Har ett par säckar Casco thermoplan 3652, på säcken står det skikttjocklek 3-40mm.
Underlaget är golvgips och det är tänkt att det ska på klinkers.
Vill gärna dra ut det till nära noll. Vad kan hända om det blir tunnare än 3mm?

Ad acta
Underlaget skall vara minst 12 mm flytspackel.

de sista millimetrarna jämnar du väl ut med fixet sen? Nu antar jag att det inte är badrum du pratar om utan tex hall? annars är det som föregående talare säger! min 12 mm med armering om det är träbjälklag på cc 600.

Ad acta
Jag räknade med att det var badrum då tråden skapades under delforumet badrum.

Är det i en hall är det skillnad trots att klinkers inte ska ha underlag av gips.

Det kan även vara c/c 30 på bjälkar, spån eller spån och gips så ska det ändå vara minst 12mm som underlag för klinkers

Redigerat:
Är inte bjälkar på cc 300, golvspån och ovanpå det golvgips tillräckligt styvt för klinkers?

T
perkele skrev:
Är inte bjälkar på cc 300, golvspån och ovanpå det golvgips tillräckligt styvt för klinkers?
Jo!

Tack!
Då åter till min fråga. Jag undrade om man spackla tunnare än på säcken angiven skikttjocklek? Om så är fallet (vits :P) varför anges en nedre gräns? Innehåller spacklet stenar på 3 mm så förstår jag, men flytspackel brukar vara rätt finkornigt. Håller det tunna skiktet sämre, kan ju vara en anledning? Det är alltså spacklets tjocklek jag undrar över. Vi kan anta att underlaget är en betongplatta.
Ber om ursäkt för att jag var otydligt.

Vi hade lätt under 3mm på sina ställen när vi flytspacklade hallen. På detta la vi parkett, inga problem. Underlaget är en betongplatta.

Det flyter inte ut jämnt helt enkelt, du har en slags ytspänning som gör att det inte bara lägger sig platt. På påsen står det ju angiven mängd vatten, denna brukar kunna varieras mellan typ 4,6. 4,9 liter vatten, så det är de 3 decilitrarna du kan lira på, välj max vattenmängd så har du iaf rätt förutsättningar.

Paul-Staffanstorp
Problemet om man flyter tunnare är att det spricker och sen blir det bara lösa flisor...
De lämnar alltså inga garantier för att det ska hålla som ett stabilt underlag...

Kan också undra vad man ska med golvgipsen på ett badrumsgolv ?????

Orsaken är att om det är under 3mm ökar risken att det torkar istället för att härda/bränna, dvs vattnet avdunstar innan den kemiska processen är färdig vilket får till effekt att det inte blir ngn hållfasthet i spacklet och plattan riskerar att lossna

Ad acta
tank77 skrev:
Jo!
Jo,men underlaget dvs spån eller gips är inte ok att ha.

Ad acta
Tossegubbe skrev:
Orsaken är att om det är under 3mm ökar risken att det torkar istället för att härda/bränna, dvs vattnet avdunstar innan den kemiska processen är färdig vilket får till effekt att det inte blir ngn hållfasthet i spacklet och plattan riskerar att lossna
12 mm annars så gälller inga garantier.

Paul-Staffanstorp
Ad acta skrev:
Jo,men underlaget dvs spån eller gips är inte ok att ha.
Spånskiva i träbjälklaget är helt ok och godkänt men gips däremot är ju inte det.
Finns dock speciell våtrumsgips numera man ska använda i så fall...

Flytspackel är enda rätta ovanpå spånskivan.

Ad acta
Paul-Staffanstorp skrev:
Spånskiva i träbjälklaget är helt ok och godkänt men gips däremot är ju inte det.
Finns dock speciell våtrumsgips numera man ska använda i så fall...

Flytspackel är enda rätta ovanpå spånskivan.
Det är inte ok att sätta klinkers direkt på spån eller gips, det menar jag.
Underlaget skall vara minst 12 mm fytspackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.