T Thomas_Blekinge skrev:
Har du funderat på att sätta duschen/duschkabinen i högre hörnan framför fönstret? Du kan dra nya utanpå-ledningar från fördelaren till det nya stället utan problem.
Ja tanken slog mig när jag såg råttboet av rör men då har vi fönstrets placering som blir ändå kassare :/

• Gilla
Daleby
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
det kan gå illa med ill-toan!
Ja, skit-illa faktiskt :D

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Pexarna borde vara en till toan två till duch två till Bidé och två till handfatet, sedan de andra grova in i väggen borde gå till köket isåfall.
Dom som går in i väggen går väl till blandaren strax ovanför?

Det skulle det kunna vara, har inte kollat än, dock är de ju tjockare och antalet 7st stämmer inte om dom går till till blandaren ovanför...

Edit, kollade nu och fördelaren där blir varm om jag spolar i köket så tror de tjocka går till kökets ho/diskmaskin mm

Hej
Vore jag du skulle jag rensa ut hela våtutrymmet och göra om allt från början, om du tänkte göra som du föreslog så kommer försäkringsbolaget troligtvis avskriva sig från utförandet. Renoverar du om/ändrar måste du göra det på ett fackmässigt sätt och följa branschreglerna, om försäkringsbolaget skall godta och ersätta en eventuell framtida skada. Gällande Fibo tresbo så de inte godkända om du har en luftfuktighet på över 58% i våtutrymmet med träkonstruktioner. Och hur hög är luftfuktigheten när man duschat.. 100%... Hornbach utger att de är godkända, men det är endast godkända i källare med betongväggar eller utan organiska material.

Besiktningsmannen
Ingemar

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ps. Inga rörgenomföringar i duschzonen är godkänt idag. Ta bort, gör om ,gör rätt. :)
Besiktningsmannen
Ingemar

• Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
Och, som sagt, golvbrunnen måste bytas.

P
B Bockstensmannen skrev:
Tog bort badkaret för renovering av badrum och hade tänkt plastmatta och sedan duschhörna där rören är.
Visade sig massa kopplingar för vattnet var bakom, vad gör man åt sånt? bygger man in i väggenb och sätter tätskiktet utanpå? ser ju inte så snyggt ut, verkar bli jobbigt med matta också.

En annan detalj är fönstrets placering. Tänkte ev byta ut mot ett pvc fönster ej öppningsbart då det är FTX ventilation ändå. finns nån slags snyggt plastark man kan sedan sätta utanpå kaklet som skyddar fönstret/karmen mot vattenstänk? sätta en stor glasskiva? -tips!

Tänkte ev köra med Fibo tresbo skivor sedan samt plastmatta i golvet.
Köp fönster från drutex drutex, hade också gammal fönster i trä som jag bytte i samband med renovering.

Riktigt bra kvalité och dem ända som är sp godkända! Otroligt prisvärt, men min är öppningsbar med dreh klipp( vädringsfunkton)

J Jörgen Ö skrev:
Ha som grundtanke att inga rör ska komma upp ur golv, utom avlopp då förstås.
Om man skulle flytta fördelaren in i väggen. Sedan dra nya pexrör genom väggarna till handfat blandare toa, skulle det vara godkänt eller är det inte ok med så mycket kopplingar i väggen?

B Besiktningsmannen skrev:
Hej
Vore jag du skulle jag rensa ut hela våtutrymmet och göra om allt från början, om du tänkte göra som du föreslog så kommer försäkringsbolaget troligtvis avskriva sig från utförandet. Renoverar du om/ändrar måste du göra det på ett fackmässigt sätt och följa branschreglerna, om försäkringsbolaget skall godta och ersätta en eventuell framtida skada. Gällande Fibo tresbo så de inte godkända om du har en luftfuktighet på över 58% i våtutrymmet med träkonstruktioner. Och hur hög är luftfuktigheten när man duschat.. 100%... Hornbach utger att de är godkända, men det är endast godkända i källare med betongväggar eller utan organiska material.

Besiktningsmannen
Ingemar
Hornbach säljer inte Fibo Tresbo, menar du Bauhaus? Har för mig jag läst skivorna är godkända enl BKR i vattenzon?

B Bockstensmannen skrev:
Om man skulle flytta fördelaren in i väggen. Sedan dra nya pexrör genom väggarna till handfat blandare toa, skulle det vara godkänt eller är det inte ok med så mycket kopplingar i väggen?
Kopplingar får du ha i vägg OM du har ett fördelarskåp, med avrinning i.
I ditt fall vet jag inte om det är bästa lösningen, eftersom man inte vet förutsättningar för andra kanske bättre lösningar. Brukar vara lite bök om man ska in med massa kopplingar i vägg på det viset, om väggens tjocklek tillåter det.
Ur fuktsynpunkt är det bättre att ha det synligt i min mening.....men som sagt vilket som är bäst/snyggast/lämpligast beror på förutsättningar, tycke o smak.
Så länge man håller sig inom godkända lösningar så är det ju ok oavsett vilken väg man går.
Sen finns det ju idag regler för våtrum som baserar sig på att det slarvas med utförandet av vissa moment, men som fungerar ypperligt, om man utför dom korrekt.
Men det är en annan sak.....

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Tänk bara på att fördelarskåpet inte kan sitta i ytterväggen, då får du väldigt tunn isolering där nämligen. Jag har mitt ovanför toan, med en "tavla" på, luckan är ju magnetisk, så det gick bra att sätta upp en inplastad affisch med kylskåpsmagneter.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Och om fördelarskåpet sitter i duschen så ställs det lite speciella krav. Dels får inte skvalleravloppet mynna i ett utrymme där man regelbundet spolar vatten.
Så det bästa vore att få bort det till en annan vägg.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Eh...med risk för att verka dum, är det bara jag som tycker att "limpan" ser ut som en golvvärmefördelare modell äldre?

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Har funderat på duschkabin också, men en liten 90x90 kabin så går in en bra bit i fönsterytan isåfall och skulle se mindre bra ut om den täcker en tredjedel av rutan. Men kanske man kan sätta nån slags halvtransparent plast eller nån duschdraperi för så det blir lite difust och inte syns så mycket.
Ang. Fibo Tresbo känns det som en rätt enkelt alternativ för en hemmapulare att få det snyggt och tätt och man slipper meka med våtrumsfolie, fästa kakel på det osv. osv. Om man gör det själv är det säkert billigare att köra kakel och vanliga våtrumsskivor folie etc. Men den lilla prisskillnaden har man igen på lättheten att göra jobbet tycker jag.
Sen tycker jag det verkar som i en träkonstruktion (med lite rörelser i) börjar det där med folie etc alltid läcka ändå tids nog oavsett tätskikts sort, förrutom plastmatta då som är lite mer foolproof om det är lagt riktigt. Däav det valet med plastmatta, plus det blir lite varmare att gå på också om man inte sätter in golvvärme då.
Källa på att det läcker mer än matta? En folie tillsammans med membran är mer tät än en plastmatta om man kollar ånggenomgångsmotståndet. En plastmatta är plast. Plast torkar med tiden. Det går att provtrycka mattor och svetsningar. Nackdelen med folie är att man får lita på kakelsättaren att det ät tät då det inte finns någon direkt tryckmetod som funkar på folie. Fördelen är att det är följsammare material att använda och man får skarpare hörn och liknande. Oavsett vilken lösning man väljer så är tätheten vid brunnen den stora boven och det har inget med dom olika materialen att göra utan klantiga hantverkare och glada amatörer.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.