Tjena allihopa.

Håller på och bygger en förvaringsmöbel och är i steget att jag ska lägga en skiva ovanpå. Tänkte använda mig av mdf, och möbeln går över en hel vägg som är på 4.3m.

Innan en drar igång, kan man gömma skarven snyggt? Spackla och slipa för att sen måla och dona? Eller finns det bättre metoder??

Tänker träplugga ihop skivorna. Om det är av intresse. Vad ska man egentligen göra?

Hej Richard,

Jag själv hade exakt samma problem när jag skulle bygga en bänk här tidigare i somras. Slutade med att jag placerade snittet mitt i bänken och sen försökte dölja det med pappremsa + lite spackel. Såhär i efterhand blir det ett gansak tydligt "gupp".

Men jag är långt ifrån någon expert. Säkert någon annan här på forumet som kan vägleda dig :).

Lycka till!

E Emilgustavsson skrev:
Hej Richard,

Jag själv hade exakt samma problem när jag skulle bygga en bänk här tidigare i somras. Slutade med att jag placerade snittet mitt i bänken och sen försökte dölja det med pappremsa + lite spackel. Såhär i efterhand blir det ett gansak tydligt "gupp".

Men jag är långt ifrån någon expert. Säkert någon annan här på forumet som kan vägleda dig :).

Lycka till!
Hmm,,, Pappremsa? Är det något man måste ?

Skarvar i MDF är notoriskt svåra att få till utan att de syns efter en tid.
Jag har valt att antingen fräsa ett litet spår i skarven och använda epoxispackel. Fungerar ganska bra, men det syns lite av skarven i alla fall.
Så i de fall där det passar har jag istället lyft fram skarven med en avvikande färg, eller ett annat material. T ex fräst in en valnötslist eller liknande. En borstad aluminiumlist kan också vara riktigt snyggt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Håller med @Bart, förr eller senare brukar skarven bli synlig oavsett vad man gjort för att dölja den.

Bästa alternativet i mina ögon är att vända en nackdel till en fördel och göra den synlig. Det kan handla om att bara låta den vara (kanske med en fasning eller liten avrundning i de mötande kanterna) men placerad så att det känns logiskt, eller att fräsa ytterligare spår i skivan eller lägga in avvikande material/färg och kanske då på flera ställen.
Annat material i skarven samt i ytterändarna till exempel kommer att upplevas som en estetisk åtgärd och inte "blev tvungen att skarva skivan".

Posta gärna lösningen du väljer i slutänden, vore roligt att få se! ;)
//Ronnie

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.