legion skrev:
Om en webbläsare är öppen med byggahus.se som adress är man inne annars inte. Samma gäller antagligen appen? Där har jag dålig koll då jag inte använder den så mycket.
Ja då är jag ofta inne... Undrar om "antal online/inloggade" egentligen säger speciellt mycket.

Ja, det säger en hel del. En del av oss är mer eller mindre inne hela tiden men de allra flesta är det inte och särskilt inte inne i specifika trådar.

Per Eskilsson skrev:
Ja, det säger en hel del. En del av oss är mer eller mindre inne hela tiden men de allra flesta är det inte.
Ja det låter iofs rimligt. Själv är man antagligen inte representativ för "genomsnittsanvändaren".

Jag brukar regelmässigt kolla på "XX personer läser denna tråd nu, XX medlemmar och XX gäster". Det är särskilt intressant när man är med och debatterar någon fråga.
Jag saknar därför den möjligheten.

• Gilla
JanneL och 1 till
  • Laddar…
MaxPax, Hemmakatten, magda136, Henri, Marlén och jag själv. Då är vi åtminstone sex personer som efterfrågar funktionen.

Hade varit kul på något sätt att kunna se men utan att försämra hastigheten på sidan.
Och utan att programmera om allt för mycket.

Kollar på detta på måndag igen. Vill inte störa ett eventuellt besökarrekord denna vecka.

Om man hela tiden spar i minnet vilka som läser vilka trådar så borde det inte ta nämnvärd prestanda. Men en intressantare fråga är när man ska ta bort att en användare läser en tråd.

Då httpär connection less, antingen får man ha en timeout, man anser helt enkelt att användaren inte läser tråden efter x sekunder. Eller så får man med Ajax säga till när man lämnar en tråd. Den sistnämnda tar en hel del prestanda

Edit: är siten lastbalanserad blir det klart lite mer komplext att spara staten på alla noder

Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
MaxPax, Hemmakatten, magda136, Henri, Marlén och jag själv. Då är vi åtminstone sex personer som efterfrågar funktionen.
SJU! :thumbup:

Per Eskilsson skrev:
Jag med!

Per Eskilsson skrev:
Och två av dessa torde ha lite tyngre "röstkraft". :D

Per,
ger inte Google analytics all den information du behöver, både i realtid och historiskt?

Det är ju också väldigt smidigt att kunna ägna sig åt integritetskränkande verksamhet med denna funktion. Ett enkelt curl-script samlar snabbt ihop realtidsinformation om hur en användare rör sig sig i forumen, hur lång tid de tar på sig och vilka trådar de hoppar mellan. All min suspekta verksamhet loggas som normala besök. "Smidigt". ;)
Ta bort/låt vara borta skulle jag säga.

Foliehatt level expert

Nimajneb skrev:
Per,
ger inte Google analytics all den information du behöver, både i realtid och historiskt?
Inte riktigt. I Google Analytics ser jag massor av information både i realtid och historiskt. Där ser jag t ex hur många som är inne i realtid (aktiva användare just nu) och vilka som är de mest besökta sidorna men i vBulletin ser vi vilka som är inne och läser just den forumtråd där du befinner dig samt hur många som har varit inne i forumet senaste 30 minutrarna. De olika verktygen kompletterar varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.