Vad är ekonomiskt vettigt att göra om man planerar sälja inom en okänd tid framöver...

Huset är byggt -79 och inga större renoveringar är gjorda. Det större saker som behovet göras inom snart framtid är dränera, taket behöver nog fixas. Det vidbyggda garaget med platt tak behöver definitivt fixas. Invändigt typ kök nya golv och fräscha till väggar.

Mannen har gått bort, barn flyttat ut så det är onödigt stort att bo i själv.

Ligger i attraktivt område i storstad.

Vad är ekonomiskt vettigt att göra om man planerar sälja? Planerar bo kvar i minst ett par år iallafall.

Vi köpte för två år sedan ett 70tals sutteränghus hus där utsidan var fixad, alltså dränering, tak och fönster. Däremot var inget gjort på insidan på 20år. Det var optimalt för oss då vi med gott samvete kunde blåsa ur entrevåning med kök, badrum och fixa alla ytskikt för de pengar vi hade över. Undervåning fixar vi senare.
Hade vi även behövt dränera och byta tak så hade kök och badrum fått vänta.

vad som lönar sig för dig är svårt att veta men ett torrt och rätt hus är nog lättare att få budgivning på. Det kanske är värt att redan nu ta in en bra extern besiktningsman som inte är från anticimex för att hjälpa i prioriteringen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Enorm fråga. Alla svar du får kommer spegla summan av allt snack som den ena eller den andra funnit trovärdigt. Sanningen ligger utom räckhåll därför att det aldrig finns en kontrollmöjlighet av vad du fått ut beroende på vad du gjort. Det statistiska urvalet kommer vara precis ett exempel med ett specifikt utfall. Det går inte att i efterhand få svar på hur dina ansträngningar påverkat priset.

Lite anektdotisk evidens.
2011 var jag ute på marknaden, sålde en villa byggd efter egna ideer och med eget hantverk. Letade efter några lägenheter. Tittade på en lägenhet i miljonprogram som typiskt blivit ”ytskiktsrenoverad”. Budgivning trög och jag hoppade av vid 645kkr. Saken var den att jag hade pengar (huset sålt). De andra började jaga finansiering efter att ha ”vunnit”budgivningen. Säljaren av lägenheten gick tillbaka till mig som fick köpa för mitt senaste bud.

Letade efter ytterligare en lägenhet så besökte en i samma område med samma planlösning veckan efter mitt köp. Denna helt i orginal från byggåret men inrökt och totalt nedsliten. Badrum obrukbart, ohyra i köket, tapetsläpp överallt, golven katastrof i alla rum. För mig, som kan göra allt själv, bedömde jag att renovering till beboeligt skick skulle gå på minst 300kkr om jag bara ger mig själv täckningsbidrag för jobbet. Därmed så inbillade jag mig att lägenheten knappast kunde säljas för möjligen kanske 450kkr på grund av kostnaden och folks tidsoptimism. Såg lite möjligheter att vara med för den pengen och kanske kunna spara in lite till och få en färdig lya till min dotter för kanske 700. Budgivningen tappade fotfästet direkt och slutpriset blev 690 kkr.

Min slutsats blev att oengagerad ytfix i lägenheten jag köpte inte gav säljaren någonting. Det är som ännu en av alla mäklarrenoverade lägenheter som är för fina att riva ut utan att engagera någon till någonting. Själva iden är ju att få objekten att attrahera så stor grupp som möjligt vilket gör att det blir opersonligt och trist.
En ruin däremot kickar igång fantasin hos en grupp romantiker som kan tänkas luras med i ett race där de förlorar fotfästet så fort budgivningen kommer i gång. Ungefär som sista given i ett pokerparti mellan vänner. Även om det börjat med tioöringar så har det spårat ur och det ligger flera tusen på borden som en vinnare går hem med.

Nu kanske ni undrar hur det gick för min villa. Byggd av mig, och tillbyggd. Karaktär överallt. Hantverksmässig toppklass. Skulptural trappa. Spännande vinklar och vrår. Verkstadslokal i markplan med parkering under tak utanför. Lättskött naturtomt med insynsskydd i etablerat område. Prickmark på ställen där man inte vill att det skall hända saker i framtiden. Fotografen som fotade åt mäklaren sade ”det finns inte en (1) dålig bildvinkel i det här huset”. Var tvungen att krypa 200kkr för att få det sålt till en (1) budgivare.

