Om man gör lite jobb på tomten som t.ex ny stenläggning etc så får man en del massor som skall bort.
Har ni tips på bra sätt i Stockholmsområdet om grannar och andra inte har behov. BigBag? Ragnsells?

Du lämnar gratis på ÅVC som fyllnadsmassor men då måste du såklart transportera dit allt, kanske var det du hoppades på att slippa?

Jag åker till en ÅVC där man kan tippa direkt på marken, tex Högdalen. Då tömmer jag mitt rätt stora släp på drygt 20minuter (drygt 2 kubik).

Är man bekväm av sig fyller man förstås bigbag säckar som någon hämtar. Dyrt.

Hur mycket är det du ska tippa?

Om du har en helt plan tomt tycker jag du ska fundera över att tippa på din egen tomt så blir den roligare att leka på :)

ÅVC ligger nära till men i den kommun jag bor är det fri tippning på mark några helger varav den sista i mitten maj vilket inte passar sommarjobb. Annars skall man upp med allt i en container vilket ju är orealistiskt.

LasseJ skrev:
ÅVC ligger nära till men i den kommun jag bor är det fri tippning på mark några helger varav den sista i mitten maj vilket inte passar sommarjobb. Annars skall man upp med allt i en container vilket ju är orealistiskt.
Hitta en åvc i närheten då, där du både kan tippa på mark och inte behöver använda kort för att komma in... tex högdalen.

Beror på hur mycket det är...

har jobbat med alla metoder nedan och de funkar bra beroende på omständigheter

På flak
Grävare och hyrflak att lasta på
Skyffel, skottkärra och hyrflak med öppningsbar lucka så du kan köra upp på flaket med skottkärran. När det börjar fyllas gör du väg upp och kör upp med skottkärran ovanpå massorna i flaket och tippar. Med 100 liter per lass fyller man ett flak på 10 kbm upp till rågad kant på två dar.

Pä släp
Grävare eller skyffel och skottkärra och lasta på släp
Om tipp inte är möjligt skyffla i blå ikeapåsar (5 kr/st) och lasta på slåp. En påse tar drygt 30 liter och väger ca 50 kg. Är man två är det lätt att lyfta i var sitt handtag eller köra två-tre påsar i skottkärran. Med 30 påsar blir det 1 kbm och 1,6 ton. Är man två går det fort att tömma påsarna direkt från släpet i containern på ÅVC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.