Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att kommunen inte krävde in ett godkännande när det var för nära tomtgräns, det är ju förvisso korrekt att det är en fråga mellan dig och angränsande markägare men kommunen kräver normalt ett skriftligt ok från denna markägare om man bygger närmare än 4,5 meter så att det inte i efterhand skall bli problem.
I det här fallet när det gäller närhet till en allmän vägs vägområde så råder ju byggnationsförbud 12 m från vägområdet enligt väglagen. Så man måste i vilket fall få tillstånd från länsstyrelsen för att få bygga något där. Och det prövas ju inte av kommunen som prövar PBL utan av länsstyrelsen som är statens organ. Så det är mellan staten och markägaren. Notera att staten vanligen inte är markägare utan har sin väg där med s. k. vägrätt. Ett omfattande intrång där markägaren i praktiken förlorar rådighet över marken.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fideliox skrev:
Hur vet man att det är 10 år eller äldre då? 😹
Har man inte byggt själv så kan man ju fråga tidigare ägare av fastigheten. Kommunen har vanligen tillgång till flygfoto så de kan se vilket år en byggnad poppar upp.

Claes Sörmland
P paralun skrev:
Eller titta själv i "Min fastighet", oftast flera äldre lager med flygfoton att välja mellan.
[länk]
Är det inte bara flygfoto från 1960, 1975 och från de senaste par åren. Eller är det bara de fastigheter jag har tittat på som har detta upplägg?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man inte byggt själv så kan man ju fråga tidigare ägare av fastigheten. Kommunen har vanligen tillgång till flygfoto så de kan se vilket år en byggnad poppar upp.
Ja okej.

Huset vi köpte för tvâ år sen har uterum byggt 2009 men det saknade bygglov. Men nu är det ju preskiberat ändå.

Claes Sörmland
F Fideliox skrev:
Ja okej.

Huset vi köpte för tvâ år sen har uterum byggt 2009 men det saknade bygglov. Men nu är det ju preskiberat ändå.
Precis, ni har rätt till fortsatt användning i så mening att kommunen inte kan förelägga er att rätta (riva).

Men ska ni söka bygglov för en annan åtgärd på byggnaden så kan detta ställa till det eftersom det nya bygglovet måste pröva även uterummet som saknar bygglov. Om uterummet är planstridigt så blir det problem. Och det äter ju byggrätt.

• Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Är det inte bara flygfoto från 1960, 1975 och från de senaste par åren. Eller är det bara de fastigheter jag har tittat på som har detta upplägg?
Jo och lite märkligt att man inte ser mer exakt när "Flygbild"-lagret är taget? (1960 samt 1975 har jag också att välja), jämför man med Google Maps och deras satellitbilder så framgår det ju när fotot togs. (eller Street View)

Hursomhelst betvivlar jag att så många kommuner betalat för egna flygfoton eftersom det kostar mycket.

EDIT det finns en inställning så man kan se när fotot är taget.

• Inställningsmeny för kartor med alternativ för fastighetsgränser, avancerad kartväljare, och flera flygbilder från olika år, samt en nedtonad karta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Notera också att helt korrekt uppförda byggnader och (som i mitt fall altaner) kan påverka möjligheten att bygga på tomten då tolkningen av reglerna ändrats. Dvs, det som har godkänts tidigare, godkänns inte nödvändigtvis idag och tidigare tolkningar gäller inte idag.

I mitt fall så var altanen bygglovsbefriad när den byggdes (2,240 hög ej underbyggd altan), men idag räknas den in i BYA, vilket gör att mitt hus överskridit byggrätten på huvudbyggnaden. Detta innebär att jag inte ens kan få min bygglovsansökan granskad för ytterligare byggnader (jag får bygga 40 kvm uthus på tomten enligt detaljplanen). Så den dag jag vill utnyttja detta så måste jag ta bort golvet på 15 kvm av altanen så att det bara blir ett "altantak" över dörren på undervåningen i huset (eventuellt att jag måste ta bort den altandörr som går ut på den delen av altanen också). Då får jag helt plötsligt bygga ut igen (dels ovanpå de övriga delarna av altanen, dels de extra 40 kvm som jag har enligt detaljplan.

Detta påverkar dock inte på något sätt attefallsåtgärder, så jag har redan gjort en 15 kvm inglasning utan att riva 15 kvm altan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Purre
P paralun skrev:
Hursomhelst betvivlar jag att så många kommuner betalat för egna flygfoton eftersom det kostar mycket.
Vår kommun har egna flygfoton på deras hemsida. Kan välja följande år 2023, 2022, 2021, 2020, 2018, 2016, 2014, 2012, 2011, 2010, 2009, 2004, 1997/1998, 1975, 1960.
Vissa är ortsfoto, kommun eller tätort, vissa år har både kommun och tätort där tätort har bättre upplösning.

