Efter ett antal år kan jag konstatera att mina köksmaskiner har gulnat. T ex micron, lister på frysen, matbderedare m m. Vad finns det att göra? Har försökt med alla möjliga rengöringsmedel inklusive klorin, men det har inte hjälpt. Ska jag måla? Med vad?

Kan vara s.k. mörkergulning, jag är inte helt ofrämmande till att det skulle kunna drabba vitvaror. Testa att ställa micron på ett fönsterbräde med mycket solljus i en vecka och se om det blir någon förbättring på de belysta ytorna.

Låter som att det är plast som gulnat av solljusets UV-strålning. Är det någon skillnad på nyansen mellan sidor som varit i skugga och sidor som varit utsatta för solljus?

det här blir spännande :D

Sorry, har varit borta en vecka...

Nja, det var inte så helt enkelt att svara på. Micron är något vitare på sidorna som är inbyggda i väggen, men köksmixern är gul överallt, under, på sidorna och överallt. Jag har nog gissat på att det har med solljuset att göra, men har du något tips på vad jag kan göra åt det?

Det går inte att göra ngt åt, plasten är missfärgad av UV-strålningen.

Starta en facebookgrupp som heter "Vi Gillar Gult" eller köp nytt :)

Finns en nörd-lösningen som kanske fungerar Retr0brite
www.vintagegames.se/mediawiki/index.php//Retr0brite
Säkert inte värt besväret om du inte har en vintage-mixer från mixerns barndom med högt affektionsvärde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.