S
häll ut vattnet i trädgården. förstörs gräsmattan har man en dålig/glent växande gräsmatta.
och så klart häller du inte ut betongslammet i gräsmattan
 
Kenny Lundbäck skrev:
Formolja, kan man hitta det på byggmax fast i ett annat namn?
Om byggmax har det eller inte vet jag inte, men jag förstår inte om det är dina verktyg och hink du är rädd om och därför vill skaffa formolja.

Man brukar inte smörja in verktygen i olja för man vill undvika att få formolja inblandat i betongen eftersom det kan orsaka problem speciellt om man har en frostbeständig betong med inblandade tensider i. Det är normalt bara formen du skall smörja in för det är i gränsytan mellan form och betong som man inte vill att det fäster och då är också risken minimal att olja och tensider skapar problem med varandra.

De flesta i branschen tvättar sina verktyg i vatten i ett kar där man låter betongslammet sjunka till botten för att sen separera vattnet och lägger slammet för sig. Så även du borde klara dig med att tvätta dina verktyg....;)
 
SBH skrev:
funkar tyvärr inte så.
formar kan man spruta med formolja men inte verktygen
Det beror väl på vad det är för formolja. Det finns formoljor som är baserade på t ex rapsolja som används för att smörja betongblandare, betongpumpar, rännor etc. När jag jobbade på betongindustri använde vi mest linolja. Vi smörjde in skyfflar, formar och en del andra verktyg, men inte alla. Stålbrätten behövs t ex inte smörjas in. Tvättar man direkt är det inget problem, men har man en skyffel som varit i betong en hel arbetsdag kan det sitta rejält om man inte smort in den där skaftet sitter fast. Målet är ju att verktygen skall se ut som nya igen vid arbetsdagens slut.

Jag tror inte att TS behöver smörja alls utan enbart tvätta verktygen så snart arbetet är avslutat.
 
S
-RB- skrev:
Det beror väl på vad det är för formolja. Det finns formoljor som är baserade på t ex rapsolja som används för att smörja betongblandare, betongpumpar, rännor etc. När jag jobbade på betongindustri använde vi mest linolja. Vi smörjde in skyfflar, formar och en del andra verktyg, men inte alla. Stålbrätten behövs t ex inte smörjas in. Tvättar man direkt är det inget problem, men har man en skyffel som varit i betong en hel arbetsdag kan det sitta rejält om man inte smort in den där skaftet sitter fast. Målet är ju att verktygen skall se ut som nya igen vid arbetsdagens slut.

Jag tror inte att TS behöver smörja alls utan enbart tvätta verktygen så snart arbetet är avslutat.
ja ni. men vi andra byggjobbare oljar bara formen. och sen rengör verktygen direkt
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Linolja är inget bra.... för den härdar och blir hård i oxidation med syre (det är därför linoljefärg torkar) så i längden har man i stället en massa linolja att skrapa bort.

Men om TS tvunget ska "olja" sina verktyg så kan han/hon gå till ICA och köpa en liter rapsolja som finns bland specerierna och blir det sen något över så kan TS använda resterna och baka lite bröd eller något medan betongen bränner.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Linolja är inget bra.... för den härdar och blir hård i oxidation med syre (det är därför linoljefärg torkar) så i längden har man i stället en massa linolja att skrapa bort.

Men om TS tvunget ska "olja" sina verktyg så kan han/hon gå till ICA och köpa en liter rapsolja som finns bland specerierna och blir det sen något över så kan TS använda resterna och baka lite bröd eller något medan betongen bränner.
använder en betong industri linolja. så använder dom det för det funkar bra
 
SBH skrev:
använder en betong industri linolja. så använder dom det för det funkar bra
Och du är säker på att det verkligen var linolja dom använde.......;)

Javisst, du kan kleta på nästan vad som helst även smör om du vill. Men ett bättre alternativ än linolja i brist på formolja, som normalt säljs i ganska stora förpackningar, är faktiskt rapsoljan. Rapsoljan är nog mest lik den formolja som normalt används men har inte samma klibbiga konsistens.
 
Fina tips, tack!

Hur är det med resterna av oljan? man man sen ska gjuta en gång till på utan man hade en form på tidigare, finns det inte en chans att oljan ställer till problem eller går det lätt att rengöra?

Om man tar bort formen innan betongen härdat helt så borde det inte vara några problem att ta bort formen?
 
S
inga problem om man använder rätt olja.

i princip kan man ta bort formen efter 24 timmar
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.