Slutsats att ett hus som Carl Larsons Sundborn inte alls är något att sträva efter om man vill ha bra betalt. Hur fint det än är så kommer ovanliga inslag som kräver mer fantasi av köparen att göra kundkretsen smalare.

Mitt råd.
Städa och eventuellt måla. Kostar väldigt lite. Dölj inget slitage. Med lite tur får du idioterna som budade ruinen ovan upp över trätopparna att komma på visningen. Går de i gång kan vad som helst hända. Alla andra scenarier verkar utifrån min erfarenhet bara locka krassa realister. Sådana kan räkna och kommer inte vilja betala mer än vad dina åtgärder hade kostat dem själva. Förutsatt givetvis att de vill ha ditt hus. Slutligen kommer det tillbaka till läget.
Väljer du att fixa till saker som bad och kök är risken att det snävar av fler än det lockar.

Andra med andra erfarenheter kommer kanske ge bätte råd. Lycka till.

Mvh Findus

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Håller med @findus42, men tror även att det finns ett lönsamt segment där man renoverar hela huset, men då pratar vi byta ut allt i kök och badrum och kanske slå ut lite väggar för en öppnare planlösning jämfört med hur det byggdes för femtio år sedan.

Det känns dock som överkurs givet frågans omständigheter.

Allt eller inget, och i detta fallet skulle jag gå på inget.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Tror Findus är rätt på det. Renovering kostar mer än vad de flesta räknar in i ett pris. Speciellt om det ska ske med hantverkare.

Måla vitt överallt för att folk utan fantasi ska se potentialen kan mycket väl funka. Har sett flera orenoverade hus häromkring säljas så. Rensa gärna bort minst hälften av alla prylar, oavsett utgångläge, samtidigt.

Men tror du kan tjäna på att prata med en lokal mäklare. De ska kunna ge dig en indikation på pris som det står, och vad som kan vara attraktivt att det åtgärdas. Håll i pengarna vid eventuell renovering.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Enorm fråga. Alla svar du får kommer spegla summan av allt snack som den ena eller den andra funnit trovärdigt. Sanningen ligger utom räckhåll därför att det aldrig finns en kontrollmöjlighet av vad du fått ut beroende på vad du gjort. Det statistiska urvalet kommer vara precis ett exempel med ett specifikt utfall. Det går inte att i efterhand få svar på hur dina ansträngningar påverkat priset.

Lite anektdotisk evidens.
2011 var jag ute på marknaden, sålde en villa byggd efter egna ideer och med eget hantverk. Letade efter några lägenheter. Tittade på en lägenhet i miljonprogram som typiskt blivit ”ytskiktsrenoverad”. Budgivning trög och jag hoppade av vid 645kkr. Saken var den att jag hade pengar (huset sålt). De andra började jaga finansiering efter att ha ”vunnit”budgivningen. Säljaren av lägenheten gick tillbaka till mig som fick köpa för mitt senaste bud.

Letade efter ytterligare en lägenhet så besökte en i samma område med samma planlösning veckan efter mitt köp. Denna helt i orginal från byggåret men inrökt och totalt nedsliten. Badrum obrukbart, ohyra i köket, tapetsläpp överallt, golven katastrof i alla rum. För mig, som kan göra allt själv, bedömde jag att renovering till beboeligt skick skulle gå på minst 300kkr om jag bara ger mig själv täckningsbidrag för jobbet. Därmed så inbillade jag mig att lägenheten knappast kunde säljas för möjligen kanske 450kkr på grund av kostnaden och folks tidsoptimism. Såg lite möjligheter att vara med för den pengen och kanske kunna spara in lite till och få en färdig lya till min dotter för kanske 700. Budgivningen tappade fotfästet direkt och slutpriset blev 690 kkr.

Min slutsats blev att oengagerad ytfix i lägenheten jag köpte inte gav säljaren någonting. Det är som ännu en av alla mäklarrenoverade lägenheter som är för fina att riva ut utan att engagera någon till någonting. Själva iden är ju att få objekten att attrahera så stor grupp som möjligt vilket gör att det blir opersonligt och trist.
En ruin däremot kickar igång fantasin hos en grupp romantiker som kan tänkas luras med i ett race där de förlorar fotfästet så fort budgivningen kommer i gång. Ungefär som sista given i ett pokerparti mellan vänner. Även om det börjat med tioöringar så har det spårat ur och det ligger flera tusen på borden som en vinnare går hem med.

Nu kanske ni undrar hur det gick för min villa. Byggd av mig, och tillbyggd. Karaktär överallt. Hantverksmässig toppklass. Skulptural trappa. Spännande vinklar och vrår. Verkstadslokal i markplan med parkering under tak utanför. Lättskött naturtomt med insynsskydd i etablerat område. Prickmark på ställen där man inte vill att det skall hända saker i framtiden. Fotografen som fotade åt mäklaren sade ”det finns inte en (1) dålig bildvinkel i det här huset”. Var tvungen att krypa 200kkr för att få det sålt till en (1) budgivare.

Slutsats att ett hus som Carl Larsons Sundborn inte alls är något att sträva efter om man vill ha bra betalt. Hur fint det än är så kommer ovanliga inslag som kräver mer fantasi av köparen att göra kundkretsen smalare.

Mitt råd.
Städa och eventuellt måla. Kostar väldigt lite. Dölj inget slitage. Med lite tur får du idioterna som budade ruinen ovan upp över trätopparna att komma på visningen. Går de i gång kan vad som helst hända. Alla andra scenarier verkar utifrån min erfarenhet bara locka krassa realister. Sådana kan räkna och kommer inte vilja betala mer än vad dina åtgärder hade kostat dem själva. Förutsatt givetvis att de vill ha ditt hus. Slutligen kommer det tillbaka till läget.
Väljer du att fixa till saker som bad och kök är risken att det snävar av fler än det lockar.

Andra med andra erfarenheter kommer kanske ge bätte råd. Lycka till.

Mvh Findus
Håller med. I teorin borde det gå att öka attraktiviteten genom att göra, och få avkastning, på dyra investeringar såsom takbyte, dränering etc. Detta eftersom många köpare är pressade ekonomiskt och det är enklare att få ut x100 000 mer i lån vid köpet, än att ta det av sparade pengar eller låna efter köpet. I praktiken verkar tillräckligt många inte ha någon koll på vad saker kostar alternatvit gravt överskattat sin egen förmåga som snickare. :thinking:

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
:) tack för input och tankar.

Mina egna tankar har gått åt
Invändigt har jag nog tänkt att inget större skall göras. Ev måla om något rum för det skall se fräschare ut
Tvättstuga hade vi plan på att fixa för en mattan runt en brunn släppt. I den renoveringen tänkte vi byta varmvattenberedaren för den har börjat ge lite missfärgat varmvatten. Lutar åt att göra detta.
Utvändigt... velar jag mer åt.
Dränering - gör man det nu så hinner trädgård återhämta sig
Taket är tätt vad jag kan se men det är ganska mycket mossa. Vill inte att det skall börja läcka och gissar att jag inte har många års tur kvar
Garage taket läcker (vidbyggt platt tak) inte så det syns men man känner mögellukt i garaget.

Huset värderades (bankens mäklare utan besök) vid bouppteckningen till ca 6 miljoner (med info att renoveringar behövdes göras)

Ah det är svårt :) känner att skall jag göra det kan jag lika väl göra det nu så jag kan sluta våndas och bara bo tills det är dags att säljas (har ett annat hus som är lämpligare i storlek men som idag bebos av min mamma)

Renovera det du känner att du bör göra för din egen löpande bekvämlighet, som tvättstugan och varmvattenberedaren. Låta rensa mossa från taket är nog också klokt.

Men som du själv märker är det sen rätt många saker med hög prioritet utan att något egentligen är akut. Lämna du det till nästa ägare.

A
Är området rätt skiter folk i om det är rennoverat eller inte. De blir helt galna ändå, särskilt i dessa tider då hus och stora lägenheter trendar. Gick på visning på en villa här i attraktivt närområde. Regnvatten rann längst väggen, inte rennoverat sen evigheter. Såg ut som huset gud glömde. Gick ändå för rekordpris.

Min två cent - sälj som det är.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Även om du tar dit en mäklare eller två kommer du få olika råd från dem...

Hade hemma tre.
En tyckte jag skulle byta tak. En annan att jag skulle måla det. En att jag skulle låta det vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.