Hej, sedan vi gjorde hål i väggen för att dra ut avloppet till en fast tank tror jag att vi har en köldlucka som gör att det fryser lättare i badrummet. Två år i rad har jag haft rörmokare ut som fixat grejer. (Sommarstuga)

Nu tänkte jag att ngt händer får jag fixa det själv, ex vis ett kopparrör.

När jag slog på vattnet alldeles så skvalade det. Tog inte så lång stund att förstå att det berodde på att jag med handkraft kunde lyfta den där 90 grader järnkröken upp från inkommande pem med handkraft.

Nu har jag googlat och tror jag begriper hur det ska återmonteras, men har inte verktyg med mig. Jag ser inga sprickor i inkommande pem.

Om vi utgår från att det har fryst, kan ngn av delarna ha skadats eller skjuter det bara isär sakerna och bara att återmontera. Det är 32 mm prk samt allt är minst 25 år gammalt.

Tacksam för kvalificerade kill eller tjejgissningar.

P pursch1 skrev:
Hej, sedan vi gjorde hål i väggen för att dra ut avloppet till en fast tank tror jag att vi har en köldlucka som gör att det fryser lättare i badrummet. Två år i rad har jag haft rörmokare ut som fixat grejer. (Sommarstuga)

Nu tänkte jag att ngt händer får jag fixa det själv, ex vis ett kopparrör.

När jag slog på vattnet alldeles så skvalade det. Tog inte så lång stund att förstå att det berodde på att jag med handkraft kunde lyfta den där 90 grader järnkröken upp från inkommande pem med handkraft.

Nu har jag googlat och tror jag begriper hur det ska återmonteras, men har inte verktyg med mig. Jag ser inga sprickor i inkommande pem.

Om vi utgår från att det har fryst, kan ngn av delarna ha skadats eller skjuter det bara isär sakerna och bara att återmontera. Det är 32 mm prk samt allt är minst 25 år gammalt.

Tacksam för kvalificerade kill eller tjejgissningar.
Sorry, glömde bild

• Vinkelkoppling i metall ansluten till ett rör i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling och ledning i nära anslutning till trä- och väggmaterial. Eventuellt läckage eller installation visas i detalj.
    Skapa konto
  • Svart plastplugg med gängor på randigt tyg.
    Skapa konto
Om det går hade jag klippt bort en bit av slangen och satt ditt en ny prk plast kona. Finns även blå stödhylsa man ska använda. (nya reglar). Glöm inte att prk koman ska dras i botten.

• Gilla
pursch1
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Om det går hade jag klippt bort en bit av slangen och satt ditt en ny prk plast kona. Finns även blå stödhylsa man ska använda. (nya reglar). Glöm inte att prk koman ska dras i botten.
Tack för svar, att den ska dras i botten har jag koll på, stödhylsa verkar omtvistat, köper ny prk och testar….

Hej igen, tack för hjälp! Nu kom jag inte ner i vår men i och med att barnen ska sommarjobba på orten så är dom nere nu. Jag har haft en rörmokare(!!??) där som rapporterade att nu är det fixat (ny prk) Det första som händer när dotter slår på vattnet är att denna skjuter igen. Vad är det jag inte begriper…eller rörmokaren inte heller begriper?

• Vattenrör med en markerad koppling i källare, omgiven av smutsiga väggar och rör. En handritad pil och cirkel pekar på kopplingen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.