8 137 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Vad göra om grundvattnet kommer upp?
Sida 1 av 2
Ska nästa vecka gräva ner min 3kammarbrunn och infiltrationsanläggning. Eftersom jag behöver gräva nästan 2m djupt för brunnen så är det möjligt att det står vatten i botten av hålet vad göra ? Förra året när kommunen tog prov var det ok, men nu är som sagt grundvattnet högre...
Är det plastbrunn?
Den måste förankras om det är risk att grundvattnet trycker på, annars så kan den (Troligt den gör) lyfta och ta med sig rören upp.
Det finns ingen annan möjlighet än att gräva även om det är vatten som kommer fram i gropen, men det rinner väl iväg i infiltrationsledningen medan ni jobbar med tanken??. Fuska inte med förankring, det kommer du att ångra.Det är stora krafter då den vill flyta upp.
Den måste förankras om det är risk att grundvattnet trycker på, annars så kan den (Troligt den gör) lyfta och ta med sig rören upp.
Det finns ingen annan möjlighet än att gräva även om det är vatten som kommer fram i gropen, men det rinner väl iväg i infiltrationsledningen medan ni jobbar med tanken??. Fuska inte med förankring, det kommer du att ångra.Det är stora krafter då den vill flyta upp.
Japp plast brunn (miwab). Förankra hur ?insu skrev:Är det plastbrunn?
Den måste förankras om det är risk att grundvattnet trycker på, annars så kan den (Troligt den gör) lyfta och ta med sig rören upp.
Det finns ingen annan möjlighet än att gräva även om det är vatten som kommer fram i gropen, men det rinner väl iväg i infiltrationsledningen medan ni jobbar med tanken??. Fuska inte med förankring, det kommer du att ångra.Det är stora krafter då den vill flyta upp.![]()
Ja, och när slammsugaren kommer och tömmer nästa år så flyter den upp då istället.tussee skrev:
I vissa fall hjälper det inte att den är nedgrävd, den kommer upp ändå.
Det brukar alltid finnas anvisningar om hur den skall förankras.
Vissa tillverkare vill att man skall gjuta ett fundament.
Enklare att köpa en betongbrunn från början.
Nu bor du väl inte i en mindre insjö så att den skulle flyta upp efter att ha varit nergrävd ett år låter otroligt. Vad jag vet så fyller slamsugaren i vatten efter att han tömt den om det är en trekammarbrunn.
Jag har sett detta hända på platser man inte kunnat föreställa sig att det skulle finnas
vatten.
Men visst kan man försöka utan förankring, jag har en kompis som gjorde det och hans tank flöt upp trots att han hade en meter grus uppepå.
Kan tilläggas att hans hus och tank ligger uppepå en kulle.
Ett bra sätt att förankra kan vara om man får tag i ett par betongpålar (kapspill) som blivit över på nått bygge.
Lägg ett par i botten på schakten och förankra tanken i dessa med rostfritt band eller liknande.
Dom måste naturligtvis vara en bit länge än tankens bredd/diameter.
vatten.
Men visst kan man försöka utan förankring, jag har en kompis som gjorde det och hans tank flöt upp trots att han hade en meter grus uppepå.
Kan tilläggas att hans hus och tank ligger uppepå en kulle.
Ett bra sätt att förankra kan vara om man får tag i ett par betongpålar (kapspill) som blivit över på nått bygge.
Lägg ett par i botten på schakten och förankra tanken i dessa med rostfritt band eller liknande.
Dom måste naturligtvis vara en bit länge än tankens bredd/diameter.
citactiva>> Tycker jag du ska påpeka. http://www.helsingborg.se/upload/Avfall och atervinning/Information/Slamsugning.pdf
vedeldaren>> Kan ju vara bra att vara på den säkra sidan om nu slammsugaren inte återfyller tanken.
vedeldaren>> Kan ju vara bra att vara på den säkra sidan om nu slammsugaren inte återfyller tanken.
Finns väl speciella spännband för att förankra i berg. annars får du väl gjuta betong i botten. Jag har hört talas om en kille vars septitank kom upp ur gräsmattan.
en tank på 3kbm har väl en lyftkraft på 3ton om jag inte minns fel.
försök att tunga ner en tom 30 liters dunk under vatten. bara en lyftkraft på 30 kg men ganska jobigt att hålla emot ändå.
Din brunn kommer garanterat att flyta upp om den inte för bli inväxt i en massa rötter och annat som kan ta ett par år.
en tank på 3kbm har väl en lyftkraft på 3ton om jag inte minns fel.
försök att tunga ner en tom 30 liters dunk under vatten. bara en lyftkraft på 30 kg men ganska jobigt att hålla emot ändå.
Din brunn kommer garanterat att flyta upp om den inte för bli inväxt i en massa rötter och annat som kan ta ett par år.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jo tack det hjälper ju mig, tänker inte köpa en betongbrunn nu.vedeldaren skrev:Ja, och när slammsugaren kommer och tömmer nästa år så flyter den upp då istället.
I vissa fall hjälper det inte att den är nedgrävd, den kommer upp ändå.
Det brukar alltid finnas anvisningar om hur den skall förankras.
Vissa tillverkare vill att man skall gjuta ett fundament.
Enklare att köpa en betongbrunn från början.
Men förankra med armeringsjärn och gjuta betongklumpar på båda sidor där armeringen går ned borde ju göra susen...
Om du skall gjuta måste du gjuta in all armering i betong annars kommer den rosta sönder.
Gjut in ett par rostfria öglor istället och förankara i dessa.
Gjut in ett par rostfria öglor istället och förankara i dessa.
Är det inte bätter att lägga ner en betongbrunn direkt istället för att trixa med förankring och elände?
Slamsugarn var här igår och tömde min betongbrun, passade på att fråga om han hadetussee skrev:
haft nån plasttank som kommit upp.
Detta hände ganska ofta när det hade varit blött i marken en längre tid sa han, dessutom hade han aldrig fyllt tillbaka nått vatten i nån tank nån gång.