Vi har en del virke kvar efter min far som gick bort för några år sedan. Det är några rejäla bitar 200x70x4000 samt något som ser ut som 140x40x3000. Det är egensågat virke som pappa sågade med solosåg av virke från sin skog, vid södra norrlandskusten. De största bitarna har legat på en oisolerad utevind till ett förråt med gott väderskydd. Övriga bitar har legat under presenning och ser ok ut vad jag kan se, undantaget ändarna. Vi har ingen användning för detta virke och vill få bort det från tomten och från vinden. Vad gör man med det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om bilden visar allt virke är det väl bara att såga upp och värma söndagsbastun imorn, alternativt köra till närmaste åvc. Finns det större mängder är ju en sälj-/bortskänkesannons lämpligt beroende på hur fort man vill bli av med det.
Kapa virket i kortare bitar och elda med det. Eller fråga närmaste granne som eldar med ved om denne vill hämta allting.
För det är troligen för små mängder för att kunna användas för att bygga något. Ja ramar för odling kan det så klart användas till.
För det är troligen för små mängder för att kunna användas för att bygga något. Ja ramar för odling kan det så klart användas till.
Jag hade inte eldat upp det - ser ju ut som furu med hög andel kärnved, vilket innebär bra hållbarhet och motstånd mot fukt. Borde gå att använda till att bygga någon utemöbel typ långbord, eller bara använda till odlingslådor eller spång. Eller bara ha på lager till det behövs.
Sälj på blocket. Jag kommer åka runt och köpa allt som går att bygga med begagnat virke till min bastu och olika rum i min ladugård sen.
Lägg dig billigt och kör endast hämtning = klart.
Lägg dig billigt och kör endast hämtning = klart.
Utmaningen ligger väl främst i att det är udda icke standardiserade dimensioner. Annars tror jag som övriga också att det är för lite, det finns en ganska begränsad skara som samlar på virke likt detta.
Kommer du inte på något användningsområde är det nog bara bortskänkes mot avhämtning som gäller.
Kommer du inte på något användningsområde är det nog bara bortskänkes mot avhämtning som gäller.
Just därför det troligen främst tilltalar de som håller på med något gammalt hus (= från tiden före klassat regelvirke i standarddimensioner). Eller för den delen den som har möjlighet att klyva det till önskad dimension.L Liljeros skrev:
Klicka här för att svara