Jag har läst mig till att man inte skall lägga massivt trägolv som flytande, men hittar ingen tydlig förklaring till varför.

Är det för att man riskerar att få större springor mellan plankorna?

Är det för att det knarrar?

Är det för att brädorna reser/böjer/svänger sig och bildar typ "U"n?

Nyfiken på varför och hur illa det blir om man fuskar. :-)

L
Trä är ett levande materiel och förändrar sig med årstiderna och kan röra sig ganska mycket ,
s.k.klickgolv är i ett annat materiel och rör sig inte på det viset

Jag har ett massivt trägolv på övervåningen och det ligger löst. Legat i 17 år nu och det finns glipor helt klart. Borde slås ihop men de är inte så stora glipor så det ser konstigt ut, ser nästan bra ut faktiskt. Golvplankorna är lite konvexa i formen också, lite ovanligt kanske

Jag har ett massivt mosaikparkettgolv av ek som är limmat mot baksidan av masonit, masoniten ligger med den släta sidan neråt och flyter på airolen den vita mjuka plasten 3mm tjock.

Golvet är Tarkett restauranggolv av massiv stav som är 150x15x7 mm
Golvet har legat sedan julen 1984, det är lackat med BONA program för bibliotek / offentlig miljö.
Har aldrig bonat ,vaxat eller behandlat golvet på 32 år bara torkat med Ajax.
Har överlevt 3st hundar Dop 15-20 stora kalas hela 80-talet med högklackade skor.
Kvalité lönar sig! (y):)

Golv av mosaikparkett i ek med en hund som ligger på det, visande parkettens hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Storskarven
  • Laddar…
Jag har ett skruvat massivt golv men minns från monteringsanvisningen att det även kunde läggas flytande. Då skulle alla brädor limmas i spånten. Stod också att med denna montering får man inte de karakteristiska springorna, all rörelse sker i fogen mot vägg.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Då låter det ju som att det alls vore omöjligt att lägga det flytande?
Springor kan jag leva med, men vill inte riskera att varje bräda buktar upp så att det blir vågor över hela golvet. (Tänker i så fall lägga typ "panel", alltså långa brädor som fäst i varandra.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.