Hej!

Jag har anlitat en entreprenör som har slutat arbeta på mitt projekt. Efter fyra olika underleverantörer som de har dragit in, är arbetet fortfarande inte färdigt. Nu kräver entreprenören förskottsbetalning för att kunna betala sina underleverantörer – flera av dem har till och med kontaktat mig direkt och berättat att de inte fått betalt, och därefter lämnat projektet på grund av att chefen inte sköter sina betalningar och dessutom lovar att betala underleverantörerna men inte gör det.

Enligt entreprenören är anledningen till kravet på förskottsbetalning att de tror att jag inte kommer betala slutfakturan. Detta trots att jag redan har betalat 60 % av totalbeloppet, och de återstående 40 % enligt avtalet ska betalas först efter slutbesiktning (har det på kontrakt samt förseningsvite)

Problemet är att de redan ligger 2–3 månader efter tidsplanen på grund av personalbrist. Kvarstående arbeten är bland annat snickeri, målning och el. Det verkar också som att entreprenören i praktiken bara tar in projekt och sedan säljer vidare till underleverantörer. NU har de valt att avsluta arbete och inte vill jobba mer.

Min fråga är: Är det värt att ta ärendet vidare till ARN och eventuellt tvista, eller är det bättre att helt enkelt anlita en ny entreprenör som slutför arbetet? De är som sagt redan två månader sena.

Har någon av er haft en liknande erfarenhet och kan dela hur ni gick vidare?

• Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Hej

Jobbigt läge eftersom du troligen vill få arbetet klart så fort som möjligt.

Hur stort är förseningsvitet jämfört med de 40% som återstår av totalbeloppet?

Hur mycket arbete är det som återstår innan allt är klart? Lite eller mycket mer än 40%?

Tänker att förseningsavgifter kanske kan jämkas med beloppet som motsvarar hur mycket arbete som verkligen har utförts och att kontraktet då kan hävas.

Var bara beredd på konsekvenserna av vad en oseriös hantverkare kan ställa till med. Eller underentreprenörer som tydligen redan hört av sig till dig.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Angående frågan om det är värt att anmäla till ARN så beror det på.
Väntetiden på ett beslut kan vara upp mot 1 år, samt att beslut enbart är rådgivande. Hantverkaren kan alltså strunta i det helt och hållet.

Alternativt är en stämning i Tingsrätten. Vilket kan gå snabbare men med ett ovisst utfall, samt att förloraren riskerar att få betala för motpartens kostnader.

Bäst är att göra en överenskommelse om att häva kontraktet där arbetet är nu och att du betalar för utfört arbete minus förseningsvitet. Därefter kan du anlita underleverantörerna direkt för att avsluta till exempel.

Betala absolut inget direkt till underleverantörerna. De har ett kontrakt med entreprenören och får ta egna beslut om hur de ska göra.

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag antar att det är ett stort projekt och att du betalar 60% och projektet är ungefär 60% klart. Alltså att ni kommit överens om att betala under tiden.

Summan jag hade betalat i förskott är noll kronor. Entreprenören håller på att gå i konkurs.🤔

• Gilla
swagmeikster21 och 15 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Jobbigt läge eftersom du troligen vill få arbetet klart så fort som möjligt.

Hur stort är förseningsvitet jämfört med de 40% som återstår av totalbeloppet?

Hur mycket arbete är det som återstår innan allt är klart? Lite eller mycket mer än 40%?

Tänker att förseningsavgifter kanske kan jämkas med beloppet som motsvarar hur mycket arbete som verkligen har utförts och att kontraktet då kan hävas.

Var bara beredd på konsekvenserna av vad en oseriös hantverkare kan ställa till med. Eller underentreprenörer som tydligen redan hört av sig till dig.
Tyvärr har jag inte definerat förseningsvite men enligt kontraktet "har jag rätt till det vid försening". Det är målning av snickeri (bröstlist och golvlist) och slut målning på ca 100kvm, installation av eluttag, slipa dörrar.

J
Jag hade inte betalat en krona förrän allt är besiktigat och godkänt!

• Gilla
Edvert och 9 till
  • Laddar…
R Roit skrev:
Tyvärr har jag inte definerat förseningsvite men enligt kontraktet "har jag rätt till det vid försening". Det är målning av snickeri (bröstlist och golvlist) och slut målning på ca 100kvm, installation av eluttag, slipa dörrar.
Är det ett egetskrivet kontrakt av entreprenören eller ett färdigt liknande hantverkarformulätet?

I ett seriöst kontakt så ska väl förseningsvitet vara definierat i såväl summa som tid?.

Eftersom entreprenören själv verkar ha avbrutet jobbet så skulle jag se till att få tillbaks nycklarna eller till och byta lås snarast.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som sks göras?
Har du betalat mer än vad du uppfattar är utfört, procentuellt?

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag hade inte betalat en krona förrän allt är besiktigat och godkänt!
Som sagt, vi kommer inte betala. De har nu slutat arbeta och vägrar fortsätta dvs är de OK med att vi häver avtalet.

Hepp, hepp hepp, jag hoppas att du på inget sätt har kommunicerat att du häver avtalet?
Det kan resultera i att du behöver betala skadestånd till entreprenören. För att de slutat arbeta är inget godkännande att avtalet hävs från din sida. Kan till och med vara det som entreprenören väntar på för att kunna anlita inkasso, kronofogden eller stämma dig.

Tror att det vore bra om du lade upp avtalet med maskade uppgifter om företaget och dig så att de judiskt kunniga kan ge råd utifrån vad det faktiskt står i avtalet.

• Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
J
R Roit skrev:
Som sagt, vi kommer inte betala. De har nu slutat arbeta och vägrar fortsätta dvs är de OK med att vi häver avtalet.
Jag tycker att dom begår avtalsbrott och du ska yrka på skadestånd..
Om tjänsten inte utförs som avtalat eller är felaktig kan konsumenten enligt KtjL kräva skadestånd. Skadeståndet ska täcka den ekonomiska skada som uppstått på grund av avtalsbrottet. Det kan handla om kostnader för att åtgärda felet eller ekonomiska förluster som uppstår om arbetet inte blivit klart i tid eller på rätt sätt.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
R Roit skrev:
De har nu slutat arbeta och vägrar fortsätta dvs är de OK med att vi häver avtalet.
Se då till att få skriftligt på att avtalet hävs utan att någon part har några återstående anspråk på den andra.

Skulle du låta ett annat företag färdigställa utan att på ett korrekt sätt ha fått det första avtalet hävt riskerar du att bli skyldig din nuvarande entreprenör betalning för jobbet trots att det är någon annan som gjort det.

• Gilla
Senn och 2 till
  • Laddar…
R Roit skrev:
Hej!

Jag har anlitat en entreprenör som har slutat arbeta på mitt projekt. Efter fyra olika underleverantörer som de har dragit in, är arbetet fortfarande inte färdigt. Nu kräver entreprenören förskottsbetalning för att kunna betala sina underleverantörer – flera av dem har till och med kontaktat mig direkt och berättat att de inte fått betalt, och därefter lämnat projektet på grund av att chefen inte sköter sina betalningar och dessutom lovar att betala underleverantörerna men inte gör det.

Enligt entreprenören är anledningen till kravet på förskottsbetalning att de tror att jag inte kommer betala slutfakturan. Detta trots att jag redan har betalat 60 % av totalbeloppet, och de återstående 40 % enligt avtalet ska betalas först efter slutbesiktning (har det på kontrakt samt förseningsvite)

Problemet är att de redan ligger 2–3 månader efter tidsplanen på grund av personalbrist. Kvarstående arbeten är bland annat snickeri, målning och el. Det verkar också som att entreprenören i praktiken bara tar in projekt och sedan säljer vidare till underleverantörer. NU har de valt att avsluta arbete och inte vill jobba mer.

Min fråga är: Är det värt att ta ärendet vidare till ARN och eventuellt tvista, eller är det bättre att helt enkelt anlita en ny entreprenör som slutför arbetet? De är som sagt redan två månader sena.

Har någon av er haft en liknande erfarenhet och kan dela hur ni gick vidare?
Hur stor andel av arbetet bedömer du är slutfört?

• Gilla
jus
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hepp, hepp hepp, jag hoppas att du på inget sätt har kommunicerat att du häver avtalet?
Det kan resultera i att du behöver betala skadestånd till entreprenören. För att de slutat arbeta är inget godkännande att avtalet hävs från din sida. Kan till och med vara det som entreprenören väntar på för att kunna anlita inkasso, kronofogden eller stämma dig.

Tror att det vore bra om du lade upp avtalet med maskade uppgifter om företaget och dig så att de judiskt kunniga kan ge råd utifrån vad det faktiskt står i avtalet.
Ja, det är delvis riktigt och man ska deffinitivt vara försiktig med att säga upp avtal.
MEN, i det här fallet lär inte entreprenören komma särskilt långt i en stämning, utan att visa att han själv bröt kontraktet först.
Men visst, TS bör nog lugna sig med att göra något alls tills den saken är utredd. Entreprenören behöver nog knappast bara pengar för att fortsätta med uppdraget. Han kommer nog osannolikt tillbaka, även OM, TS betalat. Så det bästa rådet till TS är nog att "sitta still i båten" och invänta entreprenörens "nästa drag". Vilket nog kommer väldigt snart.

• Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
Som sagt så vore det nog bra att du lägger upp avtalet (dock maskat) så att man ser ni kommit överens om. Men rent krasst så ska de ju göra klart innan de får betalt. De kanske vill att du ska säga upp avtalet så att de ska slippa jobba mer åt dig men så lätt tycker jag inte att du ska låta företaget slippa undan.

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.