2 681 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vad göra med oönskad Skogsmark?
Det lär behövas politiska beslut i kommunen för att ens kunna få "svart på vitt" att området anses lämpligt för exploatering.C cpalm skrev:Ja, det funkar ju inte med ett sedvanligt förhandsbesked...
Men någon sorts skriftligt besked från kommunen att de anser marken lämplig för exploatering torde ju kunna gå att få fram om detta är kommunens inställning och slipstenen dras på rätt sätt.
Att bara peka på befintlig översiktsplan räcker troligen inte för att få ut ett prispremium, om inte denna är specifik med att området i fråga ses som särskilt lämplig att bebygga.
38 hektar rymmer ju flera tusen tomter om det skulle exploateras maximalt, eller ett väldigt stort bostadsområde med flerfamiljshus..
Det är ett jättestort projekt, och jättestort åtagande för en kommun.
Och fortfarande gäller att juridisk person inte får förvärva från fysisk person...
+1 på den, där jag bor tog det ungefär 35 år för markägarna att bearbeta kommunen att planlägga marken. Bara själva detaljplaneprocessen tog 5 år. Detta med under 30min bilpendling till en av landets största städer och med gångavstånd till centralort inkl. kollektivtrafik.S skogaliten skrev:
Skall TS börja den resan så är det inte för egen skull utan för sina barn eller barnbarn skull.
Nej, du borde inte sälja av skogen innan en markförsäljning. Dels för att kommande ägare får mindre handlingsutrymme och för att en virkesköpare lätt lurar en oerfaren och ointresserad skogsägare. Du får med stor sannolikhet ut mer i slutändan som skogen står kvar vid försäljningen.
ok kände inte till denna lag ,köpte själv torp av skogsbolag och hörde om 2 andra som sålde skog till dom men dom måste ha varit juridiska personerS skogaliten skrev:
Stort tack till alla som tagit er tiden att svara! Vi ska sätta oss ner och gå igenom era idéer och förslag som kommit tills nu. Vi förstår att frågan är väldigt öppen och extremt svår att ge exakta svar på. Som @fribygg säger så ligger beslutet hos våran mor (ägarinnan) och därför vill vi kunna ge henne alternativen som finns att tillgå. Återigen, stort tack. Vi har mycket att grunna på.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Om man överväger att exploatera hela, eller en stor del av 38ha, så är det inget projekt man klarar som privatperson. Sälj isåfall till någon som har rätt resurser.
man kan ju möjligen tänka sig att försöka stycka av 5 - 6 tomter, det kan kanske gå utan att ordna en detaljplan. Och troligen mer görbart om det inte blir på strandskyddat område. Och sedan sälja resten som skogsmark.
Orkar man lägga mer energi på det, så kan man ju möjligen försöka få göra något med en mindre del av det strandskyddade området. Men det kommer att ta tid, och du måste nästan ta hjälp av ex. en advokat. Så det kommer att kosta rätt mycket innan du vet om det lyckas.
Men skall det exploateras mer än så, så kommer kommunen att kräva en detaljplan, eller bara säga nej. Och få till en detaljplan kommer att kosta åtskilliga miljoner, och tar i bästa fall 3 - 4 år att få igenom, men det kan ta 10 år också.
man kan ju möjligen tänka sig att försöka stycka av 5 - 6 tomter, det kan kanske gå utan att ordna en detaljplan. Och troligen mer görbart om det inte blir på strandskyddat område. Och sedan sälja resten som skogsmark.
Orkar man lägga mer energi på det, så kan man ju möjligen försöka få göra något med en mindre del av det strandskyddade området. Men det kommer att ta tid, och du måste nästan ta hjälp av ex. en advokat. Så det kommer att kosta rätt mycket innan du vet om det lyckas.
Men skall det exploateras mer än så, så kommer kommunen att kräva en detaljplan, eller bara säga nej. Och få till en detaljplan kommer att kosta åtskilliga miljoner, och tar i bästa fall 3 - 4 år att få igenom, men det kan ta 10 år också.
För mig är det obegriplig att någon ser skog som ett problem som de vill bli av med. I synnerhet i dessa tider med vansinniga energipriser och lika vansinniga priser på byggnadsmaterial.
Det är få saker i dag som man kan investera i som ger så bra lönsamhet som ett litet skogsbruk. Fast det kräver en hel del eget arbete.
Skogsägare som av hälsoskäl eller andra skäl inte har möjlighet att hålla efter vindfällen och barkborregranar och annat sådant i sin skog brukar ringa åt mig och så plockhugger jag bort skräpet och kör hem det till ved och får veden och ibland några sågstockar som betalning för besväret. Med en mindre traktor och en vinsch med lång vajer kan jag plockhugga med minimala skador.
Vi äger själva litet för litet skog för att täcka våra behov av ved till två hus plus virke. På det här viset vinner båda parter på affären. Vi får billig ved och skogsägarna får sin skog omskött kostnadsfritt så att skogen kan stå kvar och växa i väntan på kommande generationer med bättre möjligheter för att sköta skogen själv.
Finns det ingen sådan plockhuggande vedeldare i dina trakter? Det brukar finnas någon motsvarighet till mig i var-varannan by.
Det är få saker i dag som man kan investera i som ger så bra lönsamhet som ett litet skogsbruk. Fast det kräver en hel del eget arbete.
Skogsägare som av hälsoskäl eller andra skäl inte har möjlighet att hålla efter vindfällen och barkborregranar och annat sådant i sin skog brukar ringa åt mig och så plockhugger jag bort skräpet och kör hem det till ved och får veden och ibland några sågstockar som betalning för besväret. Med en mindre traktor och en vinsch med lång vajer kan jag plockhugga med minimala skador.
Vi äger själva litet för litet skog för att täcka våra behov av ved till två hus plus virke. På det här viset vinner båda parter på affären. Vi får billig ved och skogsägarna får sin skog omskött kostnadsfritt så att skogen kan stå kvar och växa i väntan på kommande generationer med bättre möjligheter för att sköta skogen själv.
Finns det ingen sådan plockhuggande vedeldare i dina trakter? Det brukar finnas någon motsvarighet till mig i var-varannan by.
Klicka här för att svara