Ska nästa vecka gräva ner min 3kammarbrunn och infiltrationsanläggning. Eftersom jag behöver gräva nästan 2m djupt för brunnen så är det möjligt att det står vatten i botten av hålet vad göra ? Förra året när kommunen tog prov var det ok, men nu är som sagt grundvattnet högre...
 
Är det plastbrunn?
Den måste förankras om det är risk att grundvattnet trycker på, annars så kan den (Troligt den gör) lyfta och ta med sig rören upp.
Det finns ingen annan möjlighet än att gräva även om det är vatten som kommer fram i gropen, men det rinner väl iväg i infiltrationsledningen medan ni jobbar med tanken??. Fuska inte med förankring, det kommer du att ångra.Det är stora krafter då den vill flyta upp. :(
 
insu skrev:
Är det plastbrunn?
Den måste förankras om det är risk att grundvattnet trycker på, annars så kan den (Troligt den gör) lyfta och ta med sig rören upp.
Det finns ingen annan möjlighet än att gräva även om det är vatten som kommer fram i gropen, men det rinner väl iväg i infiltrationsledningen medan ni jobbar med tanken??. Fuska inte med förankring, det kommer du att ångra.Det är stora krafter då den vill flyta upp. :(
Japp plast brunn (miwab). Förankra hur ?
 
Fyll tanken med vatten så ligger den kvar!
 
tussee skrev:
Fyll tanken med vatten så ligger den kvar!
Ja, och när slammsugaren kommer och tömmer nästa år så flyter den upp då istället.
I vissa fall hjälper det inte att den är nedgrävd, den kommer upp ändå.

Det brukar alltid finnas anvisningar om hur den skall förankras.

Vissa tillverkare vill att man skall gjuta ett fundament.

Enklare att köpa en betongbrunn från början.
 
Nu bor du väl inte i en mindre insjö så att den skulle flyta upp efter att ha varit nergrävd ett år låter otroligt. Vad jag vet så fyller slamsugaren i vatten efter att han tömt den om det är en trekammarbrunn.
 
tussee skrev:
Vad jag vet så fyller slamsugaren i vatten efter att han tömt den om det är en trekammarbrunn.
Gjorde de då inte hemma hos mig
 
Jag har sett detta hända på platser man inte kunnat föreställa sig att det skulle finnas
vatten.

Men visst kan man försöka utan förankring, jag har en kompis som gjorde det och hans tank flöt upp trots att han hade en meter grus uppepå.
Kan tilläggas att hans hus och tank ligger uppepå en kulle.

Ett bra sätt att förankra kan vara om man får tag i ett par betongpålar (kapspill) som blivit över på nått bygge.

Lägg ett par i botten på schakten och förankra tanken i dessa med rostfritt band eller liknande.

Dom måste naturligtvis vara en bit länge än tankens bredd/diameter.


 
Finns väl speciella spännband för att förankra i berg. annars får du väl gjuta betong i botten. Jag har hört talas om en kille vars septitank kom upp ur gräsmattan.
en tank på 3kbm har väl en lyftkraft på 3ton om jag inte minns fel.
försök att tunga ner en tom 30 liters dunk under vatten. bara en lyftkraft på 30 kg men ganska jobigt att hålla emot ändå.
Din brunn kommer garanterat att flyta upp om den inte för bli inväxt i en massa rötter och annat som kan ta ett par år.
 
vedeldaren skrev:
Ja, och när slammsugaren kommer och tömmer nästa år så flyter den upp då istället.
I vissa fall hjälper det inte att den är nedgrävd, den kommer upp ändå.

Det brukar alltid finnas anvisningar om hur den skall förankras.

Vissa tillverkare vill att man skall gjuta ett fundament.

Enklare att köpa en betongbrunn från början.
Jo tack det hjälper ju mig, tänker inte köpa en betongbrunn nu.

Men förankra med armeringsjärn och gjuta betongklumpar på båda sidor där armeringen går ned borde ju göra susen...
 
Om du skall gjuta måste du gjuta in all armering i betong annars kommer den rosta sönder.

Gjut in ett par rostfria öglor istället och förankara i dessa.
 
vedeldaren skrev:
Om du skall gjuta måste du gjuta in all armering i betong annars kommer den rosta sönder.

Gjut in ett par rostfria öglor istället och förankara i dessa.
Rostar verkligen 12mm armering upp innan det är daxs att byta ut tanken ?  :-/

 
Är det inte bätter att lägga ner en betongbrunn direkt istället för att trixa med förankring och elände?
 
tussee skrev:
Nu bor du väl inte i en mindre insjö så att den skulle flyta upp efter att ha varit nergrävd ett år låter otroligt. Vad jag vet så fyller slamsugaren i vatten efter att han tömt den om det är en trekammarbrunn.
Slamsugarn var här igår och tömde min betongbrun, passade på att fråga om han hade
haft nån plasttank som kommit upp.
Detta hände ganska ofta när det hade varit blött i marken en längre tid sa han, dessutom hade han aldrig fyllt tillbaka nått vatten i nån tank nån gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.