202 871 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
I vårt område var det kommunala energibolaget först ute och och tog in intresseanmälningar. Inget hände efter det på flera år, noll intresse att bygga från energibolaget. Ända tills IP-only gick ut och raggade kunder och lyckades teckna ett stort antal kunder. Då helt plötsligt vaknade energibolaget och sa att de skulle gräva (om de fick tillräckligt många kunder). Sedan följde ett bombardemang med reklam, infomöten, påringningar från främst energibolaget. Men de kunde inte garantera att de skulle gräva vilket gjorde att vi valde att teckna med IP-only. Sen följde en tid av osäkerhet, vem av de båda skulle gräva? Till slut visar det sig att båda ska gräva men de vägrade att samarbeta och samförlägga utan var och en skulle gräva var för sig. Kommunen sa nej till det och krävde samförläggning och slutligen gav de med sig och lyckades "samarbeta". Detta innebar förseningar och grävningen pågick fram till jul och fick till följd att de var tvungna att tina tjälad mark innan grävning. Dessutom kom mängder med snö och la sig över all nygrävd mark. Ser med fasa fram hur det kommer se ut nu när snön försvinner till typ midsommar 
Hursomhelst gick allt in till huset smidigt och i februari var anslutningen aktiv. Men hela denna process med två bolag rörde till det hela skapade en enorm osäkerhet kring vad, var och hur fiber skulle grävas i området känns som den varit extremt ineffektiv och kontraproduktiv. I vårt område grävde alltså två leverantörer. I grannområdet backade energibolaget ur och i ytterligare ett annat var det IP-only som drog sig ur. Med det sagt vet jag inte om IP-only är vare sig sämre eller bättre än någon annan.
För mig infann sig känslan att bygga fiberinfrastrukturen i landet borde ske på samma sätt som när el och telenät en gång byggdes, dvs att staten tar hand om utbyggnaden. Och nej, jag är inte kommunist.
Hursomhelst gick allt in till huset smidigt och i februari var anslutningen aktiv. Men hela denna process med två bolag rörde till det hela skapade en enorm osäkerhet kring vad, var och hur fiber skulle grävas i området känns som den varit extremt ineffektiv och kontraproduktiv. I vårt område grävde alltså två leverantörer. I grannområdet backade energibolaget ur och i ytterligare ett annat var det IP-only som drog sig ur. Med det sagt vet jag inte om IP-only är vare sig sämre eller bättre än någon annan.
För mig infann sig känslan att bygga fiberinfrastrukturen i landet borde ske på samma sätt som när el och telenät en gång byggdes, dvs att staten tar hand om utbyggnaden. Och nej, jag är inte kommunist.
Precis, IP Only planerade utifrån att näten skulle byggas på 6-12 månader vilket alla i branschen vet är en omöjlighet på landsbygd i den omfattning och geografisk spridning som projekten omfattade.harry73 skrev:
Har man då som VD lovat intäkter inom ramen för 6-12 månader och endast levererar kostnader, tja då händer följande. I januari kommer det pressmeddelande om förändringar, för det är "ägaren EQT som stoppar nästan alla sina projekt inom IP Only på obestämd framtid för att förbättra sin kvalité". Här ska man nog gissa att "kvalité" har med ekonomi att göra när en ägare agerar och även gör VD-byte, samt att deras nya VD uttrycker följande "Fokus flyttar från nyförsäljning på konsumentmarknaden, som börjat plana ut, till den växande företagsmarknaden."
Även om de försöker få det att låta som något annat på säljmöten, så har ju Iponly som enda mål att håva in pengar. Jag skulle föredra att infrastruktur som bildar naturliga monopol var offentligt ägd.
Hmm, intressant tråd. Har själv funderat lite över om IP-only har tagit en större tugga än dom kan svälja. Vi har letat sommarstuga i Norrtälje kommun sedan förra sommaren och I princip alla sommarstugeområden längs upplandskusten är det fullpepprat med IP-only-skyltar och dosor på väggarna på stugorna. Inkoppling skulle ske under hösten/vintern 2017 sades det först men nu låter det mer som sommaren 2018.
Frågan är vad som händer om man betalar anslutningsavgiften på ca 20000 och det sedan blir konkurs...
Frågan är vad som händer om man betalar anslutningsavgiften på ca 20000 och det sedan blir konkurs...
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Enkelt, du blir av med dina pengar.Y Yaken skrev:Hmm, intressant tråd. Har själv funderat lite över om IP-only har tagit en större tugga än dom kan svälja. Vi har letat sommarstuga i Norrtälje kommun sedan förra sommaren och I princip alla sommarstugeområden längs upplandskusten är det fullpepprat med IP-only-skyltar och dosor på väggarna på stugorna. Inkoppling skulle ske under hösten/vintern 2017 sades det först men nu låter det mer som sommaren 2018.
Lider med er alla.
I vårt område ute på landet lyckades några pensionärer få ihop ett byalag och fiber grävdes till ca 120 hushåll på en sträcka av närmare en mil. Detta utfördes på ca 1,5 år, bland annat för att en grävfirma gick i konkurs. Sen sålde byalaget nätet till Skanova i höstas efter vi kört i 3 år, eller är det tom 5? Så vi är så nöjda med arbetet alla frivilliga lagt ner och allt har rullat på utan strul. Vi betalade till 15 000 till byalaget som betalade räkningarna efter utfört arbete. 3000 för att gräva in på vår fastighet.
I vårt område ute på landet lyckades några pensionärer få ihop ett byalag och fiber grävdes till ca 120 hushåll på en sträcka av närmare en mil. Detta utfördes på ca 1,5 år, bland annat för att en grävfirma gick i konkurs. Sen sålde byalaget nätet till Skanova i höstas efter vi kört i 3 år, eller är det tom 5? Så vi är så nöjda med arbetet alla frivilliga lagt ner och allt har rullat på utan strul. Vi betalade till 15 000 till byalaget som betalade räkningarna efter utfört arbete. 3000 för att gräva in på vår fastighet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
IP Only har vad jag förstår krävt in avgiften på en del ställen och sen när det inte blivit tillräckligt många så har pengarna frusit inne för det har väl stått i det finstilta att blir det inte av utom iponlys kontroll så behöver de inte betala tillbaks. Folk har inte läst avtalen ordentligt (som vanligt)mexitegel skrev:
Intressant, det tror jag faktiskt inte håller vid en prövning. Konsumenttjänstlagen går inte att avtala bort. Om de inte levererar avtalad tjänst så kan man reklamera köpet. Men jag är ingen jurist och det kanske ändå är en klen tröst om det nu inte finns några pengar i bolaget...
Här på landet utanför Uppsala håller de fortfarande på att gräva 1,5 år efter att ursprungliga 2 årstiplanen gått ut. Jag har fiber som fungerar bra. Det verkar som IP-Only haft stora kompetens och resursproblem med projektledning och markavtal. När de till slut lejde lokala resurser för markavtal och liknande gick det plötsligt mycket bättre. Men hos mig grävde de runt jul. Blir spännande och se mängden återställning nu när tjälen går ur, det är inte vackert.
I vårt fall var det väldigt tydligt. Man betalar när anslutningen är klar och i drift, dvs ingenting i förskott.Y Yaken skrev:Hmm, intressant tråd. Har själv funderat lite över om IP-only har tagit en större tugga än dom kan svälja. Vi har letat sommarstuga i Norrtälje kommun sedan förra sommaren och I princip alla sommarstugeområden längs upplandskusten är det fullpepprat med IP-only-skyltar och dosor på väggarna på stugorna. Inkoppling skulle ske under hösten/vintern 2017 sades det först men nu låter det mer som sommaren 2018.