J
harry73 harry73 skrev:
öppen fiber
[bild]
Öppen fiber är det inte. Möjligen ett öppet nät. Det är stor skillnad. Öppen fiber är ett varumärke ägt av Telia company. Bara så att inte andra läsare i framtiden tror att man har möjlighet att köra Telia i sitt iponly-nät

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilka områden är det? Väntar själv på IP-Only och är i färd att sälja nuvarande hus. Jag beställde för ett år sedan.

Stickan
I Mariefred har Zitius (Telia) nu tagit byggbeslut i ett område där IP-only egentligen var först men aldrig kom igång.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
M Myckling skrev:
Isåfall är inte IP Only de enda som lägger den risken på kund. Där jag bor gör det kommunala energibolaget precis samma sak.
Men IP Only tar stor del av rutavdraget oavsett om kunden får den eller inte.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Många typer av ortarbeten finns det schabloner för. De är rellativt generösa så de används i allmänhet. Då kommer det inga frågor från skatteverket.

H
Väntar själv på ip-only sedan 3 år tillbaka.

Är det någon i sverige som fått fiber av
ip-only under 2018 eller är det väntan som gäller för oss alla.

Om det inte blir något med ip-only så har dom låst området för andra aktörer också känns det som. Ip-only monterade en box på husväggen hos alla i vårat område sommaren 2017 om det var ett sett att komma undan deras tvåårsavtal och binda upp oss kunder på längre tid det vet jag inte vad som gäller juridiskt. Är det någon som har något svar på den frågan?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
hsd
Att sätta upp en box är ingen leverans på något sätt
Gå ihop med grannar och ta kontakt med någon annan aktör tex. Telia öppen fiber

• Gilla
legion
  • Laddar…
Det står klart och tydligt både på hemsida och i avtalet att om man inte fått en fiberuppkoppling inom 24 månader är man fri från avtalet.
Sen att IP hävdar annat när folk försöker säga upp avtalet säger en del om detta skurkföretag.
Att med juridiskt mumbo jumbo försöka lura folk att stanna kvar eller kräva avgifter efter 24 mån är jäkligt fult:mad:

H H-Thomasson skrev:
Väntar själv på ip-only sedan 3 år tillbaka.

Om det inte blir något med ip-only så har dom låst området för andra aktörer också känns det som. Ip-only monterade en box på husväggen hos alla i vårat område sommaren 2017 om det var ett sett att komma undan deras tvåårsavtal och binda upp oss kunder på längre tid det vet jag inte vad som gäller juridiskt. Är det någon som har något svar på den frågan?
Vet inte om vi haft väldig tur med just IP Only. Grävdes november 2017 och driftsattes i februari 2018, allt gick väldigt smidigt. Med tanke på alla klagomål på företaget känns det som vi råkade vara på rätt plats i rätt tid precis när "fönstret var öppet":). Hos grannar som istället valde det kommunala energibolaget sitter fortfarande skyltar som förkunnar att "Vi ska ha fiber". Bara för att retas lite funderar jag på att sätta upp en skylt där det står "Vi HAR fiber" :p

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
H H-Thomasson skrev:
Jag väntar på sista biten, men det finns absolut dom som fick fiber inkopplat under 2018. Skärmbild av diskussionstrådar på ett forum om bredbandsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 harry73 skrev:
öppen fiber
[bild]
Fast om de inte alls kan leverera för tillfället så känns det ju inte så lockande oavsett vad de erbjuder.

Lovar de ett installationsdatum eller försöker de bara fiska att man binder sig för ett avtal?

För deras problem nu verkar ju vara att kunderna lessnar på dem då de inte levererar och istället vänder sig till konkurrenterna

Sen precis som du skriver känns det ju som man spelar fult med RUT/ROT på ett sätt som jag inte gillar. att erbjuda vissa uppgifter till kunden först och sen andra som ska presenteras till SKV känns som väldigt bedrägligt.

Redigerat:
harry73
Nu på måndag kommer de för att ansluta mig. Någon som vet vad det innebär?

Sådär, efter 5månader och 27 dagar från det att jag gjorde anmälan om det som dom tagit sönder gällande vägen så har vi idag nått en överenskommelse och allt ska återställas av deras entreprenörer. Att prata om ARN gjorde definitivt sitt till min fördel.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hos oss fick vi ett sms att starta fördelaren så de kunde kolla om det fanns kontakt. När det var bekräftat var det att beställa tjänsteleverantör och sen var det bara att surfa.

Stickan56
harry73 harry73 skrev:
En omvandlare kopplas in och fiber blåses in och svetsas förutsatt att slang är dragen och hål är borrat.
Sen kan du kan börja beställa tjänster.

Stickan

Beror lite på hur man gjort installationen. IP-Only har kört en del med förberedande fastighetsinstallation med monterad medieomvandlare och satt en skarvbox på utsidan. Är de så blir det blåsning av fiber till skarvboxen och svetsning av fiber, sedan ska det vara klart att köra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.