40 744 läst ·
75 svar
41k läst
75 svar
Vad gör med byggare som upprepade gånger ful-fakturerar?
Så ska det inte behöva vara. Däremot är det otroligt viktigt att granska offerten så man får det man efterfrågar. Ibland när en kund försöker förklara så får man en bild i skallen vad kunden efterfrågar. Sen försöker man få ner det i offerten. Inte det lättaste alla gånger. Det värsta som finns i dessa lägen är kunder som säger. ”Det där ser väl bra ut”. Då vet man att kunden inte läst offerten noga. DÅ är det viktigt att våga ta diskussionen med kunden och faktiskt kräva att kunden måste engagera sig lite och inte ta för givet att man verkligen förstått vad kunden menar. Det är otroligt lätt med missförstånd och både kund och entreprenör måste vara lyhörda och förstå att det kommer bli missförstånd redan från början. Det blir sällan exakt så som man tänkt. Och anledningen till detta är att det är så fruktansvärt svårt med kommunikation. Ibland står man och nickar förstående till varandras men båda har olika bilder i skallen.N Nisken skrev:
Vad var det dagisfröken sa? Det är sällan den enes fel att två träter.
Betala vad du anser är gjort viktigt har du på fötterna gå till Tingsrätten o stäm tror det kostar 550 kr men kolla o LYCKA TILLO oscrug skrev:Hej!
Vi håller på att bygga om två badrum.
Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...
Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.
Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.
Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.
Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.
Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.
Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..
Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.
Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Kenneth i Nacka
Ja så var vi här igen. Ett gäng kommer berätta att man måste utgå från att hantverkare försöker lura dig och några kommer spela kränkta och säga att om man inte vill betala kan man ju göra jobbet själv.
Personligen håller jag hantverkare i kort koppel och kontrollerar allt. Det är tråkigt, har kommit av erfarenhet men har också lönat sig.
Personligen håller jag hantverkare i kort koppel och kontrollerar allt. Det är tråkigt, har kommit av erfarenhet men har också lönat sig.
Din dagisfröken hade fel och att lämna in oläsligt underlag är inte kundens fel.Krille-72 skrev:
Så ska det inte behöva vara. Däremot är det otroligt viktigt att granska offerten så man får det man efterfrågar. Ibland när en kund försöker förklara så får man en bild i skallen vad kunden efterfrågar. Sen försöker man få ner det i offerten. Inte det lättaste alla gånger. Det värsta som finns i dessa lägen är kunder som säger. ”Det där ser väl bra ut”. Då vet man att kunden inte läst offerten noga. DÅ är det viktigt att våga ta diskussionen med kunden och faktiskt kräva att kunden måste engagera sig lite och inte ta för givet att man verkligen förstått vad kunden menar. Det är otroligt lätt med missförstånd och både kund och entreprenör måste vara lyhörda och förstå att det kommer bli missförstånd redan från början. Det blir sällan exakt så som man tänkt. Och anledningen till detta är att det är så fruktansvärt svårt med kommunikation. Ibland står man och nickar förstående till varandras men båda har olika bilder i skallen.
Vad var det dagisfröken sa? Det är sällan den enes fel att två träter.
Det är omöjligt att prediktera alla behov av förändringar som uppstår under en löpande entreprenad - och alla dessa förändringar skall hanteras som ÄTA-arbeten. Regelmässigt skriver jag därför följande rader i min kravspecifikation.O oscrug skrev:Hej!
Vi håller på att bygga om två badrum.
Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...
Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.
Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.
Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.
Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.
Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.
Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..
Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.
Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
1 VILLKOR VID EVENTUELLA ÄTA-ARBETEN ETC.
Om det under genomförandeskedet av ett åtagande kommer upp behov av ändringar som inte förutsetts under anbudsskedet och i kravspecifikationen - och som beställaren anses kostnadsansvarig för – skall dessa hanteras enligt följande.
Beställaren kommer i princip hela tiden vara på plats i fastigheten. Om det dock skulle inträffa att parterna inte kan träffas personligen – kommer beställarens kontaktpersoner att finnas kontaktbara på någon av de angivna telefonerna – där båda har ekonomiskt fullmakt att företräda beställaren i fråga om ändringar. Baserat på detta får inga ändringar påbörjas utan beställarens på förhand givna skriftliga medgivande.
Av anbudet skall vidare framgå de timtaxor, milkostnader och eventuella materialpålägg etc. som kommer att tillämpas i samband med uppkomna ÄTA-arbeten.
Tillkommande ÄTA-arbeten etc. får i övrigt inte påverka lagt anbud eller diskvalificera gjord upphandling för vilket ett skriftligt beställningserkännande föreligger.
Med dessa rader får jag en rätt hyfsad kontroll på vad som föregår på arbetsplatsen, och vad avser ändringsarbeten. Det viktiga är att man hela tiden är kontaktbar för att ta ställning till eventuella ÄTA-arbeten - och att man har full beslutsrätt. Om man inte är tillgänglig har som regel entreprenören rätt att påbörja och genomföra en åtgärd som kostar max ett ½-basprisbelopp, dvs. ca 25 000 kr - och det vill man inte.
N Nisken skrev:
Egentligen är allt detta jätteenkelt - om man köper något till fastpris så är det vad som gäller oavsett vilka ev problem som dyker upp under resans gång, om det inte i avtalet är specifierat exakt vad som kan leda till extra kostnader - och då ska det vara exakt specificerat - annars har leverantören ingen rätt att göra något påslag. Som säljare är jag väldigt medveten om vad som gäller, så i princip behöver du inte ens kolla igenom fakturorna förutom på materialsidan vilket du ju gör. När det gäller pris för själva jobbet har ni ju kommit överens...O oscrug skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där var kanske lite väl förenklat.pstrate skrev:
Egentligen är allt detta jätteenkelt - om man köper något till fastpris så är det vad som gäller oavsett vilka ev problem som dyker upp under resans gång, om det inte i avtalet är specifierat exakt vad som kan leda till extra kostnader - och då ska det vara exakt specificerat - annars har leverantören ingen rätt att göra något påslag. Som säljare är jag väldigt medveten om vad som gäller, så i princip behöver du inte ens kolla igenom fakturorna förutom på materialsidan vilket du ju gör. När det gäller pris för själva jobbet har ni ju kommit överens...
Jag har ett aktuellt exempel. Vi har drabbats av en vattenskada i ett rum i källaren. Ett avloppsrör under ett uppreglat golv. Själva vattenskadan är rätt begränsad. Försäkringsbolaget ger ca 25 000 efter åldersavdrag osv. Men det stora problemet är att råttor har kommit ut under golvet, och dels tuggat i sig de bärande golvreglarna, dels förstört isoleringen, och lämnat massor med skit. Kort sagt hela golvet måste ut, och ytan saneras. Det ersätter inte försäkringen, den tar inte skador som råttorna orsakar, bara utrotningen.
Nu när vi rivit golvet (löpande räkning) visar det sig att råttorna även grävt sig in under husets hjärtvägg. De har karvat bort dålig betong. Och vi kommer att tvingas gjuta under väggen. OM detta hade varit fastpris, så är det väl rätt självklart att ett fastpris för nytt golv med utrivning, sanering osv. inte kan inkludera förstärkning av en betongvägg? Skulle jag hävdar det får jag nog leta en annan hantverkare i framtiden.
För övrigt tror jag inte att vi kommer upp till förs. bolagets ersättningsnivå, för det som ingår i ersättningen. Men min totalkostnad (inkl. Byte av rörstamnar under källaren) räknar jag till 2-300 000.
K Kenta1950 skrev:
Att stämma någon är inte det lättaste och ofta en lång och tråkig process.
Även om man tror att det är enkelt så är det en kostsam sak och som oftast slutar i förlikning.
Tro mig jag har varit med.
Det kan ta år och firman kan gå i konkurs, vilket slutar med att du får betala både dina och motpartens jurister.
Försök att lösa det smidigt.
Är du med i Villaägarna så har du möjlighet att få råd från en jurist.
Vi brukar vara så tydlig man kan bli kring detta. Det handlar inte om reservation utan rätten att ta betalt för det som är oförutsett. Ett vattenskada kan du veta om. Då är den inte oförutsedd. Däremot skador den orsakat är svårt att veta om innan rivning.M Mortsken skrev:
Om varken du eller jag vet vad det är för dimension och cc mått på dina golvbjälkar så vet vi inte heller om det kommer krävas förstärkningar. Samma sak gäller väggar.
Jag tror vi har sett det mesta vid det här laget. Ibland när man öppnar upp ett bjälklag har man jackat ut reglarna kraftigt för att kunna dra avlopp. Ibland så kraftigt att det knappt finns något kvar.
Jag tror det värsta exemplet vi har var en kund som renoverat på egen hand (med hantverkare sa han) efter en vattenskada. Nu fick kunden en ny vattenskada som försäkringsbolaget nobbade. Vi blev inkopplade och skulle riva. ”Golvbjälkarna bestod av 45x70 reglar som man satt fast fristående från de gamla reglarna endast med gipsskruv. Vi vågade inte ens gå på dessa. Men hade höjt upp det nya ”regelverket” så spånet inte ens nuddade de gamla bjälkarna. 2 gamla golvbjälkar hade man sågat av helt och hållet för att det skulle vara lättare att dra avlopp och vatten.
Det roliga i kråksången var att det var otroligt svårt att få den här kunden att förstå att det mesta måste göras om från början. Han hade egna förslag hur man skulle stötta upp 45x70 reglarna med vinklar och allt vad det var.
Men till slut ramlade poletten ner. Och anledningen till det var att frun gav honom en ordentlig skrapa som egentligen gick ut på att förklara vad hon tyckte om hans kunnande inom bygg.
Har man försökt förklara för kunden redan när man är och tittar på jobbet och tar ett gemensamt möte efter rivning så är det sällan några problem alls för kunden att acceptera en ÄTA.
Har man inte förklarat för kunden INNAN så förstår jag att det blir problem och att förtroendet naggas i kanten.
Men man ska känna till att vissa drar öronen åt sig när man börjar pratat ÄTA redan den dagen man tittar på jobbet. Därför har jag en viss förståelse för att vissa väljer att ta dessa diskussioner när dom uppkommer istället. Du kan faktiskt förlora ett jobb också genom att vara tydlig. Det har jag många herrans exempel på.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast det beror lite på hur ÄTA prissätts också. För en del år sedan lade vi om vårt tak. Var givetvis lite orolig för friskrivningen från firman om ev. rötskador i taket. Så bad jag om firmans senaste kund som referens. Fick kontaktuppgifter. Men så sade han ”där lyckades vi inte hålla tiden, två takstolar var kraftigt rötskadade, vi fick riva mycket råspont för att komma åt att byta halva takstolarna”. Oj det låter dyrt, ” ja det blev nog 7000 extra”. Han fick jobbet, jag ringde aldrig referensen.