Jag bor i en bostadsrätt på 7nde våningen och har målade väggar från när jag köpte lägenheten alltså inte eget arbete. Jag hittar sprickor i färgen i sovrum, över köksluckor mot taket och i hallen. Vad gör jag åt detta? Finns det något jag kan göra själv?
Mvh en inte så händig mamma men motiverad av eventuella kostnader som kan uppstå om jag anställer någon.
Mvh en inte så händig mamma men motiverad av eventuella kostnader som kan uppstå om jag anställer någon.
1. Slipa jämnt med grovt sandpapper.
2. Spackla med väggspackel.
3. Slipa jämnt med fint sandpapper.
4. Måla.
Det kan ta några försök innan man får det snyggt, men som alltid är det träning, trial and horror som gäller.
För att få rätt färgnyans så åk till en färgaffär och be att få lite provkartor som du kan jämföra med.
2. Spackla med väggspackel.
3. Slipa jämnt med fint sandpapper.
4. Måla.
Det kan ta några försök innan man får det snyggt, men som alltid är det träning, trial and horror som gäller.
För att få rätt färgnyans så åk till en färgaffär och be att få lite provkartor som du kan jämföra med.
Här ser det ut att ha spruckit i mjukfogen.
Om det stämmer bör den gamla fogen skäras bort (rakblad/brytbladskniv) och ersättas med en ny, varefter du målar.
En fulvariant är att köpa latex-, akryl- eller övermålningsbar limfog och bara lägga i springan, och sen måla. Vet ej hur bra det håller.
Edit - känn om mjukt eller hårt vid sprickan.
Om det stämmer bör den gamla fogen skäras bort (rakblad/brytbladskniv) och ersättas med en ny, varefter du målar.
En fulvariant är att köpa latex-, akryl- eller övermålningsbar limfog och bara lägga i springan, och sen måla. Vet ej hur bra det håller.
Edit - känn om mjukt eller hårt vid sprickan.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Illaluktande avlopp i kök EFTER åtgärd av stopp i rör och rengöring….
Vatten & Avlopp -
Sättning och sprickor i husgrund vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vad gör man åt ”sprickor” i målad tapet.
Färg, Måla & Tapetsera -
Sprickor i Fasaden, vad ska jag göra för att åtgärda?
Fasad -
Sprickor i platta, vad göra?
Grund & Markarbeten