pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Avbryt kontraktet.om ni kan , oklart.i texten om ni betalat något . Om ni har det så se.till att få tillbaka allt ,i gengäld så bryter ni kontraktet efter.allt betalats.tillbaka. Mer betalt betyder dålig likviditet och årsredovisningen för 2021 är inte inlämnad ännu för bolaget, samt ansökan hos kronkalle nån gång under de 3 sista åren. Mycket som inte stämmer
Ajdå, har du några länkar där jag kan se informationen!

K KajFr skrev:
I övrigt har vi "enbart" betalat handpenning på 30000kr

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Att Husverket inte lämnat in årsredovisning för 2022 kan iofs bero på att den skall vara inne senast 7 månader efter räkenskapsårets slut. Är räkenskapsåret slut den 31/12 skall den alltså vara inne senast 22-08-01.

• Gilla
Qwerty11
  • Laddar…
EddieHansson
Om Husverket ensidigt bryter kontraktet kan ni
söka skadestånd.

• Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Ett tips är att läsa på konsumentköplagen KKL, oavsett vad som står i kontraktet får det inta vara tuffare eller stridigt vad som stadgas av KKL.
/J

• Gilla
KajFr
  • Laddar…
K KajFr skrev:
Jag beställde en utförlig ekonomiredovisning, och visserligen har dom ett antal fall med betalningsanmärkningar & -förelägganden men samtliga är snabbt avskrivna & sista är från slutet -21. Inget annat som "sticker ut" & i övrigt verkar bolaget ha god soliditet.

Bara så att jag har förstått det rätt så har ni betalat 800.000kr för ett attefallshus. Då antar jag att det är inkl montage, platta etc?

Vad är det tänkt att ingå i dessa 800k?
Personligen så tycker jag att 5% ökning på det gångna året (och allt det inneburit med krig, stigande inflation mm) känns rimligt, speciellt med fabrik i Lettland. Och vad jag förstått så står det klart och tydligt i köpeavtalet. Tror inte det blir enklare/billigare hos någon annan. Ni lär säkert vara tvungna att vänta ett år till med en annan leverantör med samma upplägg.

Kan kanske bara vara värt att bara ta kostnaden så det blir klart?

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
S Skaerby skrev:
Bara så att jag har förstått det rätt så har ni betalat 800.000kr för ett attefallshus. Då antar jag att det är inkl montage, platta etc?

Vad är det tänkt att ingå i dessa 800k?
Personligen så tycker jag att 5% ökning på det gångna året (och allt det inneburit med krig, stigande inflation mm) känns rimligt, speciellt med fabrik i Lettland. Och vad jag förstått så står det klart och tydligt i köpeavtalet. Tror inte det blir enklare/billigare hos någon annan. Ni lär säkert vara tvungna att vänta ett år till med en annan leverantör med samma upplägg.

Kan kanske bara vara värt att bara ta kostnaden så det blir klart?
Det är ett nyckelfärdigt hus, och det ökade råvarupriset (5%) har vi accepterat utan knot (naturligtvis). Sedan har jag förståelse för att det kanske inte riktigt täcker all prisuppgång! Vad de då försöker med är att även använda klausulen om försenad produktionsstart. Men den har inte vi försenat..... I övrigt delar jag din åsikt att "acceptera & gå vidare". Därför har vi gett ett Goodwill-erbjudande (ca 50% av deras krav), men de har tyvärr avvisat det....

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
K KajFr skrev:
Det är ett nyckelfärdigt hus, och det ökade råvarupriset (5%) har vi accepterat utan knot (naturligtvis). Sedan har jag förståelse för att det kanske inte riktigt täcker all prisuppgång! Vad de då försöker med är att även använda klausulen om försenad produktionsstart. Men den har inte vi försenat..... I övrigt delar jag din åsikt att "acceptera & gå vidare". Därför har vi gett ett Goodwill-erbjudande (ca 50% av deras krav), men de har tyvärr avvisat det....

Jaha, my bad! Missade det om försenad produktionsstart. Känns självklart helt orimligt om det inte är ni som har stått för förseningen. Förutsatt att det inte finns ytterligare en friskrivning i köpekontraktet/avtalet? Ex force-majeure. Men då behöver de ju kunna leda det i bevis vid en eventuell rättslig prövning.

• Gilla
Byggbobby och 1 till
  • Laddar…
K KajFr skrev:
Att Husverket inte lämnat in årsredovisning för 2022 kan iofs bero på att den skall vara inne senast 7 månader efter räkenskapsårets slut. Är räkenskapsåret slut den 31/12 skall den alltså vara inne senast 22-08-01.
De har inte lämnat någon årsredovisning sedan 2020. Det saknas alltså två årsredovisningar snart.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
De har inte lämnat någon årsredovisning sedan 2020. Det saknas alltså två årsredovisningar snart.
Manredovisar alltid gångna året. 2021 år redovisning behöver alltså inte vara inne förränn 22-08-01 (om räkenskapsåret tar slut den 31/12). Antar att det är för företag som för privatpersoner, man lämnar inte deklarationen förrän det är dax (hels femitolv....)

K KajFr skrev:
Manredovisar alltid gångna året. 2021 år redovisning behöver alltså inte vara inne förränn 22-08-01 (om räkenskapsåret tar slut den 31/12). Antar att det är för företag som för privatpersoner, man lämnar inte deklarationen förrän det är dax (hels femitolv....)
Helt rätt. Tankevurpa av mig. Lite otur i tankeprocessen helt enkelt.

• Gilla
KajFr
  • Laddar…
En indikation på hur prisbilden har förändrats är om deras publicerade priser ökat.
Hur mycket skulle attefallaren kosta om ni beställde idag? (vilken av varianterna är det som ni köpt?)

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
P Pefix skrev:
En indikation på hur prisbilden har förändrats är om deras publicerade priser ökat.
Hur mycket skulle attefallaren kosta om ni beställde idag? (vilken av varianterna är det som ni köpt?)
Mycket bra fråga Prefix! Husverket kostnadsökning (material) verkar ligga på ca 15%. Kollar jag en annan hustillverkare vi hade som alternativ ligger de över den nivån. Min bedömning är att vi inte skulle kunna köpa ett likvärdigt hus från annan leverantör för vårat pris+5% materialprisökning (som vi accepterat). Därav våran strategi att antingen "förmå" husverket att producera huset (utan extra påslag utöver materialprisökningen), eller ge oss ersättning för at kunna köpa "likvärdigt".... (inte omöjligt, men osäkert.....)

• Gilla
Byggbobby
  • Laddar…
Tråkigt att höra er erfarenhet av husverket.
Vi sitter och väntar på hus som skulle blivit levererat v28-30. Skulle blivit producerat i April men har ännu inte påbörjats och vid varje samtal får jag höra om en ny försening och att de snart ska börja. Som det ser ut nu får vi huset i september när vi klart sa till dem att vi inte ville köpa huset om det inte kunde levereras innan september.
Vi har produktion i Borlänge.
Som de sa till oss blir alla deras kunder försenade i år.
Varannan vecka får de en lista från fabriken i Lettland med 10hus som blir färdiga inom 2v. Verkar ändå få ut 20min i månaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.