33 234 läst ·
31 svar
33k läst
31 svar
Vad göra med sprickor i mexitegel-fasad?
Hej igen,H Harald Blåtumme skrev:
Idag tog jag en annan bild på en vägg som jag har lagat för några dagar sen som liknar trådskaparens bilder. Notera att jag har betalat proffsfirma för en grundlig undersökning av marken, sättningar, lutningar etc. Allt såg bra ut och sprickorna har tydligen uppkommit efter den "normala" sättningar som alla hus får efter bygget. Det är bra att vara säker först innan man börjar laga.
När det gäller hur länge det håller så är jag rätt säker på att det kommer hålla längre än den befintliga fogen. Denna fog är elastisk och härdar väldigt bra.
På bilden har jag bara lagat den nedre delen av fogen för att ni ser skillnad på före och efter. Innan jag började laga så gick sprickorna längs hela väggen.
Ursäktar min okunskap, någon kulör, vilken/vilket märke exempelvis? Jag har nämligen också lite som skulle behöva korrigeras.sweet_home skrev:
Hej,
Jag har ett mexitegelhus från 1971.
Efter en hel del forskning bestämde jag mig för att hitta en egen lösning. Det bästa som fungerade för mig är följande:
1. För att reparera fogarna, tog jag fogsand eller sandlådesand. hällde i en mängd sand i en fryspåse och tillsatte önskad färg (någon kulör som liknar fogen). Häll ut sandmassan på en plåt och låt torka.
När sanden e helt torrt hamrar man lite lätt på de så att ta bort klumparna.
2. Nästa steg är att fylla sprickan med önskad fogmassa. Jag använder Casco mutiseal byggfog. Jag lägger en rand fogmassa, sedan petar jag in den färgade sanden med fingertopparna över fogmassan och trycker in i sprickan tills jag är nöjd. Sedan torkar jag och gnuggar bort överbliven massa på fog och tegel med en vit duk/trasa. Man behöver inte vara försiktig med trasan eftersom massan är redan inne i sprickan och torkas inte bort.
3. Sprickor på mexitegel fixar jag på samma sätt. Skillnaden är att förutom färgad sand, använder jag även strukturmedel från beckers. Gnuggar in strukturmedel över fogad spricka. (Strukturmedel från beckers är väldigt likt mexitegel i färgen och passar perfekt som komplettering till sanden).
Bifogar en före och efter exempelbild på lagningen på en spricka på tegeln.
Intresserad hur det har gått med detta då vi just köpt ett hus med liknande problem 😊T twp skrev:Hej,
Har ett hus (byggt 1958, 1,5 plan med källare) med mexitegel fasad och på ena gaveln är det en ordentlig spricka som jag tänker att jag borde laga på något vis. Både för att skydda mot fukt, kyla men även för utseende.
Enligt besikningsprotokollet ser sprickorna ut att ha varit där länge och inte flyttat sig på senare tid. Antagligen ren gissning för hur ska de kunna veta det men något sådan står det iaf.
Nu är frågan om jag ska fixa det och isf. hur eller om jag bara ska låta det vara? Har hört vissa påstå att om man lagar sådana sprickor uppstår det bara nya på annan plats och att man bara ska låta det vara. Tycker personligen det låter konstigt och känns märkligt att bara låta det vara öppet rätt in.
Tänkte egentligen göra det väldigt enkelt för mig och köpa Cement Express på Byggmax, ta bort eventuella lösa bitar och sedan bara fylla igen sprickorna med cement.
Den lösningen borde väl "duga" och vara bättre än att bara låta det vara helt öppet. Eller vad säger/tycker ni? Har ingen större lust att fräsa bort allt mellan tegelstenarna och fylla på överallt. Vill gärna göra det själv och inte för omständigt för då är risken att det aldrig blir gjort.
Jag körde vanligt mjukfog.
Sprickorna är så tunna att du inte ser om det blir nyansskillnad.
Man behöver inte alltid göra det så svårt för sig.
Det sitter så länge det sitter viktigast är att hålla fukt ute i vinter så det inte frost spränger o drar in kall luft.
Sprickorna är så tunna att du inte ser om det blir nyansskillnad.
Man behöver inte alltid göra det så svårt för sig.
Det sitter så länge det sitter viktigast är att hålla fukt ute i vinter så det inte frost spränger o drar in kall luft.
Jag undrar också vad anledningen kan vara? Kan någon beskriva felet, och kan det bli värre?
Du är ett geni! Vilken kulör tog du? Tänker att det är ganska svårt att på frihand blanda sand med ex vitt för att få det i den vita mexitegel nyansen men det kanske går?sweet_home skrev:
Hej,
Jag har ett mexitegelhus från 1971.
Efter en hel del forskning bestämde jag mig för att hitta en egen lösning. Det bästa som fungerade för mig är följande:
1. För att reparera fogarna, tog jag fogsand eller sandlådesand. hällde i en mängd sand i en fryspåse och tillsatte önskad färg (någon kulör som liknar fogen). Häll ut sandmassan på en plåt och låt torka.
När sanden e helt torrt hamrar man lite lätt på de så att ta bort klumparna.
2. Nästa steg är att fylla sprickan med önskad fogmassa. Jag använder Casco mutiseal byggfog. Jag lägger en rand fogmassa, sedan petar jag in den färgade sanden med fingertopparna över fogmassan och trycker in i sprickan tills jag är nöjd. Sedan torkar jag och gnuggar bort överbliven massa på fog och tegel med en vit duk/trasa. Man behöver inte vara försiktig med trasan eftersom massan är redan inne i sprickan och torkas inte bort.
3. Sprickor på mexitegel fixar jag på samma sätt. Skillnaden är att förutom färgad sand, använder jag även strukturmedel från beckers. Gnuggar in strukturmedel över fogad spricka. (Strukturmedel från beckers är väldigt likt mexitegel i färgen och passar perfekt som komplettering till sanden).
Bifogar en före och efter exempelbild på lagningen på en spricka på tegeln.
Hej,S Schalok skrev:
Ursäkta mig för sent svar. Hade missat att jag har fått notis.
Jag försöker skriva en tydlig instruktion nedan med alla steg:
Anpassning av kulör för Mexitegel och fogbruk
För att uppnå rätt kulör på Mexitegel och fogbruk är det nödvändigt att genomföra noggranna provblandningar.
Anpassning av Mexitegel
För att justera kulören på Mexitegel rekommenderar jag användning av Beckers strukturmedel. Om en ljusare nyans eftersträvas kan krossad perlit tillsättas. Perlit är ett poröst mineral som säljs i trädgårdshandeln och kan finfördelas till pulverform. Ett alternativ är att använda finmalet tegelmjöl från Mexitegel. Om det finns skadade tegelstenar tillgängliga (liggandes nånstans), kan dessa krossas till ett pulver som sedan blandas med bruk för att uppnå en exakt färgmatchning. Detta är en effektiv metod för att få ett lagningsbruk som harmoniserar med den befintliga fasaden.
Anpassning av fogbruk
För att anpassa kulören på fogbruket kan järnoxidpigment tillsättas i mycket små mängder. Bruna och svarta pigment rekommenderar jag för att skapa varma respektive gråaktiga toner. Det är viktigt att notera att en minimal mängd pigment räcker för att påverka kulören avsevärt. En liten gnutta järnoxidpigment kan ge önskad färgförändring i fogmassan. Går att köpa online eller i butik.
Rekommenderad provblandning
Denna metod har gett mig goda resultat:
- Börja med att blanda Casco Husfix med en liten mängd vatten i en liten kopp/skål för att uppnå en krämig konsistens. Det är bara att tillsätta mera vatten eller husfix etc tills du är nöjd.
- Tillsätt därefter Beckers strukturmedel och sand. Mängden av varje komponent kan anpassas efter önskad textur och sandighet.
- När basblandningen har uppnått önskad konsistens, tillsätt en mycket liten mängd järnoxidpigment, till exempel en mängd motsvarande toppen av en tesked (väldigt lite)
- Blanda noggrant tills kulören är jämn. Tänk på att bruket blir något ljusare när det torkar.
- För att säkerställa kulörmatchningen, applicera en liten provbit av blandningen på en separat yta, till exempel en bit tegel/trä eller vad du önskar. Låt provet torka helt. Notera gärna med en siffra. Ta en bild på din blandning och notera siffran för att komma ihåg den ungefärliga kulören till sedan. Ta en bild på provbiten också.
- Tillsätt mer järnoxid i din blandning och gör en till provbit och fota.
- Låt alla prover torka.
- Jämför sedan provet med den befintliga tegelytan och justera mängden pigment om nödvändigt. Upprepa processen tills du har uppnått den exakta kulören du är ute efter.
- När du väl har lyckats så kan du kolla på dina provnummer och hitta kulören som du har fotat för att göra om lagningsbruket med samma kulör för själva lagningen.
Notera att alla steg ovan bygger på egna erfarenheter och experiment. Jag hoppas att instruktionerna är tydliga.
Tveka inte att fråga om något är otydligt eller om du har andra frågor.
Det där inlägget borde läggas in i någon form av faktabank här på byggahus ❤️
@Marlen Eskilsson finns det något lämpligt ställe?
@Marlen Eskilsson finns det något lämpligt ställe?
Vi rev bort hela fasaden. Satte stående panel. Huset byggt 1912 så det fanns inget värde för oss att bevara utseendet. Kostsamt men värt. Sorry för ot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Antar att det är mig du svarar och reaktionerna jag fått var förväntade 😀❤️ men vi var överens jag och frun och då blev det så. Vi hade levt med sprickorna väldigt länge. Jag har lagat och återanvänt mycket annat. Många här på BH skulle idiotförklara mig om jag talade om hur mycket tid och pengar jag lagt på huset, på solceller exempelvis.mexitegel skrev:
Hade hellre haft huset som det såg ut för 113 år sen
Logga in
Skapa konto
Med tanke på hur svårt det är att få tag på mexitegel idag, har de faktiskt ett ganska högt värde. Du kan sälja dem till ett bra pris – kasta dem inte!A Avarell_Dalton skrev: