Hej,

Har inte supermycket bilder och projektet är redan klart. Men tänker att det alltid kan inspirera någon

Jag har länge saknat en plats att ligga och slappa på i anslutning till den hembyggda minipoolen (Som ni kan läsa om här: https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/).

Efter en resa till Gran Canaria i vintras där vi hade ett par härliga Cabanas på tomten så blev man sugen att bygga nått liknande.

Virket som fanns att tillgå var grundade 170x34 i hög kvalitét som var över från mina föräldrars husbygge för över 10 år sen. De har legat ute under en press i en trave sedan dess men var i oförskämt bra skick och raka.

Måtten fick bli efter brädernas längd och bredd. Den blev ca 270x160x40cm:
Träramkonstruktion för ett sittbänksprojekt på en solig veranda med verktyg och gröna växter i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klöv några brädor på längden och gjorde stolpar till ett tänkt tak. Just då var väl inte planen helt klar:
Trädäck i trädgård med planteringar, sittsteg och en liten barn som sitter och leker vid sidan.
Skapa konto

Här nedan är stommen färdig. Klöv mer av brädorna till den övre ramen och hittade några stumpar tryckt 22x95mm som jag skruvade dit på ovansidan för att gardera lite mot röta:
Trädäck med inbyggd sittbänk och trallgolv omgivet av grönska under molnig himmel.
Skapa konto

Vi grundade alltihop igen och slutströk med svart fasadfärg:
Svartmålad träaltan med sittbänkar och integritetsskydd omgiven av grönska.
Skapa konto

Planen för ett skjutbart tak löste sig när jag i en skrotgömma på sambons mormors gård hittade en gammal mossig markis. Rullade ut något varv och såg att resten var i bra skick trots 7-8 år i skogen. Sambons mormor har precis gått bort så det blev fint att något från deras hus kunde användas:
Grundläggning av ett byggprojekt på en gräsmatta med hus och leksaker i bakgrunden.
Skapa konto

I gott samarbete med dottern så blev det till att klippa i ordning tyget och sen sy ganska många meter på den gamle husqvarnan:
Man syr med symaskin utomhus vid bord medan litet barn dricker ur mugg.
Skapa konto

Taket innan monteringen. Konstuktionen blev så att jag fållade kanterna och sydde sedan kanaler med lämpligt mellanrum. I kanalerna trädde jag in svarta gardinstänger från IKEAs (några hade vi, några fick jag köpa) som jag kapat i lämplig längd. För att hålla upp alltihop använde jag IKEAs rostfria gardinwire (DIGNITET heter den). Jag borrade hål i alla andar på stängerna och trädde igenom wiren och hängde upp allt:
Utomhussovplats med svart sängram och rutiga sängkläder på en träterrass omgivet av grönska.
Skapa konto

Här är resultatet tillsammans med en ljusslinga från Jula:
Svart uteplats-paviljong med klängväxter, prydnadskuddar och upphängd ljusslinga på träterrass.
Skapa konto

Randig markis med infällda glödlampor mot en bakgrund av en blå himmel med moln.
Skapa konto

Blev riktigt mysigt:
Uteplats med ljusslingor, trädäck, soffkuddar och träspaljé omgiven av gröna växter på kvällen.
Skapa konto

Satte även ett dubbeluttag i bortre hörnet för belysning och telefonladdning samt ett uttag för TV i närmsta hörnet där man skymtar ett TV-fäste

Det som är kvar är att skramla ihop några fler lämpliga dynor.

Som vanligt när jag håller på vill man återbruka och hålla kostnaderna nere:

Virke: 0:-
Skruv: 100:-
Färg: ca 350:-
Belysning: 199:-
Markis: 0:-
Gardinwire + stänger: 300:-
Dynor: 0:-
Tv-fäste 0:-

Total kostnad ca 950:-

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
trikner och 57 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

• Gilla
Aleks12 och 1 till
  • Laddar…
U
Wow så snyggt:love:!

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Ser mysigt ut. Vattentät tv eller flytta in och ut?

Okarlsson Okarlsson skrev:
Ser mysigt ut. Vattentät tv eller flytta in och ut?
Vi har en 32" tv jag använt ute i 5-6år Har den under ett vattentätt överdrag (öppet nedåt så de luftar) under sommaren som man bara tar bort när man kollar. På vintern får man ta ut vid behov när man badar

• Gilla
Aleks12
  • Laddar…
Fick lite överblivna dynor av en kompis som skrotade sin utesoffa.

Så nu är den till slut helt färdig 😁

• Utomhusmiljö med lounge, kuddar, jacuzzi, trädäck och hängande lampor. Slappa skor, leksaker syns. Relax- och lekområde.
    Skapa konto
  • Gilla
trikner och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.