13 122 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Vad göra vid trolig skada på taket efter ett träd?
I teorin fungerar säkert ditt förslag men jag skulle absolut inte rekommendera någon att själv göra som du beskriver. Det är ett jobb för proffs och inget man som amatör ska fundera på att göra själv.H heimlaga skrev:Troligen har det gått bra. Den där sortens smitliga granar med mjuka klena kvistar och svikt i stammen brukar falla mjukt.
Nu gäller det att försiktigt ta bort granen och få dit en presenning över eventuella hål.
Stammen ser ut att bli bra virke.
Jag skulle kapa stammen utanför takanten så stammen faller ned och sedan går att kapa upp till sågstockar på 4-5 meters längder. Toppen som ligger kvar på taket skulle jag se om den ligger stadigt ch inte glider. I så fall är det enkelt att kapa loss en kvist eller ett vedträ i gången av stammen och kasta ner. Ligger toppen inte stadigt kvar man man försiktigt dra ned den med någon vinsch eller bara 2man och ett rep tills grovändan ligger på marken så man kan börja kvista och kapa. Inga problem där.
/Krille
Det beror på.... i min familj och min omgivning är det fullt normalt att göra sånt där och betydligt svårare saker utan att någonsin ha tagit motorsågskörkort eller kunna räknas som proffs.K Krille4 skrev:
Kommer man från en miljö där det inte är normal rutin att kapa upp ett vindfallskaos till ved och virke då är det helt annorlunda.
Vi är alla olika.
Försäkringsbolaget kan ha stora invändningar om man börjar leka runt och skadar mer. Om försäkringsbolaget betalar för detta så hade jag inte lagt en minut på det =)H heimlaga skrev:Det beror på.... i min familj och min omgivning är det fullt normalt att göra sånt där och betydligt svårare saker utan att någonsin ha tagit motorsågskörkort eller kunna räknas som proffs.
Kommer man från en miljö där det inte är normal rutin att kapa upp ett vindfallskaos till ved och virke då är det helt annorlunda.
Vi är alla olika.
Betalar de för vattenskadorna som kommer medan det regnar in en vecka i väntan på att proffsen dyker upp med kranbil?Rkarlsson skrev:
Känns som du inte har en hemförsäkring.H heimlaga skrev:
Ja såklart.
Har du då inte dokumenterad kunskap om en motorsåg lär man nog kunna få det jobbigt då fb nog gärna nekar ersättningar.
Försäkringsbolaget har ju redan godkänt en kostand på 15 kkr för att ta bort trädet och göra en första lagning. Finns ingen som helst anledning att riskera ytterligare skador eller t o m personskador genom att försöka göra det själv. Det finns inget att vinna på att göra det själv, även om man har kunskap.H heimlaga skrev:Det beror på.... i min familj och min omgivning är det fullt normalt att göra sånt där och betydligt svårare saker utan att någonsin ha tagit motorsågskörkort eller kunna räknas som proffs.
Vi är alla olika.
/Krille
Granars grenverk är ju rätt mycket dämpande i jämförelse med andra typer av träd.T Trunk skrev:Att kalla det enkelt är att ta i, om jag inte missförstår dig. Vi har en inredd ovanvåning så att göra någonting alls med taket innebär att vi måste riva innertaket och trixa. Men det är klart, hellre det än stora vattenskador. Förhoppningsvis blir vi av med trädet imorgon och kan kolla lite närmare. Nu när de uppdaterat väderleksrapporten så verkar det vara mindre regn idag knappt mer än duggregn, så förhoppningsvis blir det inte några fuktskador under dagen i alla fall.
Vet inte exakt, sambon med migrän sa iaf att försäkringen ska täcka det och hon jag pratade med i telefon sa att det inte var några problem. Det handlar väl mer om att de (Folksam) inte vill att jag anlitar företag som tar ockerpriser.
Västra Sverige stämmer bra, en bit norr om Göteborg för att vara exakt. Sett till antalet fallna träd så är det här den värsta stormen sen vi flyttade hit för sex år sedan. Fullt med träd på vägarna (och ett på huset då).
Precis. Efter en första kontakt med försäkringsbolaget har de gett klartecken för att betala 15.000 för bortforsling av träd och inspektion av tak samt reperation av takpannor. Vid ytterligare skador ska jag kontakta dem igen. Då jag bara har en eldriven motorsåg, som jag bara använt till mindre träd, så tänker jag inte försöka mig på en stor gran som ligger över taket.
