Vi har byggt ett hus som ligger i öster läge vid en sjö. Mellan vår husgrund/gräsmatta och ett plan nere vid sjön har vi en brant slänt på ca 5-6 meter.
Har ni något tips om vad vi ska göra med slänten?
Det finns inte utrymme för flera etage.

Marktäckande buskar och ett staket i överkant skulle kunna fungera.

/fredrik

Rent utssende mässigt eller att skärma av det? Knacka kullersten och sen foga med bruk är väldigt trevligt o ha i slänter.

Marktäckande buskar och staket är det vi funderar mest på. Vi vet inte riktigt vilka buskar som kan bli bäst. Har ni några förslag?
Rent utssende mässigt eller att skärma av det? Jag vet inte, rent praktiskt menar jag nog. Det ska vara lättskött, då slänten är för brant för att klippas och nästan för brant för att lukas också.
Knacka kullersten och sen foga med bruk är tyvärr inget alternativ då slänten är ca 6m hög och 30m lång, dessutom har vi småbarn så vi vil helst inte ha så mycket sten.

Med småbarn kan det vara roligt med några bärbuskar.:)

Jag tycker ni kan blanda, sätt gärna några större stenar (som dessutom fungerar som stegstenar) och kanske några högre buskar också. Använd gärna några vintergröna buskar eller barrväxter också.

Ett tips är att köpa buskar på rean som kommer snart (hos en del handlare) eller i höst.

Hittade följande förslag på nätet: krypoxbär, marktäckande rosor, lingontry, krypölandstok, krypvide, sandkörsbär, krypginst, kryp-en, klätterbenved, murgröna, klätterhortensia.

Finns krypande bergtall och andra krypande barrväxter också.

Vintergröna kan också användas som marktäckare medans busakrna blir större.

fredrik

Vattenrutchkana?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.