11 842 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Vad göra med gammal elcentral?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Höll priset?
De där centralerna är bättre än många nya. Det är sannolikt en standardskrivning de kör med. Det ser inte ut att finnas något fel på din centrala.
Visar bara på det absurda i allt sånt som i ökande omfattning förekommer numera. Du kan helt bortse från det om man ser realistiskt på saken.DE73 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Bättre än sådan central som är kvallite än att någon stressad nisse monterar upp något billigt skit, ev utan gruppföteckning.GK100 skrev:
Visst har en anläggning en begränsad livslängd men det är sällan vid en plåtcentral man ser den. Vad gäller torkad isolering så är problemet främst vid armaturer där det blivit varmt av tidigare glödljus eller av uv strålning från lysrörsarmaturer.
Efter nyår skall jag sätta yxan i en anläggning som är 82 år. Den anläggningen är utdaterad den. Undrar vad poliscimex skulle säga om den.
Jag har bytt en del ledning från 50talet. Jag har inte hittat något fel på isoleringen på den ledningen. Om man bortser från spik genom ledningen, men det har inte med ålder att göra.
Diazed-säkringarna jag menar. Det är ingen större kostnad och anledningen var att dom kanske mattas/åldras och kan börja strula. Tycker även att porslinet på vissa ser lite förstört ut (se bilderna)Dan1891 skrev:
Så länge de är hela finns det ingen anledning att byta dem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 167 inlägg
Ja, diazedkramare i alla länder, förenen eder!GK100 skrev:
Men anti-allt har iofs en poäng vad gäller glappande anslutningar. Om det inte är gjort i modern tid så skadar det inte alls att känna på alla skruvanslutningar i centralen och efterdra vid behov. Det är ju inte alls ovanligt att det krupit lite efter några decennier.
Om man mäter, bryter strömmen och mäter igen, så är det ju inte omöjligt att göra själv för den händige. Men man skall naturligtvis vara extra försiktig med att pilla i just centraler om man inte känner sig bekväm med det.
Finns som andra säger ingen större vinst med att byta säkringarna bara för att. Det är viktigare att se till att alla storlekar finns hemma. Annars så kommer Murphy och så vips har man skjutit en huvudsäkring lagom till klockan tre på julafton. (Proffstips: Ha en fungerande ficklampa och säkringarna precis vid centralen.)
Aha nu fick man se mer av centralen som var i tvättmaskinstråden. Kan bara hålla med övriga här. En sådan där fin central vill man aldrig göra sig av med. Snyggt och prydligt med gott om plats att arbeta vid också. Och nu har den jordfelsbrytare också. Bra!
Jag såg att det diskuterades om att våga slå av med huvudbrytaren i tråden. Ett tips är att använda elmätarens frånskiljare. Brukar stå en instruktion på den om hur man gör så klickar det till ljudligt när den bryter.
Den enda uppenbara fördelen för säkerheten jag ser av att byta ut själva centralen är att det säkert inte sitter något skydd mellan vägg och central. Det ser ut att vara spånskiva eller liknande på bild? Förr i tiden verkade man inte bry sig om det och det slarvas tyvärr en hel del med det nuförtiden också.
Annars är det nog mer elledningar som åldras kan ha fått torr isolering över åren. Så länge man inte rör dem brukar de hålla ihop även för väldigt gammal installation. Men det är nog sant att det finns ett bäst före datum på allt det utom kanske din elcentral på bild. Den lever nog för evigt.
Jag såg att det diskuterades om att våga slå av med huvudbrytaren i tråden. Ett tips är att använda elmätarens frånskiljare. Brukar stå en instruktion på den om hur man gör så klickar det till ljudligt när den bryter.
Den enda uppenbara fördelen för säkerheten jag ser av att byta ut själva centralen är att det säkert inte sitter något skydd mellan vägg och central. Det ser ut att vara spånskiva eller liknande på bild? Förr i tiden verkade man inte bry sig om det och det slarvas tyvärr en hel del med det nuförtiden också.
Annars är det nog mer elledningar som åldras kan ha fått torr isolering över åren. Så länge man inte rör dem brukar de hålla ihop även för väldigt gammal installation. Men det är nog sant att det finns ett bäst före datum på allt det utom kanske din elcentral på bild. Den lever nog för evigt.





