Byggahus.se
F FRS05 skrev:
Jag har skrivit avtal med IP-only och jag förstår inte alla upprördhet. Sitt lugnt i båten och ha ingen brådska. Det känns som det här blir något enormt stort för många och kräver perfektion. Jag bor själv ute i skogen och inser att de gör inte många kronor på att bygga här ute. Så jag sitter lugnt i båten och väntar in dem, det kommer komma fiber. Det kommer bara inte riktigt så snabbt som man vill.
Jag har också skrivit avtal med IP-only för ett par år sedan. För några månader sedan meddelade de att de la ner planerna för mitt område så någon fiber från dom kommer inte att komma hur lugnt jag än sitter i båten.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Här i Medelpad har alla olägenheter med IP-Only besannats med råge!
Man "gör om" sin "kundservice", en bekväm lögn(?) för att slippa att svara upprörda kunder, man skickar mara någon sorts innehållsläst rotmos.

I början på sommaren "pausade" man utbyggnaden, och exakta besked utlovades till den exakta tidpunkten "efter sommaren"..

Nu har de exakta planerna distribuerats!

Hej,

Som vi tidigare meddelat har vi haft en paus i byggnationen i Bispgården-Timrå. Under den tiden har vi sett till att förutsättningarna för byggnationen ska fortlöpa så smidigt som möjligt.

Vi kommer inom kort att återuppta grävningsarbetet i området, det som återstår är att avsluta upphandlingen av vår underentreprenör.

Tack för ert tålamod!

Min kommentar: God dag yxskaft! (IP-Onl-y style!)

I Itaka skrev:
Här i Medelpad har alla olägenheter med IP-Only besannats med råge!
Man "gör om" sin "kundservice", en bekväm lögn(?) för att slippa att svara upprörda kunder, man skickar mara någon sorts innehållsläst rotmos.

I början på sommaren "pausade" man utbyggnaden, och exakta besked utlovades till den exakta tidpunkten "efter sommaren"..

Nu har de exakta planerna distribuerats!

Hej,

Som vi tidigare meddelat har vi haft en paus i byggnationen i Bispgården-Timrå. Under den tiden har vi sett till att förutsättningarna för byggnationen ska fortlöpa så smidigt som möjligt.

Vi kommer inom kort att återuppta grävningsarbetet i området, det som återstår är att avsluta upphandlingen av vår underentreprenör.

Tack för ert tålamod!

Min kommentar: God dag yxskaft! (IP-Onl-y style!)
Måste ju gratulera dig till att i alla fall få någon typ av feedback från IP-Only. Det är nämligen inte vi bortskämde med.
Allt tyder på att det blir långt fler än två bortkastade år för oss innan vi har fiber. När avtalet löper ut med IP-Only är det bara att börja om för fiberföreningar, andra aktörer m.fl.
Däremot smart av dem att bakbinda oss i två år medan de funderar på om det kan löna sig att bygga ut i vårt område eller inte!

Jag har snart väntat i 6 månader sedan beställning, redan i maj grävdes fiber ner till huset och skulle fungera samma dag. Jag väntar på deras upphandling av ny underentreprenör. Men detta är inget nytt område, alla grannar har fiber och den låg i tomtgränsen.

L lindquist_o skrev:
Måste ju gratulera dig till att i alla fall få någon typ av feedback från IP-Only. Det är nämligen inte vi bortskämde med.
Allt tyder på att det blir långt fler än två bortkastade år för oss innan vi har fiber. När avtalet löper ut med IP-Only är det bara att börja om för fiberföreningar, andra aktörer m.fl.
Däremot smart av dem att bakbinda oss i två år medan de funderar på om det kan löna sig att bygga ut i vårt område eller inte!
Samma sak här. Sommaren 2017 var IPOnly ute och sålde hos oss.

12/9 2017 fick vi det här meddelandet:

Hej!
Intresset för fiber i ditt område har varit stort och många har valt att beställa sin fiberanslutning från IP-Only. Vi är glada att kunna meddela att vi nu därför kan fortsätta förberedelserna av fiberutbyggnad i ditt område. Det betyder att planeringen av fiberbyggnationen och arbetet med att säkra de tillstånd och avtal som krävs för fiberbyggnationen fortgår.

18/11 2017 kommer en 'uppdatering' av läget:

Hej!
Här kommer en statusuppdatering om fiberutbyggnaden i ditt område.
Intresset för fiber i ditt område har varit stort och många har valt att beställa sin fiberanslutning från IP-Only. Vi arbetar just nu med att sammanställa alla beställningar och fortsätter med förberedelserna för fiberutbyggnaden. Det betyder att planeringen av byggnationen och arbetet med att säkra de tillstånd och avtal som krävs fortgår fram tills att ett formellt byggbeslut är taget.

Sen dröjer det lite innan nästa uppdatering den 2/5 2018:

Hej,
Vi ser ett intresse för fiber i ditt område och vi har återigen öppnat upp för att ta emot beställningar. Därefter kommer vi att sammanställa alla inkomna beställningar och se över förutsättningarna i ditt område. Det betyder bland annat att vi ser över vilka sträckor som berörs, upphandlar entreprenör samt att vi ser över vilka markavtal och andra nödvändiga tillstånd som behövs för byggnationen.

Sen är det tyst ett tag till innan nästa uppdatering den 16/8 2018:

Just nu arbetar vi igenom alla landsbygdsprojekt utifrån vårt nya arbetssätt, som bättre matchar de utmanande förhållandena på landsbygden. Hofors landsbygd är ett av de projekten vi går igenom, samt har sett att det finns ett stort intresse för fiber, men ännu inte tillräckligt. Så snart anslutningsgraden är nog hög och allt förberedande arbete är klart för ditt område kommer vi att återkoppla till dig omgående.

Helt plötsligt har de positiva tongångarna om att 'intresset har varit stort' gått till till att man ska vänta på att 'anslutningsgraden är hög nog'...

Det är tyvärr så att alla vi som trott att IP-Only var ett seriöst företag har blivit totalt grundlurade och helblåsta.

Om det är någon som blir kontaktad av denna bluff-firma, visa dem gärna alla dessa diskussionsinlägg och kräv en seriös förklaring av vad som hittills har hänt. Om du trots allt fortfarande är intresserad av deras s.k. fiberprojekt, kräv då en detaljerad, skriven redogörelse av hela deras planering.

Framför allt, kräv ett slutdatum för fungerande anslutning kombinerad med en förseningsavgift (förslagsvis1000 kr/månad).

Lovar att IP-Onlys representanter då kommer att avlägsna sig snabbare än skållade råttor!:devilish::devilish:

Hösten 2016 skrev vi avtal med IP-only. Hände ingenting, vissa fick våren 2018 hoppa av, andra inte. Zitius (Telia) kom med erbjudande våren 2018 så vi signade med dom också, i förra veckan sattes box upp i huset och nu har dom börjar gräva. Zitius har lovat leverans till december vilket verkar kunna infrias. Dessutom några tusenlappar billigare än IP-only.

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hösten 2016 skrev vi avtal med IP-only. Hände ingenting, vissa fick våren 2018 hoppa av, andra inte. Zitius (Telia) kom med erbjudande våren 2018 så vi signade med dom också, i förra veckan sattes box upp i huset och nu har dom börjar gräva. Zitius har lovat leverans till december vilket verkar kunna infrias. Dessutom några tusenlappar billigare än IP-only.
Hur många fastigheter är ni?

Jag ska inte försvara IP-Only på något sätt. Men vilken än operatör som hade gett sig på att så massivt satsa på landsbygden hade varit dömd att misslyckas. Vad jag har hört så är det inte många som är nöjda min sin fibergrävare. Även de som inne i tätorterna fått för 6000:- är nöjda utan något är alltid fel ändå. Man måste ändå ha med sig respekten att det här är ett massivt bygge av en infrastruktur som vi inte lär se ske, i våra resterande liv.

Jag har väl tur att ha bra mobilt bredband fastän jag bor på landsbygden. När jag flyttade hit så var det bara Tele2 som fungerade bra men då fick jag ha en extra mast på huset med förstärkare för att det skulle bli bra täckning. Nu för tiden fungerar det helt okej utan extra förstärkare och jag har mina 200GB som jag klarar mig på. Men det är klart har man inte samma förutsättningar som mig så kan det blir irriterande att vänta extra lång tid på fibern mot vad man trodde i början. Själv hade jag väl på känn att det skulle bli en långdragen historia det här.

Här är Telia klart dyrare. Jag har precis tecknat mig hos dem också. I samband med att telia lanserade sin kampanj skickade Iponly ett mail där de försöker få sitt projekt att se levande ut. De insuerar dessutom att de har ett unikt sammarbete med kommunen. De jobbar verkligen på att det ska se ut som att läget är bra, trotts att inget tycks ha hänt på 1,5år. Jag låter mitt avtal ligga kvar tills Telia lämnar byggbeslut.

G ekaa88 skrev:
Hur många fastigheter är ni?
Ett par hundra. Dock stora tomter 2-3000 kvm så jag fattar inte hur dom får ekonomi i det.

Ett par hundra. Dock stora tomter 2-3000 kvm så jag fattar inte hur dom får ekonomi i det.
Vi är bara 6 fastigheter på vår vägsnutt och 2km till nästa byväg. Finns inget intresse från någon annan att gräva hos oss

Mitt intryck är att de mörkar allt intresse fram tills de startar en kanpanj. Allt för att ingen konkurent ska hinna före.

F FRS05 skrev:
Jag ska inte försvara IP-Only på något sätt. Men vilken än operatör som hade gett sig på att så massivt satsa på landsbygden hade varit dömd att misslyckas.
Det som många av oss reagerar på är just det att IP-Only drar igång denna storskaliga satsning utan kunskap/kompetens om vad det innebär i arbete och tid för att genomföra, dessutom med orimliga inlåsningsavtal mot kunderna. Många var de entreprenörer som tackade nej pga av deras orimliga krav/planering där det i IP-Onlys planering inte fanns tid avsatt för att säkra erforderliga markavtal och grävtillstånd.

Hos oss började det officiellt i April 2017 då Telia (zitius) började ta upp anmälningar om utbyggnad. I maj hade man infomöte och då lovade man inkoppling mellan december 2017 och december 2018.
Sen vart det tyst. Man väntade på fler anmälningar, det vart förlängda anslutningstider osv och sen vart det vinter. Som ni vet så vart det ju rätt hyffsat med snö så när de i månadsskiftet Feburari/Mars tillslut kom med besked att de skulle bygga och att de skulle ha första kunderna anslutna i maj - ja då var vi många som skakade på huvudet.

Det visade sig att det skulle vi inte ha gjort. De kopplade in de första husen i maj. Samtidigt lovade de att nästa delområde skulle vara klart i Augusti. Visst tänkte vi, Augusti2019 alltså. Nix, 2018 sa Telia och vi skakade på huvudet igen.

Det skulle vi inte ha gjort för innan August var slut så var det ljus i fibern även där.

• Gilla
jimmy s och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.