Dock händer det inte så mycket roliga saker på vår tomt under åren.

Purre Purre skrev:
Vår kommun har egna flygfoton på deras hemsida. Kan välja följande år 2023, 2022, 2021, 2020, 2018, 2016, 2014, 2012, 2011, 2010, 2009, 2004, 1997/1998, 1975, 1960.
Vissa är ortsfoto, kommun eller tätort, vissa år har både kommun och tätort där tätort har bättre upplösning.

Dock händer det inte så mycket roliga saker på vår tomt under åren.
Jo generöst av kommunen att satsa en massa skattepengar på nyare foton.
Eller finns det andra skäl till alla foton?

P paralun skrev:
Är det inte självfinansierade? Sanktionsavgifterna för ett par svartbyggen om året betalar väl fotograferingen.

Utomlands har man ju till och med haft privata flygfotograferingar för att tjäna pengar på folk som ändrat fasader m.m.

• Haha
  • Wow
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Är det inte självfinansierade? Sanktionsavgifterna för ett par svartbyggen om året betalar väl fotograferingen.

Utomlands har man ju till och med haft privata flygfotograferingar för att tjäna pengar på folk som ändrat fasader m.m.
Njau vete tusan? inget billigt iaf att flygfotografera och det handlar ju om skattepengar.
Eller har man haft massvis med svartbyggen? Oftast hittar men en förklaring i en kommuns hemsida och byggavdelning. Är man riktigt nyfiken så finns det säkert nämndprotokoll att gräva i.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att helt korrekt uppförda byggnader och (som i mitt fall altaner) kan påverka möjligheten att bygga på tomten då tolkningen av reglerna ändrats. Dvs, det som har godkänts tidigare, godkänns inte nödvändigtvis idag och tidigare tolkningar gäller inte idag.

I mitt fall så var altanen bygglovsbefriad när den byggdes (2,240 hög ej underbyggd altan), men idag räknas den in i BYA, vilket gör att mitt hus överskridit byggrätten på huvudbyggnaden. Detta innebär att jag inte ens kan få min bygglovsansökan granskad för ytterligare byggnader (jag får bygga 40 kvm uthus på tomten enligt detaljplanen). Så den dag jag vill utnyttja detta så måste jag ta bort golvet på 15 kvm av altanen så att det bara blir ett "altantak" över dörren på undervåningen i huset (eventuellt att jag måste ta bort den altandörr som går ut på den delen av altanen också). Då får jag helt plötsligt bygga ut igen (dels ovanpå de övriga delarna av altanen, dels de extra 40 kvm som jag har enligt detaljplan.

Detta påverkar dock inte på något sätt attefallsåtgärder, så jag har redan gjort en 15 kvm inglasning utan att riva 15 kvm altan.
En annan variant är ju att huset byggdes utan bygglov eftersom det då var utomplan. Sen kom en plan senare och gjorde det planstridigt. Jag har en sån situation, eller snarare, huset blev inte planstridigt men uthusen blev alldeles för stora för gällande byggnadsplan. Men jag har ju rätt att ha dem kvar men de går inte att återuppbygga.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det fanns på den tiden ett bygglov men inget slutbesked. Slutbeskedet kom 2010 med nya PBL. Men hade gjort ett försök med något som kallades slutbevis sen 90-talet men eftersom det inte spelade någon roll om man fick ett sånt eller inte så struntade väldigt många i det.

Det fanns nog en liberalare syn på vad ett bygglov var på 50-talet än idag. T ex avseende byggnaders exakta placering utanför täta stadskärnor och byggnadernas utförande. Att placera byggnaden på en annan plats än den som bygglovet anger är idag kristallklart svartbyggande men jag undrar om man såg det på det viset på 1950-talet. En pragmatisk handläggare grottar inte ned sig i sådana detaljer, d v s skapar inte problem som någon sorts djävulens advokat.
Nu kanske det blir lite OT och på snudd en trådkapning: Men med vilken precision måste man placera en byggnad? Man ser ju ofta ritningar med mått i meter och en decimal, är det då +-5cm som gäller?

Purre
P paralun skrev:
Ingen aning om varför man gör det men även stockholm stad gör det.
Gissar att de flesta kommuner större kommuner gör det men kanske inte är tillgängligt för allmänheten alla gånger.
https://kartor.stockholm/kartor-geodata/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.