Här är bilden på en av radiatorerna. Är det illustrativt nog? element.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mm. Luft verkar troligt. Dock verkar faktiskt golvvärmen komma igång men elementen är fortsatt svinkalla (nu när jag kom hem), men mkt bra värme in på alla element där uppe.

Ok. Det måste ju vara ett två-rörs om jag fattar rätt. Nu tryckte jag på med 46 grader igen. Det blir stekhett fram till vänstra sidan av shunten. Jag har öppnat termostaten till max men den händer inget till höger om den. Kan det vara att den är igensatt och inte släpper på?

Krilleman
6:an är maxad. Ja den hänger snett, det tror jag är lätt fixat.
Aha, tack.

Så (4) är stekhet. Men höger om (3) så är det ingen direkt värme, fast (3) är på max. Borde det inte vara lika varmt på båda sidor om (3) är maxad?

(6) är maxad. (7) helt utskruvad.

Blir pumpmotorn varm? Kan bli det om den står och går mot en luftkudde.

mvh

Nej tycker den känns rimligt varm.

Du kollade så skruvarna i M60n är skruvade på rätt hål? Den kanske stryper om skruvarna inte är bottnade på respektive sida.

Annars tror jag på att någon skit kom med under bytet och blokerar någonstans. Alt att det finns en fördelare som stryper mellan pannan eller shunten.

Minishunten är för golvvärmen och inte radiatorerna. Kan dock vara felkopplad. Prova att stänga av pumpen, och se om det blir bättre flöde till radiatorerna.

Någon klåpare har monterat den snett, så det kan bli en luftficka i de inkommande rören på vänster sida. Borde dock inte påverka radiatorsystemet om det är ett tvårörssystem

Tack för input. Jag har insett att den är för att styra golvvärmen men jag tycker det är skumt att (4) är riktigt het medan (5) (12) (13) är knappt ljumma. Funderar om det inte är en genomspolning som behövs?

Kan du ta en bild lite närmare på radiatorkopplet nere vid golvet där rören ansluter. Skulle vilja se symbolbilden som är ingjuten i kopplet.

kulle
Du kan ju även ta av termostaten (3) och se så att ventilen är öppen , den kanske har fastnat i stängt läge

Höjde kurvan från 23 till 36 och direkt så trycks värme fram till elementen. Men alla elementen är varma uppe men i princip svinkalla ner. Tolkar det som kass cirkulation.

Koppel på radiator
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.