11 883 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Vad händer om man flytspacklar tunnare än angiven skikttjocklek?
Sida 1 av 2
Jag räknade med att det var badrum då tråden skapades under delforumet badrum.
Är det i en hall är det skillnad trots att klinkers inte ska ha underlag av gips.
Det kan även vara c/c 30 på bjälkar, spån eller spån och gips så ska det ändå vara minst 12mm som underlag för klinkers
Är det i en hall är det skillnad trots att klinkers inte ska ha underlag av gips.
Det kan även vara c/c 30 på bjälkar, spån eller spån och gips så ska det ändå vara minst 12mm som underlag för klinkers
Redigerat:
Tack!
Då åter till min fråga. Jag undrade om man spackla tunnare än på säcken angiven skikttjocklek? Om så är fallet (vits
) varför anges en nedre gräns? Innehåller spacklet stenar på 3 mm så förstår jag, men flytspackel brukar vara rätt finkornigt. Håller det tunna skiktet sämre, kan ju vara en anledning? Det är alltså spacklets tjocklek jag undrar över. Vi kan anta att underlaget är en betongplatta.
Ber om ursäkt för att jag var otydligt.
Då åter till min fråga. Jag undrade om man spackla tunnare än på säcken angiven skikttjocklek? Om så är fallet (vits
Ber om ursäkt för att jag var otydligt.
Det flyter inte ut jämnt helt enkelt, du har en slags ytspänning som gör att det inte bara lägger sig platt. På påsen står det ju angiven mängd vatten, denna brukar kunna varieras mellan typ 4,6. 4,9 liter vatten, så det är de 3 decilitrarna du kan lira på, välj max vattenmängd så har du iaf rätt förutsättningar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet om man flyter tunnare är att det spricker och sen blir det bara lösa flisor...
De lämnar alltså inga garantier för att det ska hålla som ett stabilt underlag...
Kan också undra vad man ska med golvgipsen på ett badrumsgolv ?????
De lämnar alltså inga garantier för att det ska hålla som ett stabilt underlag...
Kan också undra vad man ska med golvgipsen på ett badrumsgolv ?????
Orsaken är att om det är under 3mm ökar risken att det torkar istället för att härda/bränna, dvs vattnet avdunstar innan den kemiska processen är färdig vilket får till effekt att det inte blir ngn hållfasthet i spacklet och plattan riskerar att lossna
12 mm annars så gälller inga garantier.Tossegubbe skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är inte ok att sätta klinkers direkt på spån eller gips, det menar jag.Paul-Staffanstorp skrev:
Underlaget skall vara minst 12 mm fytspackel.