Vi har behandlat vår fasad med järnvitriol (600g nitor järnvitriol i 6 dl vatten). Fasaden har stått obehandlad i drygt tre månader innan. Såg helt perfekt ut när vi var klara men efter några veckor ser hela fasaden ut som bilderna nedan, något vitt som täckt allting, ser inte klokt ut. Vad är det? Har försökt penslat bort det med vatten men kommer tillbaka efter några dagar när det torkat igen..
Menar du 600 g i 6 dl vatten? Blir en mycket stark blandning i så fall. Det vanligaste receptet är 500 g i 10 liter vatten. Tror att överskottet fällts ut och går att borsta bort enligt tidigare råd här på bygga hus.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.