H Harpgear skrev:
Själv värmer jag huset med en byggfläkt, tur att man bor i elområde 4
H Harpgear skrev:
Själv värmer jag huset med en byggfläkt, tur att man bor i elområde 4
elområde är ett minne blott om jag får bestämma, vi bor väl alla i samma land? Samma skatt ska vara överallt

E errakareby skrev:
elområde är ett minne blott om jag får bestämma, vi bor väl alla i samma land? Samma skatt ska vara överallt
Elskatten skiljer väl inte mellan områdena?

Har stängt av allt och för pengarna jag sparar flyger jag till Thailand och ligger på beachen en månad ;)

Tänk på att tömma ledningarna innan bara.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har stängt av allt och för pengarna jag sparar flyget jag till Thailand och ligger på beachen en månad ;)

F fiskbuggaren skrev:
nu snackar vi

F fiskbuggaren skrev:
men men någon … avgift gör det dyrare iaf.

H Harpgear skrev:
Vi producerar visserligen mera el än vi förbrukar, men det hjälper föga när elen inte finns när den behövs, därför måste kärnkraften vara basen, vattenkraften reglerkraft sen går det spetsa lite med vindkraft
problemet är inte NÄR den behövs utan att elen inte finns DÄR den behövs. Iallafall just nu. Snart har vi nog ett NÄR-problem också.

MathiasS MathiasS skrev:
problemet är inte NÄR den behövs utan att elen inte finns DÄR den behövs. Iallafall just nu. Snart har vi nog ett NÄR-problem också.
Kunde det möjligen varit klokt att istället för att lägga kabel mellan Skåne och Europa lägga den mellan Norrland och Skåne?

Nu gick ju 6 miljarder i sjön från staten och ytterligare 6 miljarder från hushållen. På 3 månader.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde det möjligen varit klokt att istället för att lägga kabel mellan Skåne och Europa lägga den mellan Norrland och Skåne?

Nu gick ju 6 miljarder i sjön från staten och ytterligare 6 miljarder från hushållen. På 3 månader.

Ulltand Ulltand skrev:

Ulltand Ulltand skrev:

Ska det skickas el från Skåne till norr?
Kommer inte bli populärt
Senaste bygget tog 24år, och det var bara från övre Norrland till mellanSverige, dessutom fungerar det allt sämre att skicka el allt eftersom kärnkraften läggs ner. Varför? Det klarar jag inte av att förklara, men kolla in den som kan istället.

H Harpgear skrev:
Du är inte påläst hör jag, visst har vi elbrist.
Vi producerar visserligen mera el än vi förbrukar
Hur sjutton skulle vi kunna förbruka mer än vi producerar?

Ulltand Ulltand skrev:
Har stängt av allt och för pengarna jag sparar flyger jag till Thailand och ligger på beachen en månad ;)

Du får pengarna tidigast i vår så ingen frysrisk och inte så mycket att spara på uppvärmningen.

ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
bor man i hus har man väl ett par hundringar som ligger eller hur hade man annars tänkt att underhålla kåken osv!?

Krokben Krokben skrev:
Betalar och äter nudlar resten av månaden samt ber till gudarna atr detta blåser över snart.
varför äta så dyr mat sett till kcal du får?
Om du nu tänkt spara pengar alltså.

Nämen, där kom decemberelräkningarna. 25k. Kul.

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nämen, där kom decemberelräkningarna. 25k. Kul.
Vad (f-n) fick du för pengarna?

P Pin skrev:
Vad (f-n) fick du för pengarna?
7818 kWh till två olika hus (bostad+sommarstuga).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.