1 497 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Vad gör jag för fel? Koppla el från uttag via strömbrytare.
Hej!
Har bytt uttag o strömbrytare till renova och får inte till kopplingen.
Har ett uttag som sen går vidare till strömbrytare, den strömbrytaren slår i sig av eller på ett uttag som sitter på utsidan av huset för till exempel utomhusbelysning i detta fall. Har kopplat in som det satt i förra strömbrytaren men får inte det att funka.
Får kräm i uttaget först men får inte till att få kräm i uttaget på utsidan.
Se bild på koppling och hjälp mig hur jag kopplat fel.
Har bytt uttag o strömbrytare till renova och får inte till kopplingen.
Har ett uttag som sen går vidare till strömbrytare, den strömbrytaren slår i sig av eller på ett uttag som sitter på utsidan av huset för till exempel utomhusbelysning i detta fall. Har kopplat in som det satt i förra strömbrytaren men får inte det att funka.
Får kräm i uttaget först men får inte till att få kräm i uttaget på utsidan.
Se bild på koppling och hjälp mig hur jag kopplat fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Du har en trappströmställare där båda utgångarna är anslutna. Ska denna strömställare endast styra uttaget på utsidan? Så något är fel här ja. Vilken av de två tändtrådarna går till uttaget på utsidan och vad gör den andra tändtråden? De två mörka ledarna som är skarvade på L går vidare ned till uttaget under strömställaren va?
Om det verkligen ska vara en trapp-brytare där så ska det finnas en till någonstans.
Och i så fall har du kopplat trapp-funktionen fel.
Om det är en spar-koppling så ska fasen sitta på en av pilarna och ena mellantråden på L.
Lite bilder före ingreppet hade inte skadat
Och i så fall har du kopplat trapp-funktionen fel.
Om det är en spar-koppling så ska fasen sitta på en av pilarna och ena mellantråden på L.
Lite bilder före ingreppet hade inte skadat
Ja den ska bara styra det uttaget på utsidan.
Det kommer en svart och en blå från uttaget under, sen går en svart och en blå plus brun och vit uppåt mot uttaget.
Det kommer en svart och en blå från uttaget under, sen går en svart och en blå plus brun och vit uppåt mot uttaget.
Stämmer. Ojordat i princip rätt igenom.
Nästan alla uttag matar vidare till ett annat uttag eller strömbrytare.
Nån som vet hur det ska kopplas om i denna strömbrytaren?
Nästan alla uttag matar vidare till ett annat uttag eller strömbrytare.
Nån som vet hur det ska kopplas om i denna strömbrytaren?
Nej, bilder före krävs i så fall.
Och du har redan fått lite tips.
Och du har redan fått lite tips.
Är väl mer troligt att matningen kommer uppifrån. Två trådar går ner till uttaget inne.
Två trådar går till uttaget på utsidan.
Låt mig gissa på brun och vit.
OM detta nu skulle stämma, så funkar så klart inte uttaget då det enda som sker är att du bara växlar mellan vilken tråd fasen går ut via.
Saknas då nolla till uttaget.
Men det är bara antaganden baserat på färgerna på trådarna , men det behöver inte alls stämma. Det får du mäta, om inte annat kolla på utsidan vilka trådar som är anslutna i det uttaget.
Men du ser väl hur det var kopplat på den gamla brytaren, finns väl även på den ett kopplingsschema över hur brytaren funkar
OM detta nu skulle stämma, så funkar så klart inte uttaget då det enda som sker är att du bara växlar mellan vilken tråd fasen går ut via.
Men det är bara antaganden baserat på färgerna på trådarna , men det behöver inte alls stämma. Det får du mäta, om inte annat kolla på utsidan vilka trådar som är anslutna i det uttaget.
Men du ser väl hur det var kopplat på den gamla brytaren, finns väl även på den ett kopplingsschema över hur brytaren funkar
Redigerat:
Är du säker på att utomhusuttaget också är ojordat? Det låter fel i så fall.A Anton Södersten skrev:
Det är helt normalt. Så är det ofta gjort.A Anton Södersten skrev:
Du måste öppna uttaget på utsidan och se vilka färger som finns där. Till en annan gång kan det vara bra att fotografera inkopplingen på den gamla brytaren innan du börjar så att du lättare kan se hur det var innan om det blir fel.A Anton Södersten skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Som sagt, vad det är för fel på inkopplingen vid brytaren är rätt ointressant om utomhusuttaget saknar jord. Det skall inte kopplas in alls i så fall. Ojordat utomhus har aldrig varit godkänt, av goda skäl.
Koppla inte inte uttaget överhuvudtaget innan du fått jordningen löst.
Koppla inte inte uttaget överhuvudtaget innan du fått jordningen löst.
Redigerat:
Brun o vit vet jag ej vart de går faktiskt. Öppnade uttaget på utsidan och dit går en blå, en svart och det finns jord. Dock vet jag ej vart den går efter uttaget på utsidan.GoC skrev:
Är väl mer troligt att matningen kommer uppifrån. Två trådar går ner till uttaget inne.
Huset byggt 91 men vi har inte ens bott här ett år för info.
Fotade även gamla brytaren som ni kan se nedan. Samt hur trådarna går i brytaren.
Om du kan erinra dig hur trådarna var anslutna på den gamla brytaren går det kanske att säga hur de skall vara på den nya. Men den gamla brytaren har inte samma funktion som den nya. Och att koppla fritt ur minnet är kanske inte att rekommendera heller. Du måste hitta dosan som den vita och bruna går till.A Anton Södersten skrev:Brun o vit vet jag ej vart de går faktiskt. Öppnade uttaget på utsidan och dit går en blå, en svart och det finns jord. Dock vet jag ej vart den går efter uttaget på utsidan.
Huset byggt 91 men vi har inte ens bott här ett år för info.
Fotade även gamla brytaren som ni kan se nedan. Samt hur trådarna går i brytaren.
Jag kopplade ur färg efter färg precis som uttaget är inkopplat nu ur det gamla.
Svart nere till vänster, blå nere till höger, brun uppe till vänster och vit uppe till höger.
Svart nere till vänster, blå nere till höger, brun uppe till vänster och vit uppe till höger.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Och den gamla brytaren hade samma kopplingsschema på baksidan, alltså att anslutningarna hade samma plats och funktion?A Anton Södersten skrev: