D Daniel 109 skrev:
Lägg gärna ut byggandet påprivata aktörer, men låt inte näten bli privatägda, vi kommer att få betala dem många gånger om.
Bidragfinansierade nät blir aldrig helt 100% privata, de som får bidrag måste ha överkapacitet på 20% samt erbjuda svartfiber till andra operatörer på förfrågan. Till och med skyldiga att förlägga en extra dukt som annan operatör kan nyttja. (Detta gäller de projekt som Tillväxtverket bidrar till)

F fusion skrev:
Bidragfinansierade nät blir aldrig helt 100% privata, de som får bidrag måste ha överkapacitet på 20% samt erbjuda svartfiber till andra operatörer på förfrågan. Till och med skyldiga att förlägga en extra dukt som annan operatör kan nyttja. (Detta gäller de projekt som Tillväxtverket bidrar till)
Nja, det gäller nog inte fiberbyggnation som får stöd från EU/Landbygdsprogram, vilket merparten av dagens projekt på landsbygd använder sig av.

F fusion skrev:
Några såna krav har jag aldrig hört talas om tidigare. Har du nån källa?
En absolut majoritet av de bidragsfinansierade näten får bidrag från EU's strukturfonder och dom pengarna delas ut av Jordbruksverket (Tidigare var det länssyrelserna).

A AndersS skrev:
Nja, det gäller nog inte fiberbyggnation som får stöd från EU/Landbygdsprogram, vilket merparten av dagens projekt på landsbygd använder sig av.
Jag skrev ju Tillväxtverket, och detta gäller där.

F fusion skrev:
Jag skrev ju Tillväxtverket, och detta gäller där.
Jo, men det är nog inte aktuellt för de som bygger fibernät på landsbygden idag utan de söker via EU/Landsbygd och går väl via Jordbruksverket och det är vad IP-Only använder sig av.
Är det inte enbart ortssammanbindande fiberförbindelser som hanteras av Tillväxtverket, lite av trunkförbindelser.

A AndersS skrev:
Jo, men det är nog inte aktuellt för de som bygger fibernät på landsbygden idag utan de söker via EU/Landsbygd och går väl via Jordbruksverket och det är vad IP-Only använder sig av.
Att jordbruksverket ger stöd har jag aldrig hört talas om, vi har enbart jobbat med projekt där Tillväxtverket varit med. Utanför samhället där vi bor skall IP-Only gräva, nåt som stått still i snart 2 år. Vad jag förstått är detta via bidrag från Tillväxtverket och kontrolleras av berörd region.

Och när det gäller orter över en visst antal boende/fastigheter så kan man inte få landsbygdsstöden, det är t.o.m. så att inom ett landsbygdsområdesprojekt så måste dessa orter undantas om de ligger inom projektområdet utifrån att de inte är bidragsberättigade.

F fusion skrev:
Att jordbruksverket ger stöd har jag aldrig hört talas om, vi har enbart jobbat med projekt där Tillväxtverket varit med. Utanför samhället där vi bor skall IP-Only gräva, nåt som stått still i snart 2 år. Vad jag förstått är detta via bidrag från Tillväxtverket och kontrolleras av berörd region.
Då kan du läsa mera här om du inte har varit involverad
http://www.jordbruksverket.se/amnes...bredbandsstod.4.44141f7315158c431c5b91f5.html

Och villkor http://www.jordbruksverket.se/amnes...edbandsstodet.4.44141f7315158c431c5b9202.html
Här står bland
"Du kan bara få stöd för bredbandsnät som du bygger utanför tätort. En tätort är en ort med minst 200 invånare och där det är högst 150 meter mellan husen. Du kan kontakta en handläggare på din länsstyrelse för aktuell information om landsbygdsdefinitionen. Om orten har mindre än 200 invånare är det möjligt att få stöd även där."

A AndersS skrev:
Då kan du läsa mera här om du inte har varit involverad
[länk]
Tack för länken, verkar gälla sk Byanät, vi jobbar inte med dessa, vilket förklarar att jag inte kände till det. Vi har dock ibland byggda Byanät som ansluts via grenkablar till de projekt vi bygger.

Jodå Byanät finns men det är vad t.ex. IP-Only, Zitus/Telia, m.fl. bygger idag och har egna stamnät.
Många av dem ansluts direkt mot befintliga "telestationer" där man hyr in sig på lokalyta och transmissionsfiber till operatörernas IP-nät. Men IP-Only tror jag bygger mestadels i egen infrastruktur, men har inte full koll.
Så Byanät och Landsbygdsnät är samma sak utifrån att de inte omfattar orter som inte faller inom ramen för den typen av bidrag.

jonmo jonmo skrev:
Hos oss på landsbygden i Sörmland har Zitius lyckats att koppla in oss tidigare än planerat. Tanken om att man måste ljuga för att få något gjort låter tveksam, minst sagt.
Var på landsbygden i Södermanland är detta?

G ekaa88 skrev:
Var på landsbygden i Södermanland är detta?
Öster om Strängnäs.

jonmo jonmo skrev:
Öster om Strängnäs.
Trevligt, för oss runt Malmköping på landet var dom inte intresserade att gräva

• Ledsen
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.