Hej!

Efter den sedvanliga husvändan för att se att allt står rätt till ser jag något som ser ut som ett tuggat hål i plåten vid fasaden, och ett hål grävt och lite avföring vad jag kan se.

Vad gör man? Anticimex och plåtslagare? Nu har jag täckt med en betongplatta men det kanske är en dålig idé om en råtta är där inne. Svårt att se hur djupt något grävt sig.

Tacksam för råd!

• Hål i plåt vid husgrund omgivet av sten, med tecken på grävning och potentiell skadedjursaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i fasaden vid en husvägg, täckt av en betongplatta, med grus och gräs runtomkring.
    Skapa konto
  • Hål i plåten med grus och en ficklampa som lyser in, potentiellt skadedjursspår vid husets fasad.
    Skapa konto
  • Hand lyfter metallplåt vid fasad, synligt hål i marken bredvid grus.
    Skapa konto
Ser ut som en täcklist av plast för isolering. Att stänga för och tänka sig en hyresgäst har ingen betydelse, för ingen vet. Det går att sätta en trälåda över där med en fälla i, samt ett par hål i ändarna på den. Att täta till, så kan man blanda till lite betong med grus i och fylla i hålet och cirka 20 - 30 cm ut från centrum. Förhoppningsvis så hjälper det. Dom är snabba på att gräva sig in och hittar alla möjliga vägar för det. Listiga.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser ut som en täcklist av plast för isolering. Att stänga för och tänka sig en hyresgäst har ingen betydelse, för ingen vet. Det går att sätta en trälåda över där med en fälla i, samt ett par hål i ändarna på den. Att täta till, så kan man blanda till lite betong med grus i och fylla i hålet och cirka 20 - 30 cm ut från centrum. Förhoppningsvis så hjälper det. Dom är snabba på att gräva sig in och hittar alla möjliga vägar för det. Listiga.
Det är en betongvägg, med någon film för dräneringaskydd mot väggen. Jag tror plåten var till för att täcka så inte vatten tränger in bakom men installationen ser lite märklig/fel ut.

Låter oavsätt som det är dags för råttfällan...

byta ut till en plåtlist ,det klarar inte råttorna av att gnaga hål i

C
Ser ut som isodrän täcklist. Den skall inte ligga i dagen, utan ca. 10 cm under marknivå. Så det där borde kanske ses över... Ser överhuvudtaget inte ut att vara särskilt väl monterat.

C cpalm skrev:
Ser ut som isodrän täcklist. Den skall inte ligga i dagen, utan ca. 10 cm under marknivå. Så det där borde kanske ses över... Ser överhuvudtaget inte ut att vara särskilt väl monterat.
Intressant. Tänkte kanske gräva 10-15cm runt huset bara för att inspektera skicket , sen installera ny färdigbockad plåt att ersätta plasten (helt riktigt att det är plast...) och montera det bättre men samma ställe... Men kanske behövs det en större åtgärd om det är felinstallerat. Vad föreslår du?

Edit: är kanske detta https://www.isodran.se/produkter/102 skall installeras marknivå, men verkar som man skall ha tätmassa som tätning mot vägg och det ser det inte ut som man använt.

Redigerat:
C
C Ciff skrev:
Men kanske behövs det en större åtgärd om det är felinstallerat. Vad föreslår du?

Edit: är kanske detta [länk] skall installeras marknivå, men verkar som man skall ha tätmassa som tätning mot vägg och det ser det inte ut som man använt.
Ja men precis, det är flera saker som inte ser rätt ut där.

Så man kanske bör gräva lite på något ställe och göra en lite djupare undersökning av utförandet. Potentiellt med hjälp av någon firma som har bra koll på detta.
Själva överkanten är ju relativt enkel att åtgärda. Bara att gräva upp lite, ta bort listen, vika undan duken, kapa skivorna till rätt höjd och återmontera enligt konstens alla regler. Om det nu är som jag tror att det är.

Men risken är så klart att har man slarvat med A är det väl inte osannolikt att det slarvats även med B...
Vet du något om när/hur dräneringsarbetet genomfördes?

Bör vara någon form av massa mot grunden bakom ett skydd. Som synes så är det nästan rakt ner med putsen och då vid vattenpåslag, så rinner det ner mellan skyddet och infästningen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja men precis, det är flera saker som inte ser rätt ut där.

Så man kanske bör gräva lite på något ställe och göra en lite djupare undersökning av utförandet. Potentiellt med hjälp av någon firma som har bra koll på detta.
Själva överkanten är ju relativt enkel att åtgärda. Bara att gräva upp lite, ta bort listen, vika undan duken, kapa skivorna till rätt höjd och återmontera enligt konstens alla regler. Om det nu är som jag tror att det är.

Men risken är så klart att har man slarvat med A är det väl inte osannolikt att det slarvats även med B...
Vet du något om när/hur dräneringsarbetet genomfördes?
Läser jag på om isodrän bör* det vara marknivåinstallation, men det är oavsätt inte korrekt tätat mot väggen så skyddar inte som det skall...

Dokumentation om dränering är i princip obefintligt men skall ha "förbättrats" runt 2005. Inga noteringar från besiktning men det säker väl inget. Inga problem med fukt i övrigt men sådant tar väl lång tid.

J jonaserik skrev:
Bör vara någon form av massa mot grunden bakom ett skydd. Som synes så är det nästan rakt ner med putsen och då vid vattenpåslag, så rinner det ner mellan skyddet och infästningen.
Jag tror detta är det största problemet egentligen, det är inte tätat ordenligt. Råtthålet kanske bara kan fyllas i. Överväger att byta plastlisten mot plåt på samma ställe men se till att det tätas ordenkligt...

C
C Ciff skrev:
Läser jag på om isodrän bör* det vara marknivåinstallation
Ja, jag är absolut ingen expert på dränering och det finns förvisso olika varianter hur det skall installeras.

Men först och främst är det ju som du säger att listen inte gör så mycket nytta när den inte är tätad och ordentligt infäst mot väggen. Markduken ser i mina ögon potentiellt ut att vara av fel typ och den skall ligga under listen. Det skall inte heller vara något utrymme att tala mellan listen och skivorna. Överhuvudtaget måste ytvatten hindras från att rinna ner i skivan, det är listens primära funktion. Sen tror jag inte den där listen tål solljus i längden, och slutligen ser det ju ärligt talat för j-vligt ut 🙄

C cpalm skrev:
Ja, jag är absolut ingen expert på dränering och det finns förvisso olika varianter hur det skall installeras.

Men först och främst är det ju som du säger att listen inte gör så mycket nytta när den inte är tätad och ordentligt infäst mot väggen. Markduken ser i mina ögon potentiellt ut att vara av fel typ och den skall ligga under listen. Det skall inte heller vara något utrymme att tala mellan listen och skivorna. Överhuvudtaget måste ytvatten hindras från att rinna ner i skivan, det är listens primära funktion. Sen tror jag inte den där listen tål solljus i längden, och slutligen ser det ju ärligt talat för j-vligt ut 🙄
Jo detta håller jag helt med om!

Mark duken verkar främst vara för växtlighet inte skall tränga genom gruset och inte ha med dränering att göra?

Jag tänker mig att byta ut allt mot bockad plåt (köpa färdigbockade längder och kapa) och täta ordentligt mot väggen både bättrar dräneringen, ser snyggare ut och kanske hindrar råttorna. Men kanske ev skall höra mig av med fackman också.

C
C Ciff skrev:
Mark duken verkar främst vara för växtlighet inte skall tränga genom gruset och inte ha med dränering att göra?
Ah, OK, ja det kanske är duken under gruset som syns på bilderna...
Finns även en filterduk som hindrar jorden att tränga in i dräneringsskivorna och som skall dras in under listen.

I mitt huvud vore det heltokigt att börja skruva upp plåt och grejor istället för att lösa problemet. Men smaken är ju som baken 😉

C cpalm skrev:
Ah, OK, ja det kanske är duken under gruset som syns på bilderna...
Finns även en filterduk som hindrar jorden att tränga in i dräneringsskivorna och som skall dras in under listen.

I mitt huvud vore det heltokigt att börja skruva upp plåt och grejor istället för att lösa problemet. Men smaken är ju som baken 😉
Jaha då förstår jag. Jag ser ingen sådan duk mellan dräneringsskivorna och marken, men jag får ta och gräva och kolla efter! Jag trodde jorden kunde vila direkt mot dräneringsskivorna, och att tätlisten endast var för att skydda ovankanten / skarven så att säga. Men du menar att det borde alltså finnas en filterduk mellan skivorna och jord? Jag vill ju självklart lösa problemet om det finns ett problem, försöker bara förstå vad det är och hur det borde se ut :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.