Edit:
Pratade nyss med grannen som äger en entrepenad samt har skogsmark och han skulle försöka lirka sig in med sin kranbil och få bort trädet imorgon. Skönt att få det avklarat i alla fall.
Men nu är det dags att sova. Sov halvdåligt igår och har jobbat under natten så nu är man lagom go i huvudet
Sambon som var hemma och vaken när det hände sa att det var förvånansvärt tyst när det träffade taket. Vet inte om man ska tolka det som något positivt (att den mer la sig till rätta än att den föll fritt) eller om det helt enkelt är så att det inte låter så väldans mycket. Jag hade ju gissat på att det skulle vara en rejäl smäll.
Grannen fick en stor ek som drog ner över taket och ekens grenar är ju starka och krossade pannor, bräckte läkt och stack hål på underlagspapp och yttertak.
Jag tror inte du fått så stora penetrerande skador faktiskt om takstolar och annat bärande inte har knäckts.
Bor och uppväxt en bit norr om Gbg, spontant känns detta som värsta stormen sen Gudrun. Åtminstone om man skall räkna till antalet fallna träd.T Trunk skrev:
Känns som SMHI grovt underskattade detta.
En ren hemförsäkring kommer troligen inte att hjälpa med varken trädet eller regnet, utan det behövs en villaförsäkring eller liknande.Rkarlsson skrev:
Just skador till följd av vatten är lite knepigt i försäkringssammanhang, jag hade ett tak som läckte, försäkringen täckte inte det skadade taket men väl följdskador som vattnet orsakat.
Märk väl, om man inte aktivt skademinimerar kan försäkringsersättningen ofta sättas ner eller helt utebli.
Rent försäkringsmässigt är det en väldigt stor skillnad på ett "vanligt" läckage (t ex p g a ålder) och ett läckage p g a att ett stort träd fallit över huset. Skadorna av trädet inklusive vattenskador lär nog utan problem täckas av villaförsäkringen i de allra flesta fallen.AndersPS skrev:
En ren hemförsäkring kommer troligen inte att hjälpa med varken trädet eller regnet, utan det behövs en villaförsäkring eller liknande.
Just skador till följd av vatten är lite knepigt i försäkringssammanhang, jag hade ett tak som läckte, försäkringen täckte inte det skadade taket men väl följdskador som vattnet orsakat.
Märk väl, om man inte aktivt skademinimerar kan försäkringsersättningen ofta sättas ner eller helt utebli.
Precis som du skriver måste man också ta ett ansvar för att minimera skadan - tror dock inte att det innebär att man förväntas att själv gå upp på taket med motorsågen.
/Krille
Läckage på grund av "fel" på tak och ett trädfall är som sagt helt olika skador.K Krille4 skrev:Rent försäkringsmässigt är det en väldigt stor skillnad på ett "vanligt" läckage (t ex p g a ålder) och ett läckage p g a att ett stort träd fallit över huset. Skadorna av trädet inklusive vattenskador lär nog utan problem täckas av villaförsäkringen i de allra flesta fallen.
Precis som du skriver måste man också ta ett ansvar för att minimera skadan - tror dock inte att det innebär att man förväntas att själv gå upp på taket med motorsågen.
/Krille
Mostern fick tre träd på stugtaket under Alfrida och fick i princip ett helt tak bekostat av försäkringsbolaget. (med åldersavdrag såklart)
Men det gäller som sagt att relativt snabbt få ner trädet och upp med pressenningar som skydd. Men försäkringsbolaget brukar föredra att det görs av hantverkare som har vana av att arbeta på hög höjd.
Nu kanske TS har bärgat granen vid det här laget men om jag får föreslå hur gå till väga för att inta vålla mer skada på tak och fönster så skulle jag lejt en hjullastare med kranarm och snarat granen ungefär mitt på taket och därefter kapat loss stammen vid roten. När det är gjort så skulle hjullastaren lyfta övre delen av granen fritt från taket och backat undan med granen så att den går att lägga ner bredvid huset. På så sätt skulle man minska risken för ytterligare skador på tak och fönster.
Att kapa Stammen som den ligger som visas på bilder vore att ta onödiga risker både för den som skall kapa och huset. Om hjullastaren har svårt att orka med granen med kvist och allt så går det att minska granens vikt genom att kvista av stammen, men då ökar risken för skador på fönster och den som kvistar med tanke på stammens höjd från marken. Losskapningen vid roten kräver också en viss försiktighet. Börja med att kapa från undersidan 10-15 cm in i stammen sedan kapa uppifrån, men lämna lite grann okapat, annars är det risk för att sågen nyper fast. Det som är okapat får hjullastaren bryta av när den backar undan eller vilket fordon man nu använder för att lyfta granen från huset.
Tilllägg: Det som lämnas kvar okapat vid roten skall vara på samma sida som dit stammen svängs för att läggas ner på marken, för att minska kraften som behövs för att bryta av det okapade.
Hjullastaren kan också klämma ner rotvältan om det behövs.
Att kapa Stammen som den ligger som visas på bilder vore att ta onödiga risker både för den som skall kapa och huset. Om hjullastaren har svårt att orka med granen med kvist och allt så går det att minska granens vikt genom att kvista av stammen, men då ökar risken för skador på fönster och den som kvistar med tanke på stammens höjd från marken. Losskapningen vid roten kräver också en viss försiktighet. Börja med att kapa från undersidan 10-15 cm in i stammen sedan kapa uppifrån, men lämna lite grann okapat, annars är det risk för att sågen nyper fast. Det som är okapat får hjullastaren bryta av när den backar undan eller vilket fordon man nu använder för att lyfta granen från huset.
Tilllägg: Det som lämnas kvar okapat vid roten skall vara på samma sida som dit stammen svängs för att läggas ner på marken, för att minska kraften som behövs för att bryta av det okapade.
Hjullastaren kan också klämma ner rotvältan om det behövs.
Redigerat:
Inget avancerat jobb för någon med lite vana med motorsåg. Eller för den delen nån som kan såga med bågsåg.( Krävs lite uthållighet). Börja med att kapa stammen c:a 1-1 1/2 meter utanför väggen. Såg underifrån är ett måste annars fastnar sågen. Såga sedan alla grenar som sticker uppåt och åt sidorna på stammen på taket.Trädet kommer att ligga kvar på grenarna som ligger mot taket. Resten kan nu kapas från bägge ändar utan större problem. Hör dig för med grannar runt om. Kanske finns nån som gärna hjälper mot en liten dusör (eller lite större kanske) Finns det några bönder eller snickare kanske.T Trunk skrev:Nu hände det, ett träd föll på huset. Försäkringsbolaget är kontaktat och vi har fått lite info från deras håll men jag har några allmänna funderingar.
Trädet ligger på taket och det är fortfarande storm så att gå upp på taket för att inspektera skadorna är uteslutet. Med lite tur kan vi få hjälp att ta bort trädet imorgon. Innertaket är helt vad vi kan se, på utsidan ser vi ett gäng trasiga takpannor men huset är i alla fall fortfarande husformat…
Med tanke på trädets storlek så utgår jag från att undertaket tagit skada och att det kommer läcka in vatten där. Eller är takpannor så starka att de kan stå emot fallande kvistar och träd?
Hur illa är det att taket är otätt i något dygn? Är det jätteilla eller är det något i stil med ”mindre bra men inget att oroa sig över”.
Oklart när vi kan få hit en takläggare som fixar taket och det ska även regna hela söndagen… Finns det några bra knep för provisoriska tätningar man kan utföra? Räcker det att köra plast och silvertejp eller borde man skämmas för att ens fundera på det?
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Hur har det gått med "lyftet" som grannen skulle hjälpa till med?
Pappas stuga fick en tall över sig på samma sätt när Gudrun blåste, det knäckte skorstenen litegrann och några takpannor, med lite läckage som följd. Dock är stugan av betydligt klenare virke än ditt hus, och saknar undertak och papp, man ser alltså takpannorna inne på vinden. En gran med "mjuka" grenar som fallit efter omständigheterna såpass snyggt har hög chans att ge mindre skador än så.
Pappas stuga fick en tall över sig på samma sätt när Gudrun blåste, det knäckte skorstenen litegrann och några takpannor, med lite läckage som följd. Dock är stugan av betydligt klenare virke än ditt hus, och saknar undertak och papp, man ser alltså takpannorna inne på vinden. En gran med "mjuka" grenar som fallit efter omständigheterna såpass snyggt har hög chans att ge mindre skador än så.