24 535 läst ·
56 svar
25k läst
56 svar
Vad göra när Attefalls-leverantör bryter kontrakt!
Tycker så synd om dig som är i Husverket klor nu när du har skrivit kontrakt med dem.
Jag hade en mardröm med allt gällande Husverket!
Det bästa du kan göra är att gå in på olika sidor typ trustpilot och skriva om hur dåliga de är.
Då kommer de kontakta dig och fråga dig hur de ska göra för att du ska kunna skriva bra recensioner om dem. Då var jag tvungen att göra ! Sjukt oseriöst företag !
QUOTE="KajFr, post: 4831497, member: 384909"]Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…
Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?[/QUOTE]
Det bästa du kan göra är att gå in på olika sidor typ trustpilot och skriva om hur dåliga de är.
Då kommer de kontakta dig och fråga dig hur de ska göra för att du ska kunna skriva bra recensioner om dem. Då var jag tvungen att göra ! Sjukt oseriöst företag !
QUOTE="KajFr, post: 4831497, member: 384909"]Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…
Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?[/QUOTE]
[/QUOTE]S Sommar2020attefall skrev:Tycker så synd om dig som är i Husverket klor nu när du har skrivit kontrakt med dem.
Tack för ditt svar Sommar2020. Jepp, TrustPilot är effektivt!, men även att att inte ge upp när man har rätt. Det tog ett tag (50mail…!), men tillslut förstod Husverket att dom faktiskt gjort fel, och drog därmed tillbaka samtliga krav&hot. Verkligen skit-tråkigt att behöva gå igenom! Men just nu lämnar jag det bakom mig och hoppas&tror att resten funkar enligt plan, och att vi får ett fantastiskt hus!
Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Bryter dom kontraktet så bör du få tillbaka dina 5% , välj då en annan hustillverkare och hoppas det går bättre.
alt är att man går till arn och kräver att dom följer kontraktet som är skrivet, men dom brukar skriva in något force mager (stavas?) där dom kan få upp slutpriset om det hänt stora grejer i världen som dom inte kan styra över, och virkes priserna har ju gått upp sjukt mycket senaste året…
kolla av med din KA och se vad hen tycker.
läs noga ditt avtal med hustillverkaren
stort lycka till
alt är att man går till arn och kräver att dom följer kontraktet som är skrivet, men dom brukar skriva in något force mager (stavas?) där dom kan få upp slutpriset om det hänt stora grejer i världen som dom inte kan styra över, och virkes priserna har ju gått upp sjukt mycket senaste året…
stort lycka till
Stort tack för svaret Nyblivenhusägare123N Nyblivenhusägare123 skrev:Bryter dom kontraktet så bör du få tillbaka dina 5% , välj då en annan hustillverkare och hoppas det går bättre.
stort lycka till
E Enys89 skrev:Ärligt talat så om ni kan få tillbaka pengarna ni betalat så beställ från något annat företag! Fattar att det blir struligt men det är en leverans från Husverket också… vi bor i ett hus från dem och nu ett år efter inflytt så har vi fortfarande inte kommit överens om huruvida vi ska få kompensation för allt strul vi haft sedan inflytt. Då ska det tilläggas att vi är deras visningshus
Bra att ni åtminstone är nöjda med huset, även om processen tydligen har varit strulig.E Enys89 skrev:
Vore ju också tråkigt för husleverantören att ha ett visningshus, där kunden är missnöjd...
Till slut insåg Husverkets säljare det också och vi har nu lyckats ta oss ur visningsdelen av avtalet. Om vi nu bara kunde komma överens om sista fakturan också…L Lillekitte skrev:
Jag har inte läst alla andra svar i tråden men...K KajFr skrev:Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…
Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
- 30.000 är inte mycket i ett byggprojekt att förlora.
- har ni fortfarande förtroende för Husverket så kör vidare.
- om nii skulle börja om med ny leverantör skulle ni ändå få betala dagens priser på material.
- sett ur leverantörens synvinkel så hsr de hamnat i en omöjlig sits kanske med rn massa lovade jobb som skulle gå med förlust.
- 2018 betalade jag 139 kr för en OSB skiva
3 år senare kostade den 249 kr.
Husverket drog tillslut tillbaka hotet att inte tillverka huset om jag inte betalade, under förutsättning att jag tog bort mina negativa kommentarer på TrustPilot (vilket jag gjorde, då…). Men, det slutade emellertid inte där! Jag fick tillslut mitt hus, men efter mycket strul och efter nya krav att betala mer pengar (denna gången för extra krankostnad, utöver det som vi avtalat). Även de nya kraven drog de tillslut tillbaka. Men nu ligger det ändå två anmälningar hos ARN, dels för avtalsbrott och dels för att jag skall få ersättning för mina ökade kostnader pga förseningen de förorsakat. Även TrustPilot har en ny skrivelse om Husverket från mig.deamie007 skrev:
deamie007 skrev:
Klicka här för att svara