7 204 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Vad göra med golvet i gästrum -källare
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Har fotograferat under nålfiltsmattan, det är bara masonit under helt enkelt, de "lager" som fanns vid en tröskel fanns bara där. "perforeringen" beror på en gammal limning av mattan mot masoniten.B b8q skrev:Även om du nu planerar att sälja inom ett år, och inte vill lägga några pengar på att renovera rummet, så hade jag ändå rekommenderat att riva ut allt ner till bar betong.
Riva kostar i princip inget (mer än din tid), och ett rum som luktar såpass att det är ett gränsfall att vistas i, kan säkert få en del köpare att tveka.
Ett tomt rum med bart betonggolv däremot kan de ju själva lätt utgå ifrån och göra det golv de vill.
Det visade sig finnas fläckar på masoniten som kanske är fukt?
Den berömda fuktmätaren från hjemochfix uppträder lika konstigt när jag sätter spetsarna på en fläck, noll% och hoppar upp till 5% ibland och tillbaka till 0.
Men om jag trycker hårt och håller kvar länge så visar den ca 6% stadigt, hände iaf en gång.
När det är mera fukt, även på betong, så är den stabil.
Den hoppar mellan 0 och 5% även i fri luft.
Borde ju lämnas tillbaka men har inte sparat kvittot, iofs en billig sak.
Vad säger ni om fläckarna på masoniten och hur 17 kan jag kika under, det är bara stora skivor med någon häftmassa efter väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Ja, det är den allmänna åsikten, men jag är ändå en aning tveksam eftersom masoniten känns helt torr och lukten är mycket svagare sedan jag tog bort heltäckningsmattan.B b8q skrev:
Vädrar jag och ställer upp friskluftventilen i rummet så blir det luktfritt.
Men jag rev idag upp golvet en aning vid den tröskel jag förut fotograferat flera underliga "lager".
Under heltäckmattan var det alltså en nålfiltsmatta. Under den var det masonit. Under masoniten är det ju en tunn skiva av ett för mig okänt stelt material, påminner om gamla tiders golvbeläggningar vad de nu kallades och den är fastspikad med småspik, överallt.
(Den avrivna biten är den "mattan")
Och där under ligger det brädor, se bild.
Fukten på en mörkare del av en bräda visar sig ligga runt 10% enligt min skumma fuktmätare.
Ett lågt värde är det ju.
Men det är väl ett tecken på att fukt trängt in på golvet.
Om det finns något mellan betong och brädor vet jag inte än..
Känns jobbigt och jag kanske får anlita en golvfirma och höra vad de vill göra för att göra ett trevligare kontor-verkstad-lager-golv än bara betong.
Men jag gissar att det är bäst att riva bort allt som folk sagt här, och sen måla golvet med någon superb färg?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag hade nog passat på att öppna upp och titta på hur betongplattan ser ut o även känna med doften. Är ju även bra att mäta fukten över tid för att förstå om man har något problem. Men är det inget fuktproblem så hade jag inte varit lika snabb på att få bort allt organiskt material. Man får ju tänka att huset har överlevt från det att det byggdes till nu
Du får överlägga med dig själv och väga olika för- och nackdelar med olika handlingsalternativ.
Har själv liknande golv/förutsättningar i vår gamla skånelänga. Har än så länge (>20 år) valt att inte göra ngt då inga problem tycks finnas och golven är i gott skick. Det finns så många andra hål att stoppa in pengar och tid i när man har en gammal gård.
Det viktiga med denna typ av golv är att se till att golven är fuktgenomsläppliga. Dvs inga täta plastmaterial ovanpå som stänger in fukten.
Ska man ha det som bostadsyta så är trägolv överlägset skönast att gå på. Hårda och kalla betonggolv må vara fuktsäkra, men är inte trevliga att gå på.
Har själv liknande golv/förutsättningar i vår gamla skånelänga. Har än så länge (>20 år) valt att inte göra ngt då inga problem tycks finnas och golven är i gott skick. Det finns så många andra hål att stoppa in pengar och tid i när man har en gammal gård.
Det viktiga med denna typ av golv är att se till att golven är fuktgenomsläppliga. Dvs inga täta plastmaterial ovanpå som stänger in fukten.
Ska man ha det som bostadsyta så är trägolv överlägset skönast att gå på. Hårda och kalla betonggolv må vara fuktsäkra, men är inte trevliga att gå på.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Ja, det är bra ideer som kommer fram, intressant skillnad att förr har man tydligen "stängt in fukten" med alla medel, som i huset jag pysslar med (från -63) där sannolikt brädor ligger direkt på cementen och ovanpå har det varit flera täta skikt och sen en heltäckningsmatta. Kan man kalla detta för "uppreglat golv" som anticimex gjorde, då ska väl brädorna stå på kant?Oldboy skrev:
Du får överlägga med dig själv och väga olika för- och nackdelar med olika handlingsalternativ.
Jag ser på den minimala nivå skillnaden till golvet i rummet intill, att det bara är dessa liggande brädor.
I rummet intill ligger en korkmatta direkt på cementen och det är fuktigt på cementen.
Det känns bra mycket vettigare att ha en matta på cementgolvet som släpper igenom fukt.
Jag tar det lite lugnt men nu är iaf rummet helt tömt och plastmattan väck. Problemet är den där förbaskade korkmattan mellan masoniten och brädorna.
Annars hade väl fukten kunnat avdunsta.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Jo jag inser att jag iaf ska börja med att bryta upp någon bräda.AndreasLarsson89 skrev:
Jag hade nog passat på att öppna upp och titta på hur betongplattan ser ut o även känna med doften. Är ju även bra att mäta fukten över tid för att förstå om man har något problem. Men är det inget fuktproblem så hade jag inte varit lika snabb på att få bort allt organiskt material. Man får ju tänka att huset har överlevt från det att det byggdes till nu
Får samla mod och lust för detta, helt nytt område för mig och lite tveksam..
Men ska man tänka på hälsan så..
Du kan använda en dosborr i ngt hörn eller liknande plats som inte kommer att synas senare, så är inte golvet förstört om det skulle visa sig vara ok under.
Det brukar gå att ta upp spontade golv hela om man öppnar och lyfter lite försiktigt. (Kan bero lite på hur de är fästade, men om de är skråspikade sponten så bör det gå.
Om korkmattan är någorlunda fukttät så kan den ha det goda med sig att själva brädgolvet är ok.
Det brukar gå att ta upp spontade golv hela om man öppnar och lyfter lite försiktigt. (Kan bero lite på hur de är fästade, men om de är skråspikade sponten så bör det gå.
Om korkmattan är någorlunda fukttät så kan den ha det goda med sig att själva brädgolvet är ok.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Vilken ide! Dosborr. Det ska jag ha en någonstansOldboy skrev:
Du kan använda en dosborr i ngt hörn eller liknande plats som inte kommer att synas senare, så är inte golvet förstört om det skulle visa sig vara ok under.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Hur tjock är en bräda?L Max Kalan skrev:
Min gamla Skil 500 watt orkade inte med dosborr 10 cm, ja ok efter en kvarts skavande tog den masoniten och korkmattan, men sen var det stopp.
Bytte till mindre (diameter) dosborrblad och då kom jag ner tills dosborren blev för låg.
Det verkar vara lika mycket kvar ungefär.
Slog med skruvmejsel och bröt bort lite till men dödfött
Medan jag skriver slår det mig att jag tvingas väl borra runt det hela eller skaffa en "djupare" dosborr
Ingen fukt förmärks! Trots att hörnan är mot yttervägg
Logga in
Skapa konto
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Mätte fukten på uppborrningen, ca 10%. Fuktmätaren var nu stabil. Det är lägre värden den inte klarar och börjar hoppa mellan 0 och 5.L Max Kalan skrev:Hur tjock är en bräda?(nästan lika dumt som "hur långt är ett snöre")
Min gamla Skil 500 watt orkade inte med dosborr 10 cm, ja ok efter en kvarts skavande tog den masoniten och korkmattan, men sen var det stopp.
Bytte till mindre (diameter) dosborrblad och då kom jag ner tills dosborren blev för låg.
Det verkar vara lika mycket kvar ungefär.
Slog med skruvmejsel och bröt bort lite till men dödfött
Medan jag skriver slår det mig att jag tvingas väl borra runt det hela eller skaffa en "djupare" dosborr
Ingen fukt förmärks! Trots att hörnan är mot yttervägg
[bild]
Avståndet mellan masoniten och betongen är 6 cm. Men jag vet inte om det är plankor direkt på betongen
Föga troligt att det är 6 cm massivträ direkt på betongen.
Du kan ju borra och känna hur pass tjock det är. Kanske har du råkat försöka ta upp hål där det ligger en bärregel.
Ja, dosborr i tjockt massivträ kräver nog en hel del. Förmodligen även en mkt värmetålig dosborr.
Jag använde en billig skrutt när jag tog upp hål för ventilationsrör. Enkla gipsskivor gick fint, men när det kom massivträ så blev den varm och slog sig.
Du kan ju borra och känna hur pass tjock det är. Kanske har du råkat försöka ta upp hål där det ligger en bärregel.
Ja, dosborr i tjockt massivträ kräver nog en hel del. Förmodligen även en mkt värmetålig dosborr.
Jag använde en billig skrutt när jag tog upp hål för ventilationsrör. Enkla gipsskivor gick fint, men när det kom massivträ så blev den varm och slog sig.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Ja, jag hittade inte min gamla som är en kraftig sak så jag tog till en som låg i det nyinköpta huset och det ärOldboy skrev:
Föga troligt att det är 6 cm massivträ direkt på betongen.
en klen variant, troligen den klenaste som finns..
Förråd 9 mil bort, där har jag mina verktyg som jag inte trodde jag skulle behöva..
så det hela bara hakar upp sig.
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Det blev inte av att hämta en rejäl dosborr (högre och kraftigare) så tillslut beslöt jag mig för att borra runt i spåret från den klena dosborren, fast bara efter första hålet kom jag på att jag har ju en sticksåg.
Bara det att det gick inte att köra runt så nära hörnet/väggarna.
Lite trixande så blev det iaf en ful öppning ner till det allra hemligaste.
Det är skivor om ca 20 mm under korkmatta, masonit , nålfiltsmatta och heltäckmatta. Men just som en kille var inne på, har jag träffat på ett ställe med dubbla tjockleken.
Och under hela härligheten är det ett tomrum på ca 1,5 cm resp. 3,5 cm.
Cementen snustorr, ingen lukt i hålet och fuktmätaren höll sig på mellan 9,8 - 11.3 %
Dessvärre är öppningen för liten för att mäta fukt på betongen. Men det är nog minimalt.
Märkligt nog låg det söndertrasat staniolpapper eller liknande på betongen. Troligen beroende på sågande och borrande. Men varför finns det där?
Luften i rummet är inte helfräsch även om det bara märks om man stänger ventilationen och väntar ett dygn.
Nu undrar jag om detta är ett "oisolerat" golv på betongen, då det är en luftspalt.
Har åkt på ryggskott så ev bortrensning av hela golvet kanske inte blir av innan huset säljs.
Men nu kan jag iaf redovisa rätt hyfsat vad som ligger där.
Bara det att det gick inte att köra runt så nära hörnet/väggarna.
Lite trixande så blev det iaf en ful öppning ner till det allra hemligaste.
Det är skivor om ca 20 mm under korkmatta, masonit , nålfiltsmatta och heltäckmatta. Men just som en kille var inne på, har jag träffat på ett ställe med dubbla tjockleken.
Och under hela härligheten är det ett tomrum på ca 1,5 cm resp. 3,5 cm.
Cementen snustorr, ingen lukt i hålet och fuktmätaren höll sig på mellan 9,8 - 11.3 %
Dessvärre är öppningen för liten för att mäta fukt på betongen. Men det är nog minimalt.
Märkligt nog låg det söndertrasat staniolpapper eller liknande på betongen. Troligen beroende på sågande och borrande. Men varför finns det där?
Luften i rummet är inte helfräsch även om det bara märks om man stänger ventilationen och väntar ett dygn.
Nu undrar jag om detta är ett "oisolerat" golv på betongen, då det är en luftspalt.
Har åkt på ryggskott så ev bortrensning av hela golvet kanske inte blir av innan huset säljs.
Men nu kan jag iaf redovisa rätt hyfsat vad som ligger där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat: