. Vid nybyggnad ska dagens krav uppfyllas. Reglerna för fritidshus är ju dock lite lättare avseende energi och tillgänglighet.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Du kommer inte automatiskt få bygga ett identiskt hus. Vid nybyggnad ska dagens krav uppfyllas. Reglerna för fritidshus är ju dock lite lättare avseende energi och tillgänglighet.
Dagens krav på själva byggnaden är inget problem men läget kräver idag dispens för strandskydd och avstånd till tomtgräns understiger 4,5 m.
 
B bauhaus skrev:
Dagens krav på själva byggnaden är inget problem men läget kräver idag dispens för strandskydd och avstånd till tomtgräns understiger 4,5 m.
Det finns ingen regel om 4,5 meter till tomtgräns, så det är inte nödvändigtvis ett problem. Det beror på vad som är på andra sidan gränsen. Vad gäller strandskydd finns generellt sett skäl att bevilja dispens för en ersättningsbyggnad om du ansöker inom ca 1 år från att huset brann ned.
 
Ska du till att elda?
 
B bauhaus skrev:
avstånd till tomtgräns understiger 4,5 m.
Den gränsen gäller bara bygglovsbefriade byggnader (om det inte står nåt annat i detaljplanen).
 
En viktig sak att tänka på är att se till att inget annat i närheten till huset kan fatta eld när det spontansjälvantänder.
 
  • Gilla
anderslenell
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
En viktig sak att tänka på är att se till att inget annat i närheten till huset kan fatta eld när det spontansjälvantänder.
Det kan vara bra för trovärdigheten om bilen också brinner upp och man får lite lättare brännskador själv.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
En viktig sak att tänka på är att se till att inget annat i närheten till huset kan fatta eld när det spontansjälvantänder.
Är det nära förestående?

Måste väl ändå vara OM, som menas?
 
Försäkringsbolaget kommer tycka denna tråd är ytterst suspekt när ärendet öppnas.

Steg ett: lämna inga digitala spår och tänk på vilka spår du lämnat tidigare i livet.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
TS skrev i första inlägget och även i rubriken OM huset brinner.

Så nån tanke finns förmodligen.
Kontrollerad majbrasa? Utan försäkringsbolags inblandning kan man väl tro.

Handlar väl mest om bygglov
 
Redigerat:
OM ts nu är orolig för att huset ska brinna ner, OCH huset är såpass sjönära som det är - så tänker jag att man skulle kunna bygga någon smart sprinklerlösning från vattnet till huset som sätter igång vid brand.

Men bara OM alltså...
 
K Kanotisten skrev:
OM ts nu är orolig för att huset ska brinna ner, OCH huset är såpass sjönära som det är - så tänker jag att man skulle kunna bygga någon smart sprinklerlösning från vattnet till huset som sätter igång vid brand.

Men bara OM alltså...
Jo men då finns risken att elden släcks 😀
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
B bauhaus skrev:
Jag har en fastighet bebyggd med ett fritidshus sedan 50 år. Huset är mycket sjönära och skulle inte beviljas bygglov med dagens regler. Området är inte detaljplanerat. Tomten är liten och tillåter ingen alternativ placering av byggnaden. Vad händer om huset brinner ner? Kommer jag att få bygga upp et identiskt hus eller kommer jag att stå med en oanvändbar sjötomt?
b eror på din kommun men 'r det borta så brukar det inte få byggas upp igen i strandskyddat